Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Mijn favoriete lijn: Lijn 52

Gestart door Peter, 12 februari 2016, 14:08:30 PM

Peter

Ja, lijn 52 is mijn favoriet. Niet bepaald een lijn met snelle moderne treinen, maar een met een paar goederentreinen per dag en om het uur in Beide richtingen een L-trein.
De L-trein vertrekt in Antwerpen-Centraal via Berchem, Antwerpen-zuid, Hoboken-Polder, Hemiksem, Schelle, Niel, Boom, Sauvergarde tot in Puurs. (en terug natuurlijk) Heb deze lijn weten veranderen, van stoomloks, via diesels , eloks naar elektr. treinstellen.
Ook verdwenen er ondertussen een paar stations, namelijk Hoboken-kapelstraat en  Hemiksem-werkplaatsen
Waarom lijn 52 zal je vragen? Wel gewoon omdat het de lijn vlakbij (100 m) en omdat aan ze mijn favoriete stations, namelijk Boom en Hoboken-polder gelegen is

Om te beginnen een foto van een duikbril
Opname dateerd van  23-03-1993 en werd genomen, aan de kleine overweg tussen de Harold Roscherstraat en de Fodderiestraat

22 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Ik ken deze lijn ook heel goed Peter,

Heb er meer dan 10 jaar van mijn jeugd langs gewoond.
Vanuit mijn slaapkamerraam keek ik recht op de sporen.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

#2
Rangeerlok 8320 in problemen net voor de Krugerbrug. (datuml helaas onbekend. Begin jaren 80 ??)
Opmerkelijk: slechts 1 van de doorgaande sporen is blijkbaar voorzien van bovenleiding

83 in problemen by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

ward

Het is een mooi lijntje..
Helaas tegenwoordig naar reizigersverkeer weinig spectaculair, (allemaal MR75), al was dit een jaar geleden helemaal anders door werken op L59.
Dan was er in het weekend MR08, MR96, HVR i11, HVR M6, HLE18-19 en HLE 21-27 te zien.

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

knibbelknabbel

Mooie foto's! Die 85 in de grond, dat was op 't Kiel zeker?

evan

Tof idee jouw draadje over L52!!!

In september zal er weer wat omleiding zijn door werken op L59 tijdens de weekends  ;)

Op mijn 12jaar kon ik woensdag namiddag nooit snel genoeg aan de krugerbrug zijn voor de bewegingen te volgen.  Regelmatig mocht ik ook van dichterbij ns een kijkje nemen  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Peter

#6
Toen Hoboken-polder nog een station was (sinds enkele jaren alleen nog maar een stopplaats

04 by Peter Verlooy, auf Flickr

Mechanische seinen (jaren 70) tussen Hoboken en Hemiksem aan de aftakking naar...Wilrijk en Mortsel

15 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Citaat van: Peter op 13 februari 2016, 16:06:02 PM
Mechanische seinen (jaren 70) tussen Hoboken en Hemiksem aan de aftakking naar...Wilrijk en Mortsel



Misschien een stomme vraag, maar er hangen kabels tussen het mechanische sein en de telegraafmasten rechts op de foto's.
Is dit voor de bediening van het sein ? Ik dacht dat de bediening van de seinen gebeurde door kabels die lagen in zogenaamde kabelgoten gelegen langs het spoor ?

Was het trouwens gebruikelijk dat electriciteits- en telefoonkabels over spoorlijnen werden gespannen in de jaren 70 ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

vyncky

Ik dacht dat de bediening kan ook elektrisch gebeuren. dmv een elektromotor.
Een stukje modernisatie ;)

Origineel stonden er paaltjes met katrollen aan die de metalen kabels begeleiden tot het sein.

De kabelgoten dat is de dag van vandaag (of met de huidige seinen)

Het kan ook de seinlamp zijn die spanning krijgt.

Leuke foto's Peter! Doe zo verder  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

knibbelknabbel

Vermoedelijk was de seinpaal gebruikt als telegraafpaal. Dus gewoon om de draad over het spoor te kunnen spannen. Er zal aan die kant een telefoon gestaan hebben waarschijnlijk? Voor de bediening van het sein kan dit niet zijn... Af en toe werden de kabels inderdaad over het spoor gespannen...

Super leuke foto's Peter! Nog van dat ;-)

Peter

#10
Nog een foto van de 'ongelukkige" 8520
Rechts op de foto is net nog een stuk van de Krugerbrug te zien.

83 in problemen by Peter Verlooy, auf Flickr

Vader en zijn zoon, vermoedelijk genomen  in 1975/76 aan mijn zoon te zien

vader en zoon by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Citaat van: Peter op 13 februari 2016, 17:15:12 PM
Vader en zijn zoon, vermoedelijk genomen  in 1975/76 aan mijn zoon te zien

En aan de mode van toen  ;D

factageklerk

Deze rubriek toont nog maar eens aan dat er nog vééél verborgen pareltjes van foto's in de mensen hun bezit zijn, leuk dat zulke dingen boven water komen. Dat mocht meer gebeuren ...
Leuk Peter ;)
 

Peter

#14
Een stopbord ? net voor de onbewaakte overweg aan de Schansstraat. (te zien op de achtergrond)
Deze overweg diende eveneens als inrit voor Fort 8
De spoorlijn zelf was de lijn die aftakte van lijn 52 aan het seinhuis Hoboken-kapelstraat naaar Wilrijk en Mortsel. Nadien liep die spoorlijn nog enkel tot net voorbij het Schoonselhof (kerkhof) om legermateriaal (hoofdzakelijk pantsers) van en naar het bedrijf Henschel te brengen.

07 by Peter Verlooy, auf Flickr

Goederenvervoer rijdende richting Boom. Foto werd genomen net voorbij het seinhuis en de stopplaats Hemiksem-werkplaatsen.
Iemand enig idee welke lok het was?

05 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter