Schilderen van balsahout

Gestart door jean-luc, 15 januari 2016, 19:33:26 PM

jean-luc

Ik ben bezig met de bouw in HO van een stoomrijtuig 501.
Het dak heb ik gemaakt uit balsahout.
Hoe kun je er voor zorgen dat de structuur van het hout verdwijnt?
Het hout werd gepolierd met schuurpapier, tot en met een 1000, maar de houtnerven blijven na schildering van zelfs drie lagen Vallejo nog steeds zichtbaar. Ik gebruikte zelfs schuurpapier voor het koetswerk van auto's.
Welke verf zou ik best gebruiken?
Een vriend sprak van eerst gladmaken met "poriënvuller", maar dit vind ik nergens. Opvullen met stopverf aangelengd met water en houtlijm, spuiten met Motip filler of behangen met flinterdun papier?

Heeft er iemand ervaring met dit materiaal of kan iemand me helpen?

Dank, Jean-Luc

PeterC

Hoi Jean-Luc,

Lang geleden!  Alles OK?

Ik zou een auto-primer daarvoor gebruiken.  Iets in de zin van Motip.  Desnoods verschillende lagen en telkens opschuren.

Eerst even proberen op een stukje overschot  ;)
Groetjes, Peter


Havoc

Vroeger (toen ik jong was (ben nog even klein)) werd balsa in de modelvliegtuigbouw eerst met "dop" ingestreken. Is nitrocellulose lak. Geen idee of je dat nog kan vinden, heel ontvlambaar en "ruikt lekker" ;).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jean-luc

Ha, collega Peter,
Dank voor de tip, zal ik zeker proberen.
Inderdaad lang geleden. Veel werken en modelbouwen laten weinig ruimte voor PC en zeker geen ruimte voor TV.Het forum blijf ik wel volgen.
Havoc, ik zal eerst het internet eens afschuimen voor jou voorstel. Als het ongezond is dan doen we het schilderen buiten; enkel het resultaat telt.
Bedankt.

Dirky

Citaat van: Havoc op 15 januari 2016, 19:59:44 PM
Vroeger (toen ik jong was (ben nog even klein)) werd balsa in de modelvliegtuigbouw eerst met "dop" ingestreken. Is nitrocellulose lak. Geen idee of je dat nog kan vinden, heel ontvlambaar en "ruikt lekker" ;).

Doe "dope" was de laag die je streek vóór de bespanning er op kwam. Balsa die vrij bleef en moest gelakt worden heb ik steeds met poriënvuller gevuld. Dat stinkt ook en is waarschijnlijk om die reden ook niet meer vlotjes verkrijgbaar... Linutop verkoopt die nog.

Dit dak is gedaan met Motip filler...


PeterC

Citaat van: Havoc op 15 januari 2016, 19:59:44 PM
...nitrocellulose lak. Geen idee of je dat nog kan vinden, heel ontvlambaar en "ruikt lekker" ;).

Als het mag 'lekker ruiken'  ::) : G4?
Groetjes, Peter


PietB

Net als Johan (Havoc) heb ook in een vroeger modelbouw leven balsa vliegtuigen gebouwd, en de houten delen met 1 laag porienvuller van Aeronaut en daarna met 3-6 lagen 'spanlak' ook van Aeronaut behandeld.
Tussen de lagen goed en gelijkmatig schuren, per laag steeds een fijnere korrel gebruiken.
Het resultaat was een spiegelgladde afwerking zeker als er en paar dunne lagen Sikkens Autoflex (tegenwoordig heet dat High Gloss) overheen werden gespoten.

grt Piet.

Havoc

Altijd gedacht dat spanlak en dope hetzelfde zijn: nitrocellulose lak. Kan mis zijn natuurlijk, het is heel lang geleden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 15 januari 2016, 23:39:36 PM
Altijd gedacht dat spanlak en dope hetzelfde zijn: nitrocellulose lak. Kan mis zijn natuurlijk, het is heel lang geleden.
Inderdaad Johan, dat is het zelfde, maar jij schreef 'dop' en ik kon niet vermoeden dat jij dope bedoelde.  ;)
Vandaar mijn bericht.

grt Piet.

Havoc

Wel, de winkel waar ik dat ging halen in Brussel was eerder franstalig en die hadden kleine potjes staan die ze zelf vulden (voor de beginners zoals ik) en daar plakte altijd een zelfgeschreven etiket "DOP" op. Waarschijnlijk dope op zijn frans. Vandaar dat ik het ook tussen aanhalingstekens zette.

Winkel is ook al lang ter ziele gegaan. Hadden ook treintjes.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

geen idee wat "Dop" of  "Dope" is , maar ik gebruikte vroeger ook bij kleine polyester werken aan de auto en vlak na het schuren van de plamuur een dun laagje "spuitplamuur".   Dat was een soort primer maar met een beetje plamuur er in verwerkt.  Heel "dekkend" en je kon er minuscule oneffenheden mee vullen.

Misschien kan dat soelaas brengen ?

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Alle producten die de toplaag van balsa hard maken komen in aanmerking. Ik had poriënvuller op de eerste plaats gezet omdat dergelijk product nu net daarvoor ontwikkeld is. Het ligt niet "op" het hout maar dringt er diep in. PU vernis, G4, G8, sekondenlijm... zal wel allemaal goed zijn.

En spanlak of "dope" is gewoon lak met een hoge krimp bij uitharding. Zou ik minder geneigd zijn te gebruiken...

Als ge niet veel moet hebben Jean-Luc stuur ik je wel een potteke poriënvuller op  ;)

jean-luc

Dirk,

Ik heb inderdaad niet zoveel nodig. Een dakje van 23 op 3,5 cm en een beetje voor een teststrookje.
Bedankt voor het aanbod.  :D
Stuur je een mailtje met je rekeningnummer? Dan vergoed ik meteen de portokosten.

Groeten,

Dirky


jean-luc

Ik wed dat je er nog zo kunt naartoe rijden  ;)