Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

USB scoop?

Gestart door Havoc, 14 februari 2016, 11:07:45 AM

Havoc

Ik had graag een usb scoop aangeschaft voor wat te meten en testen aan mijn electronica voor de treinbaan die ik aan het maken ben. Ik heb wel analoge scopen en daar zou het best mee kunnen maar het zou toch meer tijd vragen. Het zijn oude beesten zonder cursor of metingen. Zeker om bvb een I2C bus te bekijken. Langs de andere kant wil ik er geen onozel geld aan geven.

Was even aan het rondkijken en Hantek bvb heeft wel leuke dingen. Maar als ik wat commentaren op het net lees dan is het prima electronica maar rampzalige software. En ik heb ook geen zin om van die scoop een project op zich te maken. Wat we wel interessant leek was dat er de mogelijkheid is om verschillende van hun toestellen tegelijk te laten samenwerken.

Ik heb hier wel (ergens) een buspirate liggen maar echt geen zin om te proberen dat aan de praat te krijgen. Leek een goed idee maar liever iets plug-and-play.

Mensen met ervaringen, raad? Als er mensen zijn die zoiets hebben dat onder linux werkt, nog beter.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Johan,
Met dis Bus Pirate ga je niet veel scoop hebben; die is goed om wat I2C of seriële data mee te genereren en/of te ontvangen.

USB scoop?  Ik ga volgen want ik ben ook naar eentje op zoek.  Als digitale scoop heb ik een Fluke 123 maar het geheugen is wat aan de krappe kant om lange signaalreeksen  op te slaan om nadien te analyseren.

Ik had al zitten denken aan een Labnation Smartscope omdat er een signaalgenerator en logic analyser bij zit en die software heeft voor busanalyse.
Groetjes, Peter


Havoc

Ja, die buspirate is beperkt, daarom dat ik er ook geen tijd in ga steken.

Citaat van: PeterC op 14 februari 2016, 11:45:20 AMIk had al zitten denken aan een Labnation Smartscope omdat er een signaalgenerator en logic analyser bij zit en die software heeft voor busanalyse.

Ook niet slecht. Mis wel een clock ingang voor de logic analyser en een ext trigger voor de scope. Dat je ook een digitaal signaal kan uitsturen lijkt me dan weer een pluspunt.

Citaat van: uit je linkIntuïtief: aanraken, inzoomen en vegen vervangt eindelijk de onhandige interfaces van oude scopes.

Dat lijkt me nu net een enorm nadeel. Voor elke functie een klop is 10x handiger, zelf al is dat een virtuele knop op je scherm of je klavier.

Zelf dacht ik aan de Hantek 6022BL, combinatie van een (zwakke) scoop en 16 kanaals analyser. Zelfde bewaren als de Labnation: geen ext trigger en geen externe klok. En ook nog lagere samplefrequentie. En nog andere beperkingen als scope maar in eerste instantie vooral als logic analyser bedoeld. Kost minder dan een multimeter. Maar wat ik lees over de software boezemt niet veel vertrouwen in.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Heb je echt wel 8 of 16 digitale kanalen nodig? Rigol heeft sinds een tijdje een 4 kanaals scoop 1054z 50Mhz. Ik ken iemand die één heeft en er zeer tevreden van is, en misschien wordt dat wel een volgende aankoop. Denk eraan dat USB dingen vaak een véél beperktere samplerate hebben.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ik heb een Voltcraft DSO-2090, twee-kanaals 40 MHz - goed voor niet teveel geld
... en ik ben er op dit moment trouwens I2C-signalen mee aan ' t bekijken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Citaat van: conducteur op 14 februari 2016, 13:37:06 PM
Heb je echt wel 8 of 16 digitale kanalen nodig? Rigol heeft sinds een tijdje een 4 kanaals scoop 1054z 50Mhz. Ik ken iemand die één heeft en er zeer tevreden van is, en misschien wordt dat wel een volgende aankoop. Denk eraan dat USB dingen vaak een véél beperktere samplerate hebben.

Voor een scoop zeker niet, daar is 2+ext trigger of 4 voldoende. Voor een logic analyser is 8+clk dik in orde.

Als het is om audio te bekijken dan heb ik de analoge scopes die met 50 MHz ruim voldoende zijn. Voltmeters, generatoren, dB meteres en ruismeter heb ik ook. Dus het zou vooral voor digitale zaken zijn. Met 2 kanalen kan je een I2C bekijken, maar een spi kan je dan weer niet in 1x bekijken (clk, miso, mosi is het minste, eventueel select erbij).

Een logic analyser met 8 kanalen laat me toe om bvb ook een gemaakte IO poort van 8 uitgangen te testen. Met de pc een testpatroon buitensturen en zien of het verschijnt. Direct zien of er kortsluitingen of onderbrekingen zijn.

Ja, usb interfaces hebben vaak een kleinere samplerate. Langs de andere kant denk ik niet dat ik voor hobbyprojecten klokken van meer dan 50 MHz ga gebruiken. En er zijn usb interfaces die vlotjes verder gaan maar dan is de prijs ook een stuk hoger.

Citaat van: Gerolf op 14 februari 2016, 14:18:56 PM
Ik heb een Voltcraft DSO-2090, twee-kanaals 40 MHz - goed voor niet teveel geld
... en ik ben er op dit moment trouwens I2C-signalen mee aan ' t bekijken  ;)

Google stuurde me naar Conrad. Moet zeggen dat ik even verschoot toen ik die foto zag :D Kijk eens naar de Hantek 6000 reeks (de 6052BE is de 50 MHz versie):
http://www.hantek.com/en/ProductDetail_2_31.html
Zoek de 7 verschillen...

Dus Gerolf, ik ben uiterst benieuwd naar je ervaringen met dat ding. Oa hoe bruikbaar is de software, op welk OS draai je dat etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

7 verschillen? Heb je het over de grootte? Ik denk dat die vergelijkbaar is, en de aansluitingen ook  :-\
Ik zie wel dat die Hantec meerdere bronnen kan hebben, zodat je een vier, ... kanaals kan hebben.
Geen idee of mijn software dat ook kan, maar ik denk het niet

Ik gebruik zeker niet alle toeters en bellen, maar hij doet (al jaren) prima wat ik wil.
Soms gebruik ik een derde probe voor externe triggering.
Hij draait nu op Win8.1, vroeger ook op Win7
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Zelfs die is gelijk. Hantek heeft in die uitvoering voltmeters, scopes, logic analyasers, generatoren etc. En je kan die in 1 chassis steken om er een gecombineerd meettoestel mee te vormen die dan via 1 soft kan werken. Daarom dat ik het interessant vond.

Goed om weten dat W7 en W8 werken. Op het net lees ik hier en daar dat de soft vooral op XP werkt en op de chinese versie van W7. Andere versies schijnen problemen te geven. Kan natuurlijk zijn dat er ondertussen updates geweest zijn. XP is een optie, komt toch op een apart pc-tje dat hier rondslingert. Maar ik heb geen idee of ik die licentie van XP nog kan activeren nu de support ervoor gedaan is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Freek

Deze hebben voor ieders budget wel een gepaste scope denk ik. Ik heb er echter geen ervaring mee.
https://www.picotech.com/products/oscilloscope
Die hebben USB-probes tot zeer uitgebreide USB scopen/logic analyzers
beginnend bij 109€ tot .....

sn00zerman

Als je echt protocol-signalen (I2C, RS232, 1-wire etc ...) wil bekijken, heb je geen scope nodig, maar een logic analyzer hé.
Destijds was ik ook op zoek naar een scope, heb me uiteindelijk een LA gekocht, niet echt behoefte meer gehad aan scope.
Erna wel nog een DSO104 gekocht, maar da's eerder om gewoon te bekijken of er uberhaupt signalen zijn enzo.
Voor draadloze signalen heb ik gewoon een HF scanner staan :-)

Voor de modelbouw heb ik zelf althans, nog nooit behoefte gehad aan een echte scope.

succes,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Freek

Dat is dan weer een extra voordeel van een USB scope, de meeste software van dit type scope kan een protocol analyse doen. Bij de 'echte' scopen is dat meestal een dure optie.

Havoc

Citaat van: sn00zerman op 18 februari 2016, 15:20:19 PM
Als je echt protocol-signalen (I2C, RS232, 1-wire etc ...) wil bekijken, heb je geen scope nodig, maar een logic analyzer hé.
Destijds was ik ook op zoek naar een scope, heb me uiteindelijk een LA gekocht, niet echt behoefte meer gehad aan scope.
Erna wel nog een DSO104 gekocht, maar da's eerder om gewoon te bekijken of er uberhaupt signalen zijn enzo.
Voor draadloze signalen heb ik gewoon een HF scanner staan :-)

Voor de modelbouw heb ik zelf althans, nog nooit behoefte gehad aan een echte scope.

succes,
Kris

Hangt ervan af wat je wil bekijken. Om de inhoud van de signalen te zien is een LA handiger, om te zien of er geen problemen zijn met timing, stijgtijd en niveaus is een scope dan weer handiger. Nog beter is een scope die de analyse doet. Voor die usb scopes hangt dat enkel af van de softtware.

Maar na wat overleg denk ik toch voor een LA te gaan. Die kan ook helpen om bvb gemaakte printen te testen en wat software te debuggen. Enig probleem is voorlopig de juiste prijs/kwaliteit te vinden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Beetje scoop kan standaard communicatie technieken al decoderen (spi, uart, I2C....). Vaak is dat dan wel een optie die je apart moet voor betalen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Johan,
Ik denk dat ik voorlopig ga gaan voor de LabNation.  Prijs/(beloofde)kwaliteit...  Als Elektor lid heb ik nog wat extra korting...
Groetjes, Peter


Havoc

Citaat van: conducteur op 18 februari 2016, 22:15:38 PM
Beetje scoop kan standaard communicatie technieken al decoderen (spi, uart, I2C....). Vaak is dat dan wel een optie die je apart moet voor betalen.

Ja, maar ik als ik bvb de io bordjes wil testen dan heb ik direct 24 of 48 io's. met een LA is dat handiger te testen dan met een scope. En voor spi heb je al direct een 4 kanaals nodig en met wat bandbreedte zijn dat ook prijzige dingen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.