Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Tandwiel module

Gestart door adrievans, 04 februari 2016, 14:21:52 PM

Kris

Hallo,
Voor een draaischijf lijkt mij dat een verstandige oplossing door de enorme reductie kan dit inderdaad een geweldige herrie maken en aangezien het Duits is zullen het module tandwielen zijn , een planetair reductiekastje is soms ook een oplossing , veel succes
Kris

raf

voor de draai schijf ga ik een tand riem gebruiken
ik heb een oude scanner gesloopt en daar zit een grote tandriem in en de motor is reeds voorzien van een tandriem poulie
nu het probleem om zo een groot tandwiel te vinden om op de draaischijf te monteren was dus niet te vinden of te betalen

maar de oplossing is belachelijk eenvoudig al moet je der maar op komen
je draait een grote schijf (ik heb ze gefreesd)met de juist diameter met het centrale gat er meteen mee in
aan de binnen kant meteen de gleufjes voor de optocoupler om de positie te bepalen
en dan den truk om er een tandriem schijf van te maken is
plak er gewoon een tandriem op met de tanden naar buiten en snij hem op de juiste lengte zodat je de juiste vertanding hebt
de andere tandriem gaat mooi in die tanden in grijpen en de riem gaat nooit slippen
onder en boven een ring kleven die iets groter is en de tandriem blijft mooi tussen deze schijven zitten

je krijgt een geluidloze overbrenging die zeer juist blijft
de motor die ik gebruik daar zit reeds een vertraging ingewerkt met schuine vertanding en die hoor je dus niet draaien
deze komt van bij conrad
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.