Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Schilderen van balsahout

Gestart door jean-luc, 15 januari 2016, 19:33:26 PM

Dirky

Als ge niet verhuisd zijt ondertussen... :)

jean-luc

Voila, de poriënvuller is aangekomen. met dank aan Dirk.

Wordt vervolgd op dit forum ...  ;)

Martin Welberg

Citaat van: PeterC op 15 januari 2016, 20:16:12 PM
Citaat van: Havoc op 15 januari 2016, 19:59:44 PM
...nitrocellulose lak. Geen idee of je dat nog kan vinden, heel ontvlambaar en "ruikt lekker" ;).

Als het mag 'lekker ruiken'  ::) : G4?

PU is geen nitrocellulose  ;)

Kan die stinkende zooi nog steeds kopen bij mijn verfleverancier, maar als porienvuller zou ik hem niet gebruiken. Zou in dit geval een 2 componenten vullende voorlak adviseren..das wel met verharder maar werkt erg mooi ook op de zuigende kopse kanten van MDF..

Werkt de vuller van Dirk niet dan geef maar een gil..

jean-luc

OK Martin, bedankt.
Straks geef ik een eerste laagje aan een proeflatje.

jean-luc

Zoals beloofd hier het verslag van de proeven.


Een beeld van het balsa latje na vier beurten met de poriënvullen van Dirk.
24 uur tussen twee lagen en steeds lichtjes opschuren met een 1000 blaadje


Na de eerste laag verf. De witte strips is een kleeftest met Evergreen N° 100 (0,25 x 0,5 mm) die later op het dak moeten bevestigd worden. De strips zijn aangebracht met vloeibare Revell lijm.


Na twee lagen verf.



Na drie lagen verf.


Een globaal overzicht van het latje van rechts naar links: 1,2 en 3 lagen verf.


Hier een beeld van het definitieve dak van balsa hout, voorlopig gemonteerd op de wagenkast.
Heel makkelijk te bewerken, maar echt met zachtheid te behandelen want anders maak je putten.
Ik denk er aan om het dak met twee neodymium magneetjes te monteren op twee metalen plaatjes in de wagenkast.

Voorlopige conclusie:
Ik ben tevreden met het resultaat, maar ik denk dat vier lagen poriënvuller onvoldoende is.
Dirk gaf me genoeg om nog zes of zeven laagjes aan te brengen en vermoedelijk gaan we die opgebruiken.
De Evergreen profielen worden perfect, door de Revell vloeibare lijm, op de porienvuller vastgezet.

Groeten, Jean-Luc

Gerolf

Beschermt die poriënvuller ook tegen het indeuken van je zachte balsa ?
Het zou zonde zijn van het mooie dak ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Ja Gerolf, het is inderdaad steviger.

jean-luc

Hier is ze dan! Toch een hele opgave maar we zijn tevreden.



De volledige bouw van het stoomrijtuig verschijnt in principe in de loop van het voorjaar in ons lijfblad.
Dank aan de forumleden voor hun hulp tijdens de bouw van het dak.

Havoc

Rijkelijk te laat gelijk gewoonte, maar in oude boeken van modelbouw wordt voor dat soort daken vaak eerst één enkel laagje tissue gekleefd. Geeft en structuur, dichtheid en stevigheid.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

WOW  :P  :P
Erg mooi gemaakt, man  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Het stoomrijtuig is prachtig geworden. Verrassende kleuren trouwens. Waarop heb je je gebaseerd om ze op deze manier te schilderen? Ik ben zeer benieuwd, want heb hier ook zo'n project liggen, maar dan de Sentinel type 500.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jean-luc

Hallo Michiel,

Voor het kleur heb ik me gebaseerd op 'Vapeur en Belgique, tome 2' van Phil Dambly.
Ze werd door de Britse fabriek in de kleuren hierboven geleverd.
Crème rond de ramen, de rest bleekblauw met koningsblauwe cijfers.
Enkele jaren later werd het  bleekblauw vervangen door koningsblauw met gemskleurige becijfering, het crème bleef.
Omdat ik, als verknocht tijdperk ééner, steeds de oudste versie bouw werd het dus de bleekblauwe uitvoering.

Misschien een motivatie om je Sentinel type 500 eens uit de kast te halen  ;)

Michiel

Bedankt Jean-Luc. Zeker een motivatie om mijn Sentinel-project er eens bij te nemen. Ik kijk alvast uit naar het MSM artikel met jouw bouwrelaas.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jean-luc

Ik kijk er ook naar uit  ;)
Het worden normaal gezien vier delen.
De bouw van het koetswerk, dan het dak, daarna het onderstel met het draaistel en de aandrijving en als slot de afwerking.
Iedere vrije minuut ben ik aan het schrijven ... en een beetje grasduinen op het forum   ::)