Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Eindstation met stoomlocdepot

Gestart door Freek, 16 januari 2016, 23:28:49 PM

Freek

Hallo,

ik zou graag jullie mening horen over mijn ontwerp. Mijn ruimte is 3.6m op 4m.
Het is de bedoeling om een eindstation te maken voor personentreinen met een aansluitend stoomlocdepot.


Het linkse rode/oranje gedeelte valt buiten beschouwing, dit wordt mijn werkplaats en telt dus niet mee in de scenery.
Bovenaan in het midden, de groene sporen gaan naar het schaduwstation.
De 2 bruggen die van achter het depot lijken te vertekken komen eigenlijk van onder het depot, de uitrit van het schaduwstation. Deze tellen dus eigenlijk ook niet mee.
Het paarse gedeelte rechtsboven ga ik waarschijnlijk laten vallen.
Rechts onder komt het station zelf. Is dit te groot in verhouding tot de rest? Als ik kijk naar de treinsamenstellingen die ik heb lijkt mij wel dat ik deze lengte nodig heb. Meestal een 4à5 stuks drie-assers en de locomotief.
Maar dan blijft er niet veel plaats meer over voor de rest.

Wat denken jullie?

OlivierV

Op zich een redelijk goed plan, eventueel zelfs de perrons nog langer maken, want 4 à 5 3 -assige wagens, dat is maar een dikke 3 rijtuigen op 1:87, wat best weinig is. Je zou ook met keertreinen kunnen rijden uiteraard.

Voor je werkplaats zou ik proberen om die rare kronkel door te trekken.

Ander optie is om je koptstation nog meer in een boog naar onder te trekken en je draaischijf met depot op de plaats van het depot te tekenen, voor de rest ziet het er wel goed uit hoor, voldoende rijmogelijkheden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

De wissels aan het eind van je perronsporen zou ik weglaten. Dat scheelt al een stuk aan treinlengte.
De trein vertrekt dan terug met een andere loc, de loc die de trein heeft gebracht kan je keren en klaarmaken voor een volgende rit.

Het depot rechtsboven lijkt me ook beter: minder zigzaggen om een loc van en naar zijn plaats te krijgen

Door je perrons één plaats op te schuiven heb je nog steeds 4 sporen, maar met 2 perrons.
Scheelt aan breedte, zo krijg je wat plaats voor bebouwing

Tenslotte denk ik dat de splitsing naar je schaduwstation meer naar links moet (stijgingspercentage)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Freek

Citaat van: OlivierV op 16 januari 2016, 23:56:08 PM
Je zou ook met keertreinen kunnen rijden uiteraard.

wat bedoel je juist met keertrein, zoals Gerolf aanhaalt met een andere locomotief vertrekken?

Citaat van: OlivierV op 16 januari 2016, 23:56:08 PM
Voor je werkplaats zou ik proberen om die rare kronkel door te trekken.
Op welke kronkel heb je het?

Citaat van: Gerolf op 17 januari 2016, 07:57:58 AM

Tenslotte denk ik dat de splitsing naar je schaduwstation meer naar links moet (stijgingspercentage)
Normaal gezien zou dit moeten lukken, maar ik weet niet of het een goed idee is. Vanaf de splitsing zakt het groene spoor naar het schaduw station en de grijze sporen stijgen.


OlivierV

Ik zou ook de perrons doen zoals Gerolf zegt, maar de middelste 2 sporen zou ik wel eventueel voorzien van omloopmogelijkheid? (alhoewel je dan een derde spoor moet toevoegen om omloopmogelijkheid voor beide sporen te voorzien...

Keertreinen = trek-duw stellen, dus met loc achterop wagons duwen waarvan het eerste rijtuig een stuurstandrijtuig is.

Zoals op de afbeelding hieronder, de loc duwt de stam rijtuigen.


Met de rare kronkel bedoel ik de S-bocht naar je wissel toe, je kan dat oplossen door een mooie vloeiende lijn met flexrail naar je brug te leggen, dat voorste oranje spoor moet je dan wel een beetje opschuiven of ook in zo'n boog leggen.

De reden van die S-bocht kan ook het te lange rode spoor zijn. Je zou ook kunnen opteren om dat in te korten, dan kan je je wissels mooi opschuiven.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Olivier: Freek situeert zijn baan in het stoomtijdperk - (zo goed als) geen trek-duw-treinen  ;)

Citaat van: Freek op 17 januari 2016, 09:11:56 AM
Citaat van: Gerolf op 17 januari 2016, 07:57:58 AM

Tenslotte denk ik dat de splitsing naar je schaduwstation meer naar links moet (stijgingspercentage)
Normaal gezien zou dit moeten lukken, maar ik weet niet of het een goed idee is. Vanaf de splitsing zakt het groene spoor naar het schaduw station en de grijze sporen stijgen.

Dat had ik al begrepen, maar ik schat dat je twee keer anderhalve meter stijgend/dalend hebt, dus samen 3 meter. Dat is op zich al niet veel, en je houdt nauwelijks ruimte over boven je schaduwstation (en dat heb je nodig voor herstellingen, wisselaandrijvingen, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

3rail

Ik zou ten eerste de wissels in het station aan het einde laten vervallen.

De stoom lok die binnen rijd blijft gewoon staan tot de andere is aan gekoppeld en weg is gereden.
Hier na word zij verplaatst naar het depot.

Ook zou ik het depot in de hoek rechts boven proberen neer te zetten en de aan en afvoer route van je
schaduw station op een andere plaats neer te zetten.
Door je lok loods in de hoek rechts boven te plaatsen krijg je er ook een in kijk op i.p.v dat je tegen een zij muur kijkt.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 17 januari 2016, 10:17:43 AM
Olivier: Freek situeert zijn baan in het stoomtijdperk - (zo goed als) geen trek-duw-treinen  ;)


Was puur om het principe uit te leggen. ;)

Dat begin wel zo beetje bij beetje op te komen dacht ik.

In Duitsland combinaties met V100/V160 en stuurstand silverling rijtuig.

België type 210/212 met M1 rijtuigen. :)

Persoonlijk vind ik omlopen wel leuk om te doen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Freek

Ik ben wat verder gegaan met jullie raad en ik ben een beetje aan het herschikken geweest.
De aansluiting van het linkse gedeelte laat ik voorlopig buiten beschouwing. Dit bekijk ik later verder.
Wat het schaduw station betreft, dit ga ik misschien ook verplaatsen naar links en wegsteken onder mijn werktafel.
Het is maar een idee, ik moet nog bekijken of dit mogelijk is.

Het locdepot is naar rechts boven verhuisd, lijkt mij ook mooier en beter op zijn plaats.

De perrons zijn korter geworden, maar de nuttige lengte van de perronsporen zijn wel wat langer geworden op deze manier.


Ik vind het alvast minder druk

OlivierV

Minder druk is het zeker.

De perrons zijn wel heel kort nu (ik schat minder dan anderhalve meter) , is het geen optie om je kopstation in een ruime boog te leggen en mee te laten buigen naar links?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Snobby Crash

Hey Freek,

Ik vond je eerste plan beter, langere perrons, maar zou je werkplaats meer in een boog
leggen.

Ook vergeet je een soort terugrijspoor.
Als je een loc hebt afgekoppeld in je station,
moet deze loc steeds terug je hoofdspoor op,
om nadien naar je draaischijf te rijden.
Dus even een extra wissel en een stuk spoor van vb 60cm dat doodloopt
In tegengestelde zin dan je perronsporen...

Geert

Freek

Met deze info onder de arm heb ik alweer een paar ideetjes.
Ik ga straks nog is een beetje tekenen. Misschien het depot meer naar links brengen, vóór de hoofdsporen. Dan kan ik de perron sporen verder opschuiven naar boven en dus ook weer een stuk langer maken.

Freek

#12
Wat denken jullie alvast van deze. Het is nog niet klaar, maar het is om een idee te vormen.


Ik heb het ook geprobeerd met gebogen perron sporen, maar ik hou het liever bij rechte perronsporen. Het is mooi als ik de radius heel groot maak, maar dan win ik amper iets. Zoals het hierboven getekend is kom ik wel aan 1.5 tot 2m bruikbare lengte voor de perrons.
Ik twijfel nog om op het einde nog wissels te leggen, maar het idee van Gerolf en Edward lijkt me ook wel leuk, dan is er meer wisseling van locs.

Het linkse gedeelte valt nog buiten beschouwing, dat pas ik achteraf nog aan.

janieburton

Waarom zou je niet proberen in het schaduwstation en keerlus te leggen?
 

Snobby Crash

Hey,

wil links rijden ? Of met andere woorden naar Belgisch voorbeeld,
Dan kan je als je je kopstation wil binnenrijden enkel de twee meest linkse
peronsporen bereiken... De twee andere sporen dienen dan tot niets he, dus nog even
je wissels anders leggen bij het binnenkomen van je station...

Ik kijk straks wel even naar een link hoe een stoomlocdepot werkt, en wat er
allemaal aanwezig moet zijn... want ik denk dat je hier een en ander bent vergeten.
Slakkenput, bekolingesinstalatie, zand en waterlaadstation, terugrijspoor voor locs die niet
worden opgesteld in de loods, aanvoerspoor voor kolentrein enz....

Ook zou ik je draaischijf iets leer naar links leggen dan heb je voor al het gene wat ik
hierboven al heb opgenoemd meer ruimte...

Geert