Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belgische kijkdoos TPIII-TPV

Gestart door DFS, 17 januari 2016, 13:30:41 PM

DFS

Lang getwijfeld of ik dit topic al dan niet onder sporen plannen of hier zou plaatsen, Maar omdat het er 'ooit' wel eens van komt, en de eerste mini stapjes al gezet zijn, toch hier geplaatst...

Zoals velen onder ons, ben ik vroeger als aspirant modelbouwer, (hoewel ik mezelf nog altijd zo beschouw  ;D ), begonnen met het verzamelen van B materiaal. Omdat mijn UP depot stilaan in de laatste fase komt, (alhoewel ik nog voor maanden of zelfs jaren werk heb  ;D) , maar vooral omdat men af en toe wat afwisseling wilt, speel ik al even met het idee om iets te doen met deze collectie.

Het zou een klein zij-projectje moeten worden, daarom het idee van een mini baantje, kijkdoos of diorama. Maar hier steekt het volgende probleem de kop op. Indertijd kocht ik vooral wat ik mooi vond, en dat was niet altijd tijdperk gebonden, waardoor ik nu een collectie heb die zich van TPIII tot TP V situeert. Omdat ik niet genoeg materiaal in een bepaald tijdperk heb, en omdat ik ook niets 'in de kast' wouw laten liggen, zou ik alles door elkaar willen kunnen doen. Maar een museum baan is ook weer niet mijn ding.

Dan kwam het idee van de kijkdoos weer door mijn hoofd malen. Wat als ik een kijkdoos zou maken, die van twee kanten te bezichtigen is, waar je als je van de ene kant naar kijkt je zich in TPIII situeert, en van de andere in TPV?
Het sporen plan zou gedeeld worden, maar de aankleding van de gebouwen, en met het spelen van vieuw blocks moet dit lukken.
Daar de afmetingen al ruw in mijn hoofd zaten, (120 op 40 zonder fiddle yards) dan maar aan het tekenen gegaan en het volgende uitgekomen:



Zoals sommigen zullen opmerken is de situatie geïnspireerd op voorbeelden uit het Gentse gecombineerd met elementen uit het Brugse. (Wat ook mijn huwelijks situatie weerspiegeld  ;)  :P )

De linkse wissel die half op de module ligt wordt ook een halve wissel, het juiste spoor zal gekozen kunne worden met de fiddle yard en het puntstuk zou ik polariseren met een 'frog juicer'.

Verder wordt ook de loods van 'Stukwerkers' een speciallekke, van de TPV kant zou het de huidige situatie uitbeelden, van de TPIII kant zou je inkijk hebben in een loods met typisch zaagdak en eventueel een rolkraan. (Ik heb een zwak voor kranen en grote machines...  ::) ) Ik heb het proberen schetsen:



Verder is er nog plaats voorzien voor het Artitec seinhuisje uit, jawel Brugge  8) Ik weet dat een blokpost niet realistisch is op zo'n locatie, maar ik vindt het zo'n leuk kitje...
Achteraan links komt dan een goederen loods in half reliëf zoals deze vroeger naast het station van Brugge stond. Ik heb hiervan als 16 jarig manneke nog foto's en afmetingen genomen...
Links vooraan zou een losplaats voor tankwagentjes komen.

Graag ideeën , tips, feedback over deze hersenkronkel van mij, maar ik denk persoonlijk dat ik hier wel een beetje kan op spelen met mijn 77, 62, 260, een paar stomertjes...

Tot slot, vorige week achter mijn nieuwjaar geweest, mijn eerste B aankoop sinds jaren:


raf

ik zou die twee wissels links anders leggen dan krijg je iets meer plaats op je sporen
als je ze met de bocht mee legt win je 2 rail lengtes
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Hmmm leuk idee, al vind ik beiden moeilijk te combineren? Wat houdt dat tp III materiaal in, stomers?

Ik zit zelf wel een beetje in dezelfde schuit als jou, maar ik los dat op door tijdperkgebonden te rijden, dus 1 tijdperk op de baan, de andere opzij of in de kast.

Indien het enkel diesels zijn dan valt laat tijdperk 3 goed te combineren met begin 4, nuja aan jou de keuze, je bent kundig genoeg. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

DFS

Dag Olivier,
inderdaad een paar stomers en een 260 in TPIII kleuren. Ik was misschien niet duidelijk genoeg  ::) Ik ben in principe hetzelfde van plan, dus ofwel TPIII materiaal op de baan, alle baan  :-\ ,  ofwel TPV. maar als ik 'wissel' van materiaal, zou ik ook 'wisselen' van kant waarvan ik kijk.
Ik zie namelijk niet direct mijn 77 een paar twee assige wagentjes afzetten aan de goederenloods. Hij zal beter in zijn element zijn met een platte wagen of twee af te zetten voor de 'Stukwerkers' loods.

Raf, Bedankt voor de tip, ik had er ook al aan gedacht, maar heb het voorlopig zo gekozen omdat ik zo 1 lang stuk heb. en een kort stuk om te kunnen omlopen. Die wissel naar het olie depot wordt maar sporadisch gebruikt, en als je die nodig hebt, is het een extra uitdaging in de rangeer puzzel. Maar ik zal bij nader inzien toch nog eens nadenken over jouw visie  ;D

OlivierV

Ofwel moet je gebouwen gaan nemen die de tand des tijds hebben doorstaan? :D

De goederenloods kan er voor de 77 wel zijn, maar dan allicht niet meer als functionele loods.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Cedric

Ziet er leuk concept uit ! Ik denk dat dit wel iets moois kan worden.

Ik heb wel een vraagje ivm de wissels ? Als je je wissels tot het einde laat lopen hoe moet je dan een loc omkeren ? Ga je er nog sporen of cassettes aanhangen ? Links onderaan heb je een wissel die afgezaagd is ?

Voorzie je achtergrond die je kan afnemen ? Je zal achtergrond moeten wisselen van plaats naargelang ep III of V   :)

Grtz

DFS

Da Cedric, inderdaad, ik zal links en rechts cassettes hebben zodat ik 'doorgaand' verkeer kan simuleren. Ik moet er toch nog bijmaken voor mijn UP baan, dus zal maken dat deze compatibel zijn. Deze zijn 47cm, dus lang genoeg voor een rangeerder en een paar wagentjes.
die afgezaagde wissel zal gekozen kunnen worden via de casettes, puntstuk wordt gepolariseerd met een 'frog juicer'.

Over de achtergrond heb ik nog niet goed na gedacht! Misschien iets maken dat blijft hangen met magneetjes, we zien wel , we zitten tenslotten in de brain storm fase  ;D

doomslu

Ik vind het basis-idee met de twee tijdperken gewoon prachtig.
Doen!
Ik ben benieuwd naar het resultaat.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

Erg leuk idee, en slim bedacht, vooral doen ;D ;D

Ik denk dat Raf de wissels in je schaduwstation bedoeld, dat scheelt idd nogal in lengte als je die net ff anders neerlegt ;)

raf

#9
ja die bedoel ik natuurlijk had het niet zo gezien anders had ik dat gemeld natuurlijk
je schaduw station is eigenlijk nogal bochtig zou ik zeggen
door die wissels nog 2 plaatsen op te schuiven win je 4 rail lengtes recht spoor
en je verliest niets zodat je nog steeds kunt om rijden
kost je alleen 4 rechte stukken dus ongeveer 60 cm lengte winst
schuif je buiten spoor 1 rail lengte op naar de rand en doe hetzelfde met de binnen baan daar kun je door deze om te draaien ook 4 rail lentes winnen
en je andere spoor kun je recht leggen
als je dan aan de binnenste baan dit ook allemaal herhaalt heb je op de zelfde plaats haast 2 meter lengte aan sporen gewonnen
dat is een serieuze trein lengte zonder dat het meer plaats in neemt of moeilijker word wat sporen plan aan gaat
als de treinen over die een baan K rails eerste van de buiten kant door kunnen rijden dan gaan ze die slinger die er uit is appreciëren door een rustigere loop

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

DFS

Ha nu ben ik mee, ik wist niet over welk schaduw station jullie het hadden  ;D voor alle duidelijkheid,
Die foto van de 7301 is niet genomen op mijn baan maar op de test baan het spoor in Haasrode  ;)

raf

ha ok schrijft da daar dan in't vervolg bij hé want anders wordt het wel heel onduidelijk voor de rest van de lezers mijn  gedacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

DFS

Raf, Overschot van gelijk   :-[ Ik had er zelf niet zo bij stilgestaan, was vooral zelf op de loc aan het focussen  ;)

raf

ja blijft ne mooie loc ook hé
en voor de rest nie erg
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

DFS

We zijn begonnen met het uittekenen van de goederenloods, gebaseerd op deze die vroeger naast het station van Brugge stond.
Zoals eerder vermeld, had ik hiervan vroeger als 16jarige foto's genomen, en al eens een model van gemaakt,





Voor alle duidelijkheid, dit gebouw wordt niet hergebruikt op de nieuwe 'kijkdoos', en ik beloof mijn best te doen het deze keer allemaal wat rechter uit te snijden   ;)  :-[  ;D , maar de foto's moeten toch een idee geven wat ik voor ogen heb....