Schakelingetje voor led te laten knipperen

Gestart door reeves, 16 januari 2016, 19:27:59 PM

raf

#45

oranje en rood pinken goed
groen zie je niet pinken
dit is iet mijn signaal ik kon het niet zo snel vinden
zeker te goed weg gelegd omdat het nu boten tijd is

gr raf die nu gaat werken aan dat groene ledje
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#46


als de groene alleen brand dan is hij wel goed
dus nu heb je het verschil kunnen zien tussen de 3 verschillende led's
maar afzonderlijk branden ze wel goed
dus groen geel kan een probleem geven
morgen eens proberen of ik een signaal beeld groen geel kan maken
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#47
ok groen oranje

het probleem zit er in dat bij de rode en oranje ledjes een 100 ohm weerstand moet komen
deze kan gewoon in de draad opgenomen worden tussen het signaal en de schakeling
de witte gaat haast niet gebruikt worden dus daar doe ik geen test mee
morgen eens kijken of ik toch die signaal mast niet vind
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Svendw

Geweldig Raf! Al denk ik wel dat de rode sein enkel rood pinkt. Dus bij mij zal het enkel dienen om den paar rode leds te doen pinken.

Is de frequentie in te stellen? Lijkt me nogal snel nu

Maar wel cool gedaan!
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

raf

hoi sven
ja normaal staat er een pot meter op waar je de frequentie mee kan in stellen maar om de een of andere programmatie reden wil dat nu nog nie werken.ik had het programma voor een 16f628A geschreven en nu zit het in een 12F629 welke de helft kleiner is
maar niet alles kan zo maar omgezet worden heb ik reeds vroeger gemerkt
dus er is nog iets verkeerd
ik kan via programmatie de frequentie wel verlagen maar dan staat ze vast en kun je der zelf niets meer aan doen
ik zal ze eens lager zetten
hoeveel wil je dat ze pinkt dan programmeer ik het zo


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: raf op 30 juli 2016, 21:09:16 PM... elke kleur heeft een verschillende weerstand nodig
ik ga nu straks testen wat de verschillen zijn tussen groen ,rood en oranje

Er is ook nog - behalve spanning bij kleur - een enorm verschil in rendement. De ene rode led is de andere niet ...
Je zal dus een geschikte weerstand per led ter plaatse moeten ondervinden.
Of de brandsterkte ook programmeerbaar maken - maar dan wordt je printje én programma een stuk complexer
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

hoi Gerolf
het is zo dat normaal als het goed is b ij elk signaal reeds de weerstand bij zitten voor de 12 volt variant wat de modules uitsturen die je kan aan kopen
daarom heb ik dat stekker bruggetje gemaakt zodat je daar alsnog een weerstand kunt op monteren
het idee er achter
je zet bij de ledjes de weerstanden voor 5 volt spanning
de print werkt tot 12 volt dus je moet nog 7 volt weg werken en dat kun je aan passen door die weerstand
daar al de ledjes reeds hun eigen voorschakel weerstand hebben klopt dit wel
maar eventjes een voorbeeld
   
Voedingsspanning

5 VOLT Spanning over de LED 
3 VOLT Stroom door de LED
10 mA
200 OHM bruikbare waarde 10%

12 VOLT Spanning over de LED
3 VOLT Stroom door de LED
10 mA
900 OHM bruikbare waarde 10%

dus zoals ik het doe de 200 OHM trek ik van de 900 af dus er is 700 OHM over
de 200 laat ik zitten in het signaal en de 700 zet ik in het bruggetje en dan zou de led niet meer of minder fel mogen branden als voorheen
natuurlijk deze waarden vind je niet in de weerstand bereiken en dus voor de 900 gebruik je 1 K
bij een groene led zullen dus deze waarden anders zijn buiten die 700 die blijft gelijk en de waarde voor de groene led zou 260 ohm zijn die in de signaal paal zou moeten zitten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#52

de knipper frequentie is nu zo goed als mogelijk juist gezet met deze site
op de print kun je 10 leds aan sluiten 
dan heb je nog de mogelijkheid om een afwisselend knipper licht bij aan te sluiten en als het maar 3 van die kruizen zijn heb je alleen een stekker nodig om op de uitbreiding aan te sluiten
de andere verbindingen lopen via een extra print
prijzen via pb en opsturen via kiala wat het goedkoopste uitkomt
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

peking

Hallo,
Zoals gezegd in mijn vorige tekst ziehier in bijlage 2 foto's van de Belgische seinen in HO, deze komen van bij van biervliet, nu bij de eerste foto is dit een gewoon sein , maar ik heb daar een blokje boven op gelijmd want deze seinen heeft vbv niet, dus een sein met als blokje een U dat bedoeld dat hij naar een doodspoor gaat.
Op de foto zie je ook van de mail van vbv welke kleuren van draden, maar ik denk volgens hen dat dit de aansluitingen zijn voor wisselstroom , want die seintjes werken op wissel en gelijk spanning en dit tot 20 V , maar dat kan ik niet want met mijn modules van Litfinski is dit al op 16 V gelijkspanning , dus heb ik al de test gedaan op 16 V gelijkspanning en is de bruine draad zoals zij zeggen niet massa draad maar de + en dan sluit je de negatief aan die andere kleurtjes draden.
Dit is typisch voor de 2e foto in bijlage maar daar heb je 2 bruine draden 1 met D1 of diode 1 en dan lichten al de led's op dus ik heb maar 4 led's op mijn seinen geen witte led en bij de 2e bruine draad met D2 of diode 2 op + en deandere 2kleuren _ dan branden mijn keeper en mijn snelheids bord,hier in dit geval 40 km/h.
De site die deze Belgische seinen maakt is www.B-models.be
Hierbij in bijlage ook foto's van die litfinski modules aansluitingen enz..
Dan stel ik me nu de vraag vooralleer die seinen aan te sluiten aan die modules van litfinski of dat ik daar nu zo'n schakeling kan tussen plaatsen met die NE 555 , ik ben daar ook ondertussen naar het zoeken.
Hopend daar iets op te horen ,nu heb ik al meer uitleg gegeven en foto's,misschien komt dit al beter over.
Ik lees intussen Jullie berichten ook,groetn Marc

raf

en waar blijven de foto's ????
die link naar B models geeft ook niet veel meer uitleg
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

peking

De foto's zijn blijkbaar niet aangekomen zal nog is proberen. zie hier nu de foto's die normaal bij mijn mail of bericht moesten zijn.
Groeten,
marc

raf

en hier zijn dus weer geen foto's te zien
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

peking

yep,begrijp het nie,telkens als ik die doorstuur dan krijg ik als vermelding fout.
Weet nie meer wat te doen.

bellejt

uploaden lukt hier niet.Zegt steeds dat alles volzit.Foto's plaatsen op picturepush en dan de link vermelden lukt wel.

raf



voor de mensen die alleen knipperend tegen spoor signalen willen deze extra modulle
het is gewoon een stekker brug met een  10 tal stekkers waar je de draden naar de sigalen aan kunt solderen
de stekker zit er bij
hier kun je BV de rode led in de signalen laten knipperen ze worden dan niet mee gestuurd door een of andere module
hopelijk geeft dit wat meer info van hoe het werkt
met deze schakeling ben je vrij van het kiezen van een voeding eventueel een losse blok van 8 volt voldoet prima
ikzelf werk hier beneden op 7.4 volt lipo accu om zeker te zijn dat ik gelijkspanning heb voor sommige andere projecten
dus zoals de ledjes nu branden is het dus op 7.4 berekend
als je een module gebruikt dan moet je de zelfde voeding hier ook gebruiken anders gaat de schakeling niet werken
de pen naar het midden van de print daar waar de opto zit (zwart blokje) is de gemeenschappelijke draad
of je nu 1 of 2 gebruikt dat blijft de middelste pen
de andere zou je dan in de module moeten steken daar waar je al de kleur leds op aan sluit
als het goed is moet nu wanneer je van kleur veranderd de led nog steeds moeten pinken
ik kan dit niet testen omdat ik geen module heb onder mijn baan
hier zit dus een zelf bouw systeem in waar deze schakeling perfect op werkt
maar als de module's werken zoals ik denk dat ze het doen dan moet dit lukken
dit is voor gelijkstroom dus geen wissel stroom op aansluiten
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.