Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mijn favoriete lijn: Lijn 52

Gestart door Peter, 12 februari 2016, 14:08:30 PM

knibbelknabbel

Lijn 52 is tussen Boom en Antwerpen Zuid volledig EBP, bediend vanuit Berchem, behalve de aaansluitingen tankopslag Verbeke en Umicore. Die nieuwe seinpaal zal betekenen dat ze de secties opnieuw zullen indelen en vernieuwen.

Overigens, vandaag 18/6 zou Puurs ook EBP worden, bediend vanuit........ Dendermonde! (Waar we al lang geen rechtstreekse verbinding meer mee hebben) Ik denk dat vannacht de omschakeling gebeurt...
Boom zijn ze ook aan bezig om EBP te maken, maar voor wanneer zij overschakelen, dat weet ik nog niet.

WVA

In Niel net voor de overweg richting Boom staat al een paar maand een nieuwe paal, zonder sein.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: knibbelknabbel op 18 juni 2016, 06:16:00 AM
behalve de aaansluitingen
spreken we hier al van een stukje spoor in Limburg ? ;)

Peter

Nog een paar foto's gevonden in mijn verzameling, namelijk een aantal dieselloks reeks 62 in sleep, in de omgeving van de Krugerbrug.



Met vriendelijke groeten
Peter

ward

Gisteren op het werk al vanalles over horen waaien, nu staat het blijkbaar ook al in de krant..
Alleen is het nog afwachten of de regering en de bazen het gaan goedkeuren..

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-hemiksem/opnieuw-treinen-naar-antwerpen-in-weekend-a2989784/

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Michael

Al zouden ze maar een deel realiseren wat in die krant verteld wordt, het is zeker goed nieuws voor de mensen die in de streek wonen en gebruik willen maken van de trein.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

argilla

Citaat van: Peter op 14 november 2016, 12:54:13 PM
Nog een paar foto's gevonden in mijn verzameling, namelijk een aantal dieselloks reeks 62 in sleep, in de omgeving van de Krugerbrug.








Peter dank voor de foto'...en een kleine vraag. Heb je enig idee waar je die stikker  "infrabel" bekomen kan ???  Heb ook 3 62 'ers dus .... merciekes

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

knibbelknabbel

Vandaag de lege graantrein gaan halen op Mouterij Albert. In Boom van het personeel aldaar te horen gekregen dat blok 24 binnen een week of 3 overgenomen wordt door B12 Berchem EBP... Zodoende is heel de lijn 52 dan "op afstand" bediend...

Doornroosje

Klopt inderdaad. Momenteel zijn we bezig aan de voorbereidende werken. Nog even en dan is ook B24 Boom verleden tijd. Volgende op de lijst zijn dan B6.Aarschot en B19.Hasselt.
Tegen 2018 zouden die ook verdwenen moeten zijn. Rest in mijn actiegebied nog enkel de haven van Antwerpen waar de oudere technologie gebruikt wordt.

knibbelknabbel

Citaat van: Peter op 15 februari 2016, 14:27:45 PM
Een stopbord ? net voor de onbewaakte overweg aan de Schansstraat. (te zien op de achtergrond)
Deze overweg diende eveneens al inrit voor Fort 8
De spoorlijn zelf wat de lijn die aftakte van lijn 52 aan het seinhuis Hoboken-kapelstraat naaar Wilrijk en Mortsel. Nadien liep die spoorlijn nog enkel tot net voorbij het Schoonselhof (kerkhof) om legermateriaal (hoofdzakelijk pantsers) van en naar het bedrijf Henschel te brengen.




Peter,
Klopt dit schetsje van het verloop van deze lijn? Is interessant die verdwenen spoorlijnen, en de "sporen" ;) die ze nalaten in het landschap...

Peter

Inderdaad Joeri,
Dat klopt helemaal. Het trace van de spoorweg is momenteel in werkelijkheid nog duidelijk te zien. Op die bedding is nu, met een paar kleine afwijkingen, een geasphalteerd fietspad. Dat stopbord stond aan de kleine overweg (rechts) op het einde van de Paul Vekemanslaan waar die in de vrij scherpe bocht overgaat in de Krijgsbaan. De mooiste overweg was net voor het Schoonselhof op de Sint Bernardse steenweg. Dit waren slagbomen met aan de onderzijde behang van kettingen. Ik denk dat er nog foto's van bestaan, maar dat zou ik moeten navragen op gemeentelijk foto-archief.
Typisch was dat langs weerszijden van de straat, net voor de overweg, oud ijzer marchanten waren.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

Mooi stilleven.
Een zeldzaam samengaan:  een krokodil in de sneeuw.

arnaud

Citaat van: Peter op 13 februari 2016, 16:06:02 PM
Toen Hoboken-polder nog een station was (sinds enkele jaren alleen nog maar een stopplaats

Hello Peter,
Dit stationgebouw is precies hetzelde als deze van lijn 124 (Bxl Charleroi) nog zienbaar vandaag 2016 in Sint Genesius Rode, Ukkle Stalle of Kalevoet, Waterloo enz...(zonder de "stappen" afgebroken nu)

Bvb: http://www.garesbelges.be/images/brux/uccle_stalle_001.jpg

Voor jij inspiratie  :)
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Waterman

Citaat van: Peter op 17 januari 2017, 13:00:00 PM


Kan iemand mij zeggen waar het witte bord met de zwarte bol en zwarte diagonale strepen dat aan de bovenleidingsmast rechts vooraan is bevestigd voor staat?