Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

NMBS seinen plaatsen

Gestart door reeves, 05 februari 2016, 20:19:43 PM

reeves

Heren,

Heb een station met vier sporen, nu is de vraag welke seinen zet ik aan het eind der perrons?

Kan ik eenvoudige seinen gebruiken, rood-groen
Of moet ik een sein met rood-groen-dubbelgeel plaatsen?

Na het station is het volgende blok in vrije doorgang.

Ik heb nl een hoop seinen rood-groen en een hoop rood-groen- dubbelgeel
maar weet niet echt waar wat te plaatsen

Hopelijk iemand tips

Groet Tom

Michiel

Rood-Groen-dubbelGeel, want je wilt ook het seinbeeld geven dat het volgende blok vrij is, maar het daaropvolgende niet (dubbel-geel) of het daar-daaropvolgende niet (groen-geel).

Ik zou niet meteen een situatie kunnen bedenken waar je enkel Rood-Groen kan gebruiken. Maar mogelijk dat specialisten meer weten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fretbol

Hallo Tom,

Op de meeste lijnen in België maakt men gebruik van gecombineerde stopseinen. Deze seinen kunnen niet alleen een stilstand opleggen of de doorrit verlenen (rood licht en groen licht) maar zorgen meestal ook voor de verwittiging van het volgende sein (groen als het volgende sein groen staat, dubbel geel als  het volgende sein rood staat). Daarnaast komen ook nog de combinaties groen-geel horizontaal ( volgende sein staat open met een snelheidsbeperking zoals bvb een lichtcijfer "4") en groen-geel verticaal voor (volgend sein staat open maar geeft toegang tot een korte sectie).

In een station kan je op de doorgaande hoofsporen dus het beste een sein plaatsen dat groen-rood-dubbel geel kan geven. De wijksporen in een station zullen meestal aan een lagere snelheid bereden worden aangezien de binnenkomende treinen een wisselstraat moeten volgen om op deze sporen te komen. In de meeste gevallen kunnen de inritseinen dus een lichtcijfer tonen met bvb een cijfer "4" (toegang tot het afbuigende spoor is dan aan max 40 km/h).

Op het einde van de perrons is het afhankelijk van de secties die volgen na de uitrit van het station. Als een trein het stationspoor is binnengereden met een lichtcijfer 4 (40 km/h) dan mag de trein ook met deze snelheid het station weer uitrijden. Meestal zal de snelheid dan weer verhoogd worden na het passeren van de wisselstraat aan de uitrit. Hiervoor maakt men meestal gebruik van snelheidsborden die toelaten om vanaf die plaats weer de toegelaten snelheid op de spoorlijn te rijden (bvb 120 km/h)

Wil je ook rangeerbewegingen kunnen doen in je station dan is het handig om ook het seinbeeld rood-wit te kunnen geven op je seinen. Hiermee is de rit in kleine beweging toegelaten en kan bvb een rangering tot na het volgende sein in de andere richting toegelaten worden.

Hopelijk ben je hiermee al iets wijzer, vraag gerust meer uitleg als er nog zaken niet duidelijk zijn  :)

Anthony  ;)

Snobby Crash

Denk ook niet dat enkel rood/groen volstaat hoor...

De kans is misschien heel klein, maar het blok na je vrije blok kan op rood staan en er kan zich een trein in bevinden, dan moet je uitrijsein op dubbel oranje staan omdat het volgende blok rood is, en het daarop volgende blok een trein staat. Tevens is er ook de mogelijkheid om 1 groen en 1 oranje beeld te geven, omdat je mag doorrijden met beperkte snelheid en of verwacht dubbel oranje op het volgende blok.... Je zou enkel het sein rood/groen kunnen gebruiken maar dan gekombineerd met een snelheidsbeperkingscijfer....

Allee, ik ben ook geen specialist, hopelijk wat meer uitleg van echte treinbestuurders he !

Geert

Snobby Crash

A Antony was me voor met een deskundigere uitleg !

Geert

Fretbol

Tom,

Een meer uitgebreide uitleg met voorbeelden van baanvakken en de signalisatie kan je vinden op http://www.cooltrain.be/index.php/grote-treinen/belgisch-seinstelsel/belgische-lichtseinen

Ook deze link kan interessant zijn: http://belgie-belgique-belgien.be/seinen-signaux-signale/seinen-vademecum.pdf

Als treinbestuurder lijkt dit evident maar het is inderdaad niet zo simpel als je er niet dagelijks mee bezig bent  ;)

Anthony

reeves

Bedankt mannen voor de duidelijke uitleg alvast!

De seinstanden begrijp ik, ik heb enkel een hoop seinen met enkel groen-rood heb alleen geen idee waar deze geplaatst kunnen worden, iemand suggesties?

Ik de link komen de seinen voor als vereenvoudigt stopsein als ik me niet vergis

Groet Tom

Fretbol

Een vereenvoudigd stopsein kan enkel de seinbeelden 1 rood licht of 1 geel licht vertonen en worden vooral gebruikt op het einde van een spoor in een bundel.

De seinen die jij hebt zijn eenvoudige stopseinen maar in praktijk zullen deze seinen bijna altijd ook 2 gele lichten kunnen vertonen. Een sein dat enkel rood en groen kan geven kan geen verwittiging geven over het volgende sein. Op het nmbs net zijn seinen met verwittiging (en dus dubbel geel) verplicht zodra de lijn bereden mag worden aan een snelheid hoger dan 70 km/h.

De seinen die enkel rood en groen kunnen geven zouden dus enkel gebruikt mogen worden op een lijn met max snelheid 70 km/h. Deze seinen moeten dan bovendien voorafgegaan worden door naderingsbakens die de afstand naar het volgende sein aangeven.

Niets belet er je om deze seinen op je modelbaan wel gewoon te gebruiken natuurlijk  ;)

Anthony  ;)

mark7758

#8
Kleine Correctie.
Je kan gewoon een uitrijsein (Vertreksein) naar de vrije baan hebben dat alleen Rood/Groen en wit had.
Voorbeeld uit 2011.
Gouvy. De seinen K.17, O.17, P.17 en Q.17 geven met alleen Rood/Groen en wit toegang tot de vrije baan naar Troisvierge (Moet Vielsalm zijn.).
De Baanvaksnelheid is aangegeven na de wisselstraat met een Groen Snelheidsbord 90 km/h.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ward

Even een voorbeeld uit de buurt..
In St-Niklaas vertrek je ri Mechelen ALTIJD met groen (tenzij je het sein moet overschrijden).
Het volgende sein is een verwittigingssein, dat dus 2 gele of groen kan geven enkel en meer informatie geeft over het volgende stopsein,
dat dan weer rood, groen, 2 gele kan geven..
Vertrek je in St-Niklaas ri Lokeren, dan kan je sein zowel rood, groen, 2 gele geven, ...
De meeste (nieuwe) seinen zijn gecombineerde seinen (zowel stopsein als verwittigingssein in 1), omdat ze zo gemakkelijker meerdere treinen op eenzelfde afstand kunnen steken.

Als je een station hebt kan je de seinen gebruiken voor de doorgaande hoofdsporen, of in volle baan op lange stukken zonder wissels, omdat deze eerst gevolgd moeten worden door een verwittigingssein. Ook zou ik op de niet doorgaande hoofdsporen opteren voor seinen die ook Rood-maanwit licht kunnen geven, dit idd om een rangeerbeweging uit te voeren.
Deze VWSseinen zien eruit als gewone stopseinen, maar kunnen geen stilstand opleggen en dragen een geel rond bordje als kenmerk van het sein in kleine letters die het groot stopsein aankondigt (bv p.19 kondigt stopsein P.19 aan).

Tom kan je anders even een foto van je seinen posten, want volgens dat ik me kan herinneren gaat het om gewone eenvoudige stopseinen die rood en groen kunnen geven en niet de vereenvoudigde stopseinen die m'n hier aanhaalt. Vereenvoudigde stopseinen zijn kleiner van vorm, en kunnen trouwens enkel rood en ORANGE geven van lichtkleur, en kunnen zowel verhoogd als gelijkgronds opgesteld zijn (gelijkgronds vooral in bundels, snelheid max 40km/u; verhoogd op lijnen met max 70km/u)

Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

raf

hallo ward
kan dit kloppen wat ik hier getekend heb
dit is een verzorgings depot dus snelheid is <40 maar de loco's kunnen wel op verschillende plaatsen stoppen

op de eind sporen moet ik daar ook een sein zetten of is dit goed zo als ik eventueel een rode plaat met witte band daar zet
nu is er een voorziening voor rode lampen op de buffers te zetten maar of dit in belgië gedaan werd weet ik niet
aan de twee grote seinnen (rood/wit)dat zijn de inrij/uitrij seinen van het depot
al de andere zijn laag geplaatste eenvoudige seinen alleen aan de draai schijf staat er een hoog geplaatst sein

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

mark7758

Raf,
Seintjes staan normaal links van het spoor. Voor de rest ziet het er goed uit.
Je uitrij sein zou ook 2x geel mogen hebben.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ward

Raf,
Opmerkingen die Mark zei en dan klopt het helemaal.
Ik vermoed dat het rode bolletje in een zwart vierkant de stootbok moet voorstellen?
Wat je vaak ook ziet is dat na een stootbok er een verhoogd opgesteld vereenvoudigd stopsein gebruikt wordt ( kan bv op jouw schema met B17, B6,...)

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

raf

ik denk dat ze wel op de baan goed staan

dit is het seintje op spoor B5 dus vanaf B5 gezien naar W2

seintje vanaf B3 naar W1 bekeken;het linker spoor heeft nog geen signaal want ik denk ook niet dat daar een stop spoor is .dat moet ik morgen gaan bekijken want anders moet daar een hoog sein komen te staan omdat het smalspoor daar nogal dicht tegen loopt

de signalen bekeken van uit B4 naar wissel W 5/6

signaal bekeken van uit B7 naar W3

signaal aan de draaischijf

er moeten er nog bij komen maar die er staan zouden zo te zien goed staan
gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ward

Klopt Raf, op de baan staan ze goed.
Eventuele tip nog voor het sein aan de draaischijf: identificatieplaat en een telefoonkast.
Knap werk voor de rest!

Vraagske trouwens voor Tom..
Als je 1 van de seinen hebt die op de foto's van Raf staan, beschik je over vereenvoudigde seinen (zowel verlaagd als verhoogd opgesteld), anders zijn het gewone stopseinen (zowel vws, gewoon stopsein als gecombineerd stopsein)

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--