Schakelingetje voor led te laten knipperen

Gestart door reeves, 16 januari 2016, 19:27:59 PM

Gerolf

Marc, er is vrij recent nog een topic over knipperende seinen geweest.
Het ging toen vooral over het rustig doven en oplichten, met "relatief eenvoudige" elektronica
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Marc,
Ik heb een goede oplossing voor jouw probleem. Met de OC32 van VPEB kun je alle Belgische seinen aansturen in alle standen. Zelf heb ik op mijn baan Belgische seinen samen met Koploper. De seinen knipperen automatisch bij tegenspoor. Je kunt ook de OC32 gebruiken zonder de software van Koploper of I-train. Het enige wat je moet hebben is een pc. Over deze module ben ik zeer tevreden en je kunt per module ongeveer 6 Belgische seinen aansturen afhankelijk van het aantal uitgangen per sein. Met deze module kun je ook nog wissels, servo's, motoren en verlichting schakelen. Ben er zeer tevreden over.
Mvg

755philippe

raf

dus philippe uw voorstel is dus om al de litfinski modules  te vervangen door andere van OC32 van VPEB  + de benodigheid van een pc

en dat is dus volgens u de goedkoopste oplossing voor het laten knipperen van tegen spoor signalen



R1 = 4,7 kΩ
R2, R3 = 1 kΩ
P1 = 50 kΩ
C1 = 10 µF
C2 = 150 nF
C3 =100 µF
D1, D2 = LED vervangen door optocoupler
IC1 = NE 555


40 cent voor de ne555
opto coupler 100 stuks voor 4 euro
en die weerstanden en condensator pak een 5 euro
kom ik voor een schakeling uit op nog geen 7 euro met een doosje er bij
en met zo een schakeling en al die opto's parallel kun je zo een 99 tal signalen schakelen

maar ja ik ben ook modelbouwer en geen modelkoper

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

755philippe

Raf,
Jou schakeling is 50€ goedkoper maar op gebied van elektronka ben ik maar een leek. Ik ben aangewezen op gebied van elektronika aan derden die me telkens een schema of uitled moeten geven of op kant en klare modules. Het was maar een voorstel.
Ik denk dat ik jou schets eens ga namaken om eens te zien of het mij lukt hiermee iets werkend te krijgen.
Mvg

755philippe

raf

50€ goedkoper per modulle dan
want ik weet niet hoeveel signalen de ts heeft staan maar als ik op mijn baan van 8 X 4 X 8 (U vorm)wat signalen neer zet dan kom ik toch makkelijk aan een 5 tal modules aan 50€

dan is mijn voorstel beduidend goedkoper

dat je haast geen kaas hebt gegeten van electronica ok daar kan ik in komen en daarom deze gemakkelijke schakeling

voor eerst zet een voetje waar je het ic in zet zo kan je eerst meten of je na het solderen nergens geen fout of kortsluiting hebt gemaakt
de opto schakelingen heb ik niet mee getekend maar dat wil ik wel voor je doen
eerst moet ik weten of de signalen gemeen schappelijk plus of min hebben
BV een signaal met 5 lampen daar komen 6 draden uit
5 voor de leds en 1 gemeenschappelijke die moet dan ofwel aan de + of aan de -
het is belangrijk waar de opto aan het signaal komt te staan
het ic is makkelijk want waar het putje is dat is pootje 1 en dan gewoon naar beneden door tellen
er zitten op de schakeling 2 ledjes die gaan om en om knipperen aan u de keuze waar je de optocoupler zet
heb je bv nog ergens een spoor weg overgang dan kan je de draden door trekken naar daar en ook daar een opto zetten en zo het kruis mee laten pinken
je hebt dus een schakeling voor enorm veel toepassingen op je baan als het maar moet knipperen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bellejt

dan is de schakeling voor 40 cent mss de oplossing :)

raf

alles lezen wat ik schrijf hé

ongeveer 7€ met een doosje en de andere componenten der bij
het ic alleen gaat niet veul doen hoor
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

peking

Hallo bedankt mannen , ok voor Raf het volgende wel electronica weet ik veel en kan veel zoals voor runningligths enz ,dus kan ik al die systemen zoals je tekent enz.. maar helaas zoals ik al zei miniatuur is wel iets anders en zekers met die seinen, ok dus ik heb seinen met 4 led's en daarboven heb ik dan nog die keepers met een v of u in zoals ge kunt zien op de baan in het echt ,daarbij komt er nog op 1 of 2 seinen een snelheids cijfer.
Dus als ik u goed begrijp moet ik voor 1 sein en voor iedere led een optocopler hebben en ook voor het snelheid sein en ook voor die keeper, dus wat maakt in totaal 6 optocoplers voor 1 sein ,klopt dit ?
Ik denk dat ik zo'n klein 7 signalen op tegenspoor staan heb bij deze mmak ik dan met zo'n 1 NE 555 en zoveel opto's kan ik al die signalen sturen ,rigth?
Dan aan Phillip bedankt ook maar kun je me eens doku en sites doorgeven van die sturing OC en ....dat je daar hebt aub, maar ja mijn litfinski zou ik nie wegdoen want dat heeft me veel geld gekost , ik heb dat verleden jaar in Dortmund gekocht in April op de beurs, zij hadden me allemaal uitgerekend volgens mijn schema.
Dan aan Gerolf ook bedankt maar jij spreekt van topics dat er over geweest hebben , kun je me daar ook nog info of sites geven ,staan die in die boeken modelspoor of zo?
Hopend op goed nieuws van Jullie.
Groeten,
marc




Dirkh


Svendw

Mocht er iemand zich geroepen voelen om zoiets en masse te maken (raf?? 😜), voor mij een stuk of 5. Anders zal het china worden voor mij denk ik  8)

Groet Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

raf

waarom heb je der 5 nodig ????
1 kan een hele baan voorzien van knipperende tegen rijrichting signalen
hier het schema voor signalen met gezamelijke massa


die diode zijn alle diode's in het sein
die opto (blokjes)kun je zoveel achter elkaar zetten als je wil
ik zal eens kijken of een condensator de signalen langzaam kan laten doven en aan gaan dat heb ik nog niet geprobeerd

je hebt dus onder elk signaal zo een blokje nodig en daar lopen dus 3 draden naar toe
12 volt ,massa ,en oranje is de puls die de lichten laat pinken

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Svendw

Ow, dan inderdaad maar 1. Heb een paar rood-groene seinen van onze vriend Staf, die zullen gaan dien als sein voor tegenspoor, aangezien ik toch nooit tegen de richting in ga 😎
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

755philippe

Hallo,
Kun je met uw eigen gemaakte elektronika ook de frequentie of de snelheid van het knipperen wijzigen ? Je kunt iets zeer langzaam middelmatig snel of zeer snel laten knipperen afhankelijk van wat je wilt laten knipperen. Een sein in tegenspoor zal dan een lagere frequentie hebben.
Info van de Oc32 heb je al bekomen door Dirkh. Je kunt er veel mee en hebt vele programmeermogelijkheden. Natuurlijk is volledige zelfbouw goedkoper maar heeft misschien ook wel beperkingen.
Mvg

755philippe

raf

P1 daar kun je de frequentie mee regelen
R1, P1 en C1 die zorgen samen voor de frequentie
R1 doet de duty circle beinvloeden maar daar heb je bij deze geen enkel probleem mee
wil je de frequentie verhogen/verlagen dan kan C1 nog vervangen worden
met P1 kun je binnen een bepaald gebied de frequentie aan passen
@ sven
nu moet je kijken hoeveel draden er uit het sein komen
als er 3 draden zijn dan moet ik dus weten welke de gemeenschappelijke is
of anders aan staf vragen als dat mogelijk is
of blijft alleen maar rood pinken als je inderdaad toch niet tegen de richting in rijd
en over hoeveel seinen gaat het want anders kom je met de basis versie toe en ga je met 2 draden naar al je signalen en tak je daar van af
dan is het zot om de extra printjes te maken want die eerste opto trekt gemakkelijk een ledje of 10
gr raf en eens kijken wat het allemaal gaat kosten

ps als er nog mensen interesse hebben laat het me dan weten dan laat ik er een printje voor maken  anders word het een gaatjes bord printje
de werking is het zelfde maar met een printje ziet het er mooier uit

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Svendw

3 draden raf
- gemeenschappelijke +
- massa groene led
- massa rode led

Verder ken ik er echt genen bal van..

Groet Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎