Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mijn favoriete lijn: Lijn 52

Gestart door Peter, 12 februari 2016, 14:08:30 PM

Michiel

De benaming van de soort treindienst bij de NMBS is uitermate merkwaardig, zoals de IC-27 (Intercity) die in "hoofdplaatsen" stopt als Linkebeek, Lillois, Boondaal en Obaix-Buzet...? Deze trein stopt dus bijna overal behalve "Holleken" en "De Hoek". ...IC ?

't Is maar wat je verwacht als je instapt...  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BC911

Leuke foto's hierboven van een mooie lijn.

En inderdaad Michiel, een tijdje terug hebben we de IC richting Luxemburg genomen. Je wil niet weten in welke "steden" we allemaal gestopt zijn ...  ::)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

B_Modelbouw

Terug naar Peters favoriete spoorlijn...

Onlangs was ik op Google Maps de spoorlijn aan het bekijken en vind enkele spooraansluitingen niet meer terug. Tussen Schelle en Niel was er een aansluiting naar de verdwenen elektriciteitscentrale in Schelle, maar waar ging de aansluiting in Hemiksem naar toe... deze is niet meer terug te vinden op de luchtfoto's ... Bekaert vermoed ik, maar heel de omgeving is daar stevig aangepast.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


knibbelknabbel


B_Modelbouw

Dat was er inderdaad ook nog een in Hoboken, maar ik bedoel diegene in Hemiksem in de omgeving van de overweg tussen Hoboken en Hemiksem ...

Bekaert kan het ook niet zijn daar deze dichter bij de abdij lag, en mogelijk geen spooraansluiting had.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Peter

#80
Er waren in het verleden redelijk veel aftakkingen tussen Antwerpen-Kiel en Boom
Als ik me goed herinner waren het er een twaalftal
Dat begon al met twee aftakkingen op het Kiel zelf, namelijk naar de kaaien en naar de "Petrol" (beide nog voor de Krugerbrug)
In Hoboken zelf had je er een vlak aan de voetgangersbrug. De volgende was de lijn die net voorbij het seinhuis Kapelstraat, aftakte naar Wilrijk en Mortsel . Volgende was de Metalurgie gevolgd door een lijn die aftakte aan het voormalig seinhuis en halte Hemiksem-werkplaatsen
Tot zover al enkel Hoboken. Moet ergens no een plan hebben liggen waar alle lijnen tussen Luchtbal en Boom opstaan.
Tot hier zijn we dus al geraakt

Y Hemiksem_1 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

WVA


kno

Citaat van: BC911 op 15 december 2017, 20:28:36 PM
Leuke foto's hierboven van een mooie lijn.

En inderdaad Michiel, een tijdje terug hebben we de IC richting Luxemburg genomen.
Je wil niet weten in welke "steden" we allemaal gestopt zijn ...  ::)

Tja, Provincie Luxemburg is 100 keer minder bevolkt dan de Vlaamse rand...
De grootste stad van de provincie telt 30.000 inwoners,
en deze IC is eigenlijk de allerlaatste IC trein van die provincie.

Die IC stopt ongeveer om de 20 Km omdat de frequentie van de stoptreinen heel laag is
(om de 2 uren op weekdagen, op de 4 uren s'weekeinds).
Als wij Walen nemen de trein naar De Panne voelen wij helemaal hetzelfde ;-)

Peter

Eigenlijk is het de bedoeling dat dit draadje over lijn 52 gaat

Met vriendelijke groeten
Peter

knibbelknabbel

Mooie foto Peter! Smaakt naar nog!  ;)

OMC

Citaat van: B_Modelbouw op 10 januari 2018, 11:48:04 AM
Dat was er inderdaad ook nog een in Hoboken, maar ik bedoel diegene in Hemiksem in de omgeving van de overweg tussen Hoboken en Hemiksem ...

Bekaert kan het ook niet zijn daar deze dichter bij de abdij lag, en mogelijk geen spooraansluiting had.

Dat is Verbeke in Hemiksem, daar is om de x-aantal weken nog een bediening door DB Cargo met ketelwagens. Maandagochtend worden de wagons afgezet op Antwerpen-Kiel en woensdag gaat het dan verder naar Verbeke in Hemiksem, soms is het al via Boom gebeurt dacht ik. Op woensdag worden nieuwe wagons meegenomen naar Antwerpen-Kiel en vrijdag kwam er nog een tweede deel wagons bij om de trein verder te vormen op Antwerpen-Kiel en van daaruit gaat het rond 20u30 naar richting Bad Bentheim via lijn 12.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

OMC

Voor wie wil: ik ben in juli 2017 naar Antwerpen-Kiel geweest en heb ik het verlaten seinhuis van vormingsstation Kiel nog foto's kunnen maken. Stel jezelf er niet teveel van voor want dat seinhuis is ondanks de lastige bereikbaarheid al zodanig gesloopt dat het pijn doet aan de ogen. Antwerpen-Kiel wordt op dit moment gesaneerd en zowat alles van verlaten en aftandse installaties en sporen in de bossen zijn verdwenen of opgebroken, enkel nog 6 doorgaande bundelsporen resteren er nog.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

railrunner

Er bestaat zelfs een stuk modelbaan van lijn 52 in schaal N, ooit door me zelf gebouwd toen ik nog werkte bij Vopak Hemiksem (nu Verbeke nota bene), maar privaat verkocht.  Het betreft de sporenbundel van het goederenemplacement toestand rond 2000.  Het sporenplan was toen al vrij vereenvoudigd, ik herriner me nog dat oudere collega's verteld hadden dat op hetzelfde goederenemplacement nog een kleine werkplaats was voor het onderhoud van wagons, maar dat heb ik nooit geweten.  In het begin dat ik daar begon te werken (1994), lagen die sporen en wissels er toen nog wel. 

Vorig jaar werden deze modules nog eens bovengehaald voor een tentoonsteling.  Ik wil u de foto's niet onthouden:









Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

railrunner

Dank u Johnny!

Op de tweede foto zie je rechts bovenaan de aansluiting naar Vopak/Verbeke.  Dat spoor stopt nu in dit bedrijf, maar veel vroeger liep dit spoor via een talud verder naar het naastliggend bedrijf Caldic tot waar nu het veer is in Hemiksem. 
Op de derde foto zie je onderaan rechts een spoor dat dood loopt om rangeerwerken te kunnen uitvoeren.  Vroeger liep dit spoor door tot een betonfabriekje dacht ik.