Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Mijn favoriete lijn: Lijn 52

Gestart door Peter, 12 februari 2016, 14:08:30 PM

7003


railrunner

Leuk draadje.

Ik woonde in de jaren 70 in Hoboken, en ik herinner me (was wel 3 à 4 jaar) een stoomloc met wat goederenwagonnetjes die inderdaad afsloeg richting Wilrijk.  Dat heb ik later wel geleerd, maar ik herinner me wel dat die loc me wel fascineerde, begin van een virus?

Tot 10 jaar terug heb ik nog in dat chemisch opslagbedrijfje in Hemiksem gewerkt en regelmatig meegereden met het bedrijfslokje dat de wagons ging halen en brengen naar de goederenbundel achter de huizen in Hemiksem, zo rond 15h00-15h30 dagelijks.  Was mijn taak wel niet, maar vond het gewoon tof om mee te rijden en soms zelfs zelf met dat ding te rijden (af en toe, dat ding was een lokje type 91).

Dus niks dan goede herinneringen aan deze lijn.

Rochevalien

Citaat van: Peter op 15 februari 2016, 14:27:45 PM
Een stopbord ? net voor de onbewaakte overweg aan de Schansstraat. (te zien op de achtergrond)
Deze overweg diende eveneens al inrit voor Fort 8
De spoorlijn zelf wat de lijn die aftakte van lijn 52 aan het seinhuis Hoboken-kapelstraat naaar Wilrijk en Mortsel. Nadien liep die spoorlijn nog enkel tot net voorbij het Schoonselhof (kerkhof) om legermateriaal (hoofdzakelijk pantsers) van en naar het bedrijf Henschel te brengen.

Het enkelspoor liep inderdaad voorbij het Schoonselhof maar niet naar het bedrijf Henschel. Die aftakking liep naar fort 7 waar men terreintesten deed met (lichte)tanks .Ik heb daar zelf wagons met tanks zien staat toen we op weg naar school waren (Don Bosco) Ik heb daar echter nooit een lokomotief weten rijden. Dit was in de periode 1978 -1979.
Op oude stafkaarten kan je dit trace trouwens nog goed zien. Tegenwoordig is de situatie echter zodanig dat er geen spoor meer van die verbinding te vinden is .

Peter

Kan zijn dat ik verkeerd was, wat betreft de lijn tot Henschel, maar ik dacht dat er op de krijgsbaan (ongeveer waar nu het mortuarium is) een aftakkiing met onbewaakte overweg was ongeveer evenwijdig met de legerstraat. Wat ik wel weet is dat er legervoertuigen (lichte pantsers?) stonden op, wat nu de Aldi en de Aldi parking is.
Het is ook al zo lang geleden, van 1964 tot 1969
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Ik denk dat ze bij Henschel indertijd die tanks gebouwd hebben (in licentie ) of gemoderniseerd  hebben.
Hoe ze die toen vervoerd hebben is mij ook niet helemaal duidelijk, je hebt immers nog een gracht liggen rond dat fort .Ik heb nog ergens oude stafkaarten liggen ,misschien is daar nog het tracé van de spooraansluiting op terug te vinden.
Die aftakking herinner ik mij ook, verderop naar Wilrijk was het tracé toen nog te zien tot aan de Boomse Steenweg.     

vatrogasci

#20
ondanks de L-treinen en paar piekuurtreinen (allemaal AM75 momenteel) zijn er toch ook nog leuke verschijningen op lijn 52
recent is er ook een goederentrein met lok van DB Schenker die rijdt op maandag en woensdag
datum 16/03/2016



nog een opvallende cargo is de Captrain plus een sleep rongenwagens beladen met Caterpillar's
datum 28/04/2014



er was eens : IC materiaal als piekuurtrein op de lijn 52   ;)
datum 12/04/2013



nog enkele plaatjes van Hoboken-Polder
AM75 : 15/01/2013
Break : 12/01/2013 & 13/01/2013 (wegens werken op de lijn Antwerpen-Gent omleiding via Boom)


 

ward

Knappe foto's Kris! Dat er een dmt als P trein gereden had wist ik niet..
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

vatrogasci

#22
Graag gedaan
ik werk in Polderstad dus station is niet zo ver voor mij

die P trein passeerde elke morgen ca 7.00 h in Hoboken is nu vervangen door een AM75

er rijdt ook een graantrein maar die kon ik nog niet fotograferen (lukt niet met m'n dienstrooster en heeft ook geen vast tijdstip denk ik)

nog enkele plaatjes :

 

Mattias

Citaat van: vatrogasci op 16 maart 2016, 17:09:26 PM
ondanks de L-treinen en paar piekuurtreinen (allemaal AM75 momenteel) zijn er toch ook nog leuke verschijningen op lijn 52
recent is er ook een goederentrein met lok van DB Schenker die rijdt op maandag en woensdag
datum 16/03/2016


Smile.. I'm on camera..  8) ;D
Eveneens op vrijdag rijdt de trein.. ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

vatrogasci

bedankt voor de info
was is eigenlijk de bestemming van die trein ?
vertrekpunt Hemiksem neem ik aan  ;)
 

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Mattias

Citaat van: vatrogasci op 17 maart 2016, 06:19:44 AM
bedankt voor de info
was is eigenlijk de bestemming van die trein ?
vertrekpunt Hemiksem neem ik aan  ;)

Oswiecim, Polen..  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

vatrogasci

bedankt voor de info
welke route volg de trein nog aub ? waar is er een lokwissel bijvoorbeeld

thx

Kris
 

vatrogasci

vandaag eens een bewegend beeld  :D

https://www.youtube.com/watch?v=nlACsbB6DM0

filmpje in Harold Rosherstraat te Hoboken (onderweg naar het werk)
 

Peter

Het is even stil geweest, maar blijkbaar gaan ze weer verder met de werken.
Sinds begin deze week is er aan de uitrit van Hoboken-Polder, een 50 tal meter voorbij de overweg (de oude seinen staan net voorbij de overweg)  richting Boom, een eerste mast voor een sein geplaatst. We blijven dit volgen, ondanks het welig tierende onkruid.

PS: zal toch nog eens naar Boom moeten gaan kijken, wat ze daar allemaal aan het uitsteken zijn

Met vriendelijke groeten
Peter