Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

led verlichting

Gestart door DIORAMABOUWER, 02 februari 2016, 20:58:14 PM

DIORAMABOUWER

Hallo,in de folder van gamma van deze week staat een aanbieding van ledstrips met warm wit licht voor 33,20 euro,is deze bruikbaar voor verlichting van een baan ?Ik heb geen dag en nacht simulatie nodig,gr Marc
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

bellejt

als je eens zoekt heb je voor die prijs 50 meter ledstrips.

DIORAMABOUWER

Citaat van: bellejt op 02 februari 2016, 21:05:30 PM
als je eens zoekt heb je voor die prijs 50 meter ledstrips.
zeg mij dan eens waar ik die kan vinden?Bedoel je in china?
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942


Martin Welberg

Kost ook echt geen drol daar, betalen met Paypal en klaar..

MARKLINRIJDER

Opgelet wellicht 2-3 weken extra wachten momenteel Chinese Nieuwjaar daar.
en..... de leds zijn van B kwaliteit meestal.   Waarmee ik doel op eigenlijk afgekeurd.

Grtjs,

David

Martin Welberg

B-kwaliteit, afgekeurd ? In welke vorm afgekeurd ?

MARKLINRIJDER

Beste,

Leds moeten in productie aan enkele zaken voldoen, doen ze dat niet worden ze B kwaliteit:

Eerst heb je de kleurtemperatuur, afwijkende kleurtemperatuur kan een negatief effect hebben op levensduur en kan zelfs LED vernielen als deze niet specifiek daarvoor gebouwd is.
Daarnaast is er lichtintensiteit, bij kwalitatieve ledverlichting gaat de lichtintensiteit lineair langzaam achteruit.
B KWALITEIT gaat met flinke dalen achteruit, waardoor het veel eerder aan vervanging toe is.
En verder is er dan nog de PowerFactor, dit is een waarde die bepaalt of een led energie zuinig is, lees alle gevraagde energie netjes verbruikt en niet onnodig terugstuurt naar de meterkast.

Met als resultaat als deze op de markt worden aangeboden, halen ze de gewenste levensduur niet.

Denk toch maar even na voor dat je ze voor een drol koopt ginder, maar ach ja, ook waar we leven in een wegwerpmaatschappij
waar gauw kwaliteit (ja ook veiligheid) straks minder belangrijk is als we het voor prikje kunnen scoren.

Grtjs,

David

loebaske

Goede info David, iets waar we soms niet bij stilstaan...


Dirky

Ik heb in de voorbije jaren veel "chinees" material getest ('k werk in R&D van de verlichtingsgroup Fagerhult) om te checken of we die kunnen gebruiken in pro-lichtarmaturen.
De meeste van die (goedkope) dingen scoorden zeer goed qua Power factor in tegenstelling tot wat je aanhaalt David. De groten der aarde (Philips, Osram,...) scoren vaak slechter.
Wat de levensduur betreft zijn ze inderdaad slechter omdat ze "over" hun specificities gebruikt worden. Maar 20000 uren zullen ze nog vrij gemakkelijk halen. Aan 20 uren per week is dat toch een slordige 20 jaar, niet?
Het grote verschil zit in wat wij "binning" noemen. Op een Chinese strip , warm wit bvb, vind je zowel LEDs van 2600K als van 2800K. Maar dat kleine kleurenverschil merk je met het blote oog niet...
Voor hobby >>> zeker OK!

b.t.w. je schrijft dat afwijkende kleurtemperatuur een negatief effect kan hebben op levensduur? en de LED kan vernielen? Dat mag je mij toch eens uitleggen. Daar heb ik nog nooit van gehoord? Ook niet van de experten!


Klaas Zondervan

Ik vind het verhaal van David ook wel erg uitgaan van doemdenken. Een beetje meer onderbouwing kan geen kwaad, want eerlijk gezegd geloof ik er weinig van. Behalve dan dat de kleurtemperatuur wel eens kan afwijken, maar hoe erg vind je dat?

Verder heeft een led niks met de powerfactor te maken. Een led is een gelijkstroomding, daar speelt dat helemaal niet. De powerfactor komt pas in beeld bij de driver die er voor zit.

Martin Welberg

Dat het stukken van een afgekeurde rol zijn wil ik wel geloven, veel van de strips die ik op rol binnenkrijg zijn een soort van tot 5 meter aan elkaar gesoldeerde cut offs stukken. Verwerk zelf al een redelijke tijd ledstrip maar zie in lichtopbrengst weinig verschil tussen de toendertijd voor 75 euro per rol bestelde 5050 leds en die die ik uit China krijg. Och en voor de prijs mag er ook wel een stukkie tussen zitten..

Havoc

Citaat van: Dirky op 03 februari 2016, 11:41:19 AM
Ik heb in de voorbije jaren veel "chinees" material getest ('k werk in R&D van de verlichtingsgroup Fagerhult) om te checken of we die kunnen gebruiken in pro-lichtarmaturen.
De meeste van die (goedkope) dingen scoorden zeer goed qua Power factor in tegenstelling tot wat je aanhaalt David. De groten der aarde (Philips, Osram,...) scoren vaak slechter.
Wat de levensduur betreft zijn ze inderdaad slechter omdat ze "over" hun specificities gebruikt worden. Maar 20000 uren zullen ze nog vrij gemakkelijk halen. Aan 20 uren per week is dat toch een slordige 20 jaar, niet?
Het grote verschil zit in wat wij "binning" noemen. Op een Chinese strip , warm wit bvb, vind je zowel LEDs van 2600K als van 2800K. Maar dat kleine kleurenverschil merk je met het blote oog niet...
Voor hobby >>> zeker OK!

b.t.w. je schrijft dat afwijkende kleurtemperatuur een negatief effect kan hebben op levensduur? en de LED kan vernielen? Dat mag je mij toch eens uitleggen. Daar heb ik nog nooit van gehoord? Ook niet van de experten!

Helemaal mee eens, nogal kort door de bocht "alle chinees materiaal is waardeloos". Trouwens binning is iets dat alle fabrikanten doen. Kijk maar eens een typenummer van bvb Kingbright na, de helft van de code is aanduiding van de bin (helderheid en kleur). Trouwens, wat denk je dat al die verschillende snelheden van processoren bij bvb Intel  zijn? Inderdaad, verschillende bins. Als eentje goed werkt tot 2.4GHz maar niet op 2.6GHz dan smijten ze die niet weg maar verkopen die gewoon als een ander partnummer. (Argh, de cpu in mijn pc is B kwaliteit!!!!)

Denk ook niet dat het afgekeurde stukken zijn, waarschijnlijk overschotten: grote fabrikant bestelt zoveel kilometer strip, die wordt geleverd als zoveel stukken en na versnijden zijn er nog hopen korte stukken over. Een andere chinees maakt daar dan goedkope strips mee. Zie ik niets verkeerd aan. Alhoewel er misschien chinezen zijn die uit grote afgekeurde rollen de goede delen halen. Handarbeid is tenslotte goedkoop ginder. Maar dan nog, omdat er misschien enkele leds ontbraken of stuk waren en een rol is afgekeurd wil toch niet zeggen dat de andere 95% "slecht" is?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

philippe_007

Enkele weken geleden 5m warm wit strip gekocht bij Aliexpress, 7€61 voor betaald (zonder voeding).

Ik vind het wel fantastisch dat er nog steeds mensen zijn die zeggen dat het allemaal rommel is in China,
als je op de verpakking van de strips kijkt die uit de Gamma komen heb je 99% kans dat deze ook "made in China"  zijn.
De prijs is dan 4x zo hoog dan zelf te importeren... Ook te verstaan natuurlijk, er zijn nog enkele tussenpersonen bij en verschillende malen transport....


Martin Welberg

CiteerDenk ook niet dat het afgekeurde stukken zijn, waarschijnlijk overschotten: grote fabrikant bestelt zoveel kilometer strip, die wordt geleverd als zoveel stukken en na versnijden zijn er nog hopen korte stukken over. Een andere chinees maakt daar dan goedkope strips mee. Zie ik niets verkeerd aan. Alhoewel er misschien chinezen zijn die uit grote afgekeurde rollen de goede delen halen. Handarbeid is tenslotte goedkoop ginder. Maar dan nog, omdat er misschien enkele leds ontbraken of stuk waren en een rol is afgekeurd wil toch niet zeggen dat de andere 95% "slecht" is?

Dat was ook zo mijn gedachten gang, een thuiswerker die zit te solderen en 100 rolletjes per maand op Ebay verkoopt, da's toch een aardig inkomen daar denk ik zo..