Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Mijn favoriete lijn: Lijn 52

Gestart door Peter, 12 februari 2016, 14:08:30 PM

Michiel

Dat bord is een aankondiging voor een voorsein. Elke streep is 50m, een punt is 25m. Dus dit bord staat 125m voor een voorsein. Gezien voor- en hoofdsein tegenwoordig samen zitten, is dit bord een aankondiging van het eerstkomend sein. Vroeger waren dit grote diagonaal geplaaste planken, waaraan men bij mist door geluidsweekaastring kon horen dat een sein naderderde. Die functie is weggevallen sinds de machinist in een gesloten cabine zit, en de borden verkleind werden.

Ten minste, dat is wat ik ervan dacht te weten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ward

Staat op 150m voor het aangekondigde sein ipv 125m.
De aankondigingsfunctie bij mist is nog steeds, daar deze borden reflecterend zijn.
Er staat een eerste bord met 5 strepen op 250m voor het sein en een tweede bord op 150m voor het sein. De bol wou zeggen dat het sein een stopopdracht kan opleggen.
Bij verwittigingsseinen (die geen stop kunnen opleggen) zijn de platen geel en heeft het laatste 2 strepen en geen bol..
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Waterman

#47
Hartelijk bedankt voor de info heren!  :)

En als ik nog een vraag mag stellen: wat is dat metalen ding tussen de rail links op de foto, ter hoogte van het sein?

Gerolf

Dat "metalen ding" is een krokodil. Het dient voor een sein-terugmelding.
Zelfbouw: http://meb.gerolf.be/spoorweg/zelfb/nkrok.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

 .....een krokodil in de sneeuw.

Heb er ooit mooie in H0 gekocht en ingebouwd van    BFM~Boelens Frank Messingmodelbouw.
BFM is gestopt maar zou iemand anders de produktie overgenomen hebben ? 

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Waterman

Bedankt voor de respons, maar kan je mij hier iets meer over vertellen:

Citaat van: Gerolf op 19 januari 2017, 10:40:19 AM
Het dient voor een sein-terugmelding.


Gerolf

Als ik me goed herinner werd die krokodil op een spanning gezet tov massa, en die spanning kwam overeen met het seinbeeld.
Een metalen borstel onder de loc pikt die spanning op, en geeft zo de seinstand weer in de stuurpost.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan


Peter

Bestaat er eigenlijk al een fatsoenlijk H0 model van deze krokodil/kontaktgever
Jocadis heeft er ooit gemaakt (wel wat te lang) en Gerolf heeft er ook gemaakt, maar voor de rest??
Met vriendelijke groeten
Peter

Waterman

Bedankt voor de reacties heren, ik heb weer iets bijgeleerd!  :)

Klaas Zondervan

Krokodillen komen ook in Nederland voor, op de lijnen die ook door Belgisch materieel worden bereden. Dus naar Roosendaal en Maastricht.
Voorbeeld: https://www.google.nl/maps/@51.4868276,4.4459412,3a,75y,180h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1saZfUcDY8FZdJvUWaoC02HQ!2e0!7i13312!8i6656

GDE

Citaat van: Peter op 19 januari 2017, 15:54:00 PM
Bestaat er eigenlijk al een fatsoenlijk H0 model van deze krokodil/kontaktgever
Jocadis heeft er ooit gemaakt (wel wat te lang) en Gerolf heeft er ook gemaakt, maar voor de rest??
[/quote https://www.shapeways.com/product/SUGX988SS/krokodil-ho-nmbs-sncb-5x?optionId=37810348

Koen

Citaat van: Peter op 19 januari 2017, 15:54:00 PM
Bestaat er eigenlijk al een fatsoenlijk H0 model van deze krokodil/kontaktgever
Jocadis heeft er ooit gemaakt (wel wat te lang) en Gerolf heeft er ook gemaakt, maar voor de rest??

Je FBM (Frank Boelens) heeft er vroeger op schaal gemaakt.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

#59
Vind dat het tijd wordt dat er eens, hier op het forum, een lijstje met afbeeldingen wordt gemaakt van al die mooie dingen naar Belgisch voorbeeld, die bij Shapeways bestaan (in H0 - N en Z)

PS: om bij het onderwerp te blijven
Het is en blijft mijn favoriete lijn en zal dat altijd blijven, ook al is het geen superdeluxe sneltreinlijn.
Spijtig dat ik van verschillende loks op deze lijn geen foto (meer) heb, want hier hebben al heel veel verschillende loks gereden.
Met vriendelijke groeten
Peter