Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Hornby dreigt te ontsporen

Gestart door i11, 10 februari 2016, 11:38:38 AM

loebaske

Dat denk ik ook Luc, zal hier weer ferm ontsporen kwa politiek.....

SuSke

Citaat van: loebaske op 24 juni 2016, 10:08:19 AM
Dat denk ik ook Luc, zal hier weer ferm ontsporen kwa politiek.....

Direct ingrijpen als mod ...  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Hallo,
De vragen van Geert zijn pertinent,  het verhaal van Peter zo herkenbaar.

Daarom referenda houden, maar enkel die mensen laten stemmen die bewezen hebben dat ze weten over wat ze stemmen, de gevolgen kennen en niet Gewoon de stem van de "" meerderheid" onder het mom van " democratie".

Stel eens: je hebt een ongeval: er staan drie mensen rondom u:  een arts, een ingenieur en een postbode. DE ingenieur en de postbode zeggen geef hem een cognac, waarop de arts zegt dit is levensbedreigend. Maar in een democratie moet je dus cognac krijgen !


Het plannetje met de vlaggen is juist knap: hoeveel met een "mening" weten over wat ze spreken. Maar toch hebben ze evenveel "waarde (hun mening!).

Ik hoop dat ze nu de gevolgen dragen. You want out, stay out. Laten we dus vanaf nu "continentaal" kopen ipv "britisch".

To the britisch people: welkome back in the 19 century

Roland

factageklerk

Citaat van: doomslu op 24 juni 2016, 09:24:09 AM
Citaat van: factageklerk op 24 juni 2016, 09:16:31 AM
Een moedige stap, er zullen er nog volgen.........
Ik zal maar niets zeggen. Dit is geen politiek forum.

Met die bedoeling heb ik dat bericht niet geplaatst !!! Het is jammer Luc dat ik hier op gepakt word  :( en zoveel reageer ik nu ook weer niet op het forum , er zijn er andere die de afgelopen maanden dergelijke onzin plaatsten waar men hen weinig attent op maakten. Ik kan maar beter wegblijven hier. Je mag mijn account afsluiten.
 

doomslu

Joris, niks tegen jou, maar ik wou enkel vermijden dat we door een reactie van mijnentwege een politiek debat gingen starten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Het gaat mij ook niet om het ontketenen van een politiek debat. Het gaat mij om de suggestie dat het besluit tot Brexit invloed zou hebben op het voortbestaan van Hornby. Ik geloof daar niks van. Als Hornby omvalt, dan komt dat niet door de brexit, en als ze blijven voortbestaan dan is dat ook niet dankzij de brexit.

Havoc

Neen, misschien niet. Maar wie zal het zeggen, bevestigen of ontkennen? Voor hetzelfde geld zijn de schimmige bestuurders stilaan uit de UK aan het terugtrekken omdat ze dit zagen aankomen. Maar het kan ook gewoon zijn dat die zo incompetent zijn als ze anders zouden geweest zijn. Het fijne gaan we toch nooit weten.

Langs de andere kant kocht ik toch wel regelmatig in de UK. Beetje vanalles: trams, frezen, bouten, electronica, fotomateriaal etc. Gewoon omdat er een veel beter assortiment is (zowel in omvang en kwalitatief) dan hier. Na omrekening van de wisselkoers was de prijs ongeveer gelijk maar ik had wel wat ik wou of betere kwaliteit voor hetzelfde geld. Ook boeken bvb die hier niet te vinden zijn. Wat dat nu gaat worden is een andere vraag. Maar de eerste jaren maak ik me niet veel zorgen. Langs de andere kant wordt het nu misschien interessanter om direct in het oosten te kopen (japan, hong-kong...)

Eigenlijk spijtig dat er geen ernstige politieke discussie gevoerd kan worden op dit forum. Men leert altijd bij als men wil. Diegenen die nu dit reeds willen afsluiten voor het begint zijn diegenen die dezelfde fouten zullen maken als de britten nu vrees ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Citaat van: rgp op 24 juni 2016, 10:50:24 AM
Hallo,
De vragen van Geert zijn pertinent,  het verhaal van Peter zo herkenbaar.

Daarom referenda houden, maar enkel die mensen laten stemmen die bewezen hebben dat ze weten over wat ze stemmen, de gevolgen kennen en niet Gewoon de stem van de "" meerderheid" onder het mom van " democratie".

Stel eens: je hebt een ongeval: er staan drie mensen rondom u:  een arts, een ingenieur en een postbode. DE ingenieur en de postbode zeggen geef hem een cognac, waarop de arts zegt dit is levensbedreigend. Maar in een democratie moet je dus cognac krijgen !


Het plannetje met de vlaggen is juist knap: hoeveel met een "mening" weten over wat ze spreken. Maar toch hebben ze evenveel "waarde (hun mening!).

Ik hoop dat ze nu de gevolgen dragen. You want out, stay out. Laten we dus vanaf nu "continentaal" kopen ipv "britisch".

To the britisch people: welkome back in the 19 century

Roland

Denk dat het lang geleden is dat ik nog zo hetzelfde dacht als rgp. Maar ik denk dat de ingenieur in zijn voorbeeld zou zeggen "niet mijn erf, vraag het de arts". En de engelsen zijn nooit uit de 19-de eeuw geweest. Die leven nog altijd in de illusie dat "the empire" er nog is. Dat zie je maar al te goed in de rethoriek.

Het meest treffende vond ik vanmorgen de kaart op hln.be met de regio's waar yes<>no gestemd werd. De regio's london-cambridge, portsmouth-brighton-oxford, manchester, bristol, leeds, liverpool en york stemden "voor", compleet omgeven door de "no" stemmen. Waar de financiƫle, economische en kenniscentra zitten is de keuze duidelijk. Schotland en N-Ierland die die beseffen dat wat ze nu hebben afkomstig van de EU is gaan ook "voor". Zegt genoeg denk ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.


Havoc

Tja, ze hadden dat beter uit eigen beweging gedaan. Kiesvee noemt dat... Ze kunnen er nog onderuit hoor, dit is altijd aangekondigd als een "raadgevend" referendum. Dus als er een koppel politiekers hun kazak draaien (ook niet nieuw) komt het nog in orde.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jarikd

Hornby produceert toch in China?
Volgens mij is China geen lid van de Europese Unie. Dan moet Hornby nu op het moment dat de treinen de EU binnenkomen toch ook al invoerrechten betalen?
In dat geval verandert er bij een Brexit toch helemaal niets voor Hornby?

Mvg, Johnnie
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

Havoc

Wat er mogelijk kan veranderen (weten zullen dat pas weten als het zover is) is dat er wel taxen te betalen zullen zijn als ze van de UK naar het vasteland (europese unie) verzenden. Nu is dat binnen de europese unie, na een brexit is dat van buiten europese unie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jarikd

Nu komt de container van China naar het Verenigd Koninkrijk alwaar invoerrechten worden geheven (die het VK moet afdragen aan de EU). Van daaruit wordt het verdeeld over de rest van Europa.
Straks komt de container van China naar het Verenigd Koninkrijk. Van daaruit wordt het na betalen van dezelfde of lagere invoerrechten (afhankelijk van mogelijke tariefpreferenties in handelsverdragen met het VK) verdeeld over de rest van Europa.

Wat veranderd is dat nu voor in het VK geproduceerde goederen geen invoerrechten betaald moeten worden, en na de Brexit wel. Ik weet niet hoeveel producten Hornby nog in het VK maakt, maar net als de meeste massagoederen zal het merendeel wel uit lage lonen landen komen en moet er nu dus ook al invoerrechten betaald worden. En het merendeel van de kopers van in het VK geproduceerde luxegoederen als een Aston-Martin of een Rolls-Royce liggen niet wakker van de prijsstijging door invoerrechten.


Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

Havoc

Ik zie niet in waarom de UK de invoerrechten zou moeten "afdragen" aan de EU. Dat is de HMRC die die int voor de britse staatskas. De EU heeft er enkel mee te maken hoe hoog die zijn, dit om te vermijden dat alles via 1 land zou ingevoerd worden.

Trouwens, als ze de stukken invoeren van china en dan hier nog iets assembleren of tekst opdrukken en in een doos steken is het ook "made in UK".

Rolls-Royce (de wagens, niet de viegtuigmotoren) is dacht ik eigendom van VW (maar de radiatorrooster en het beeldje van BMW), dus die worden duurder voor de engelsen. Aston-Martin is eigendom van een US investeringsgroep, 2 kuweitse investeerders en Mercedes.... Weinig brits behalve de naam.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Herwig

#134
[ R.R.-wagens is onder vleugels van BMW, met V12-BMW-motoren      /       Bentley onder paraplu van VW, met VW-Audi-motoren]
                                                  [ Beide een voorbeeld van Brits / Continentale    invoer/uitvoer ]