Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 15 januari 2016, 14:49:41 PM

efl045

Om mijn oude Gils treinen (http://tinyurl.com/z74uksa) toch iets meer te gunnen dan een kale vezelplaat om op te rijden wil ik een minimalistisch baantje bouwen met heel weinig scenery maar met wel wat meer mogelijkheden dan enkel een rondje rijden. Heen en weer rijden moeten de treinen, hoe weinig plaats er ook is.
Behalve weinig plaats zit ik nog vast aan het feit dat ik 7 linkse wissels en maar 1 rechts wissel heb...
Flex rails zijn er natuurlijk ook al niet voorhanden, maar het voordeel van de oude blikken rails is dat ze heel makkelijk ingekort kunnen worden wat toch een zekere vrijheid oplevert bij het ontwerpen.
Na wat puzzelen geraak ik op de plaats die er is aan een station met 3 sporen en 2 geneste keerlussen waardoor alle treinen altijd kunnen terugkeren uit de richting waar ze naar vertrokken zijn, precies wat ik wil.
Meer moet dat (voor mij) niet zijn  ;)





efl045

#1
Veel lezers maar geen reacties...er zijn er precies niet veel die het kleine eren  ;)
Maar onderschat het kleine toch niet, 't is ten andere flink wat moeilijker om een klein baantje een beetje interessant te maken wat rijmogelijkheden betreft dan een grote, toch als je eenvoudig rondrijden wilt vermijden.

Maar er mag wel nog iets bij komen, 'k wil er toch nog een verdiep op zetten.
Misschien kan ik binnenkort nog wat wissels aankopen en dan zou ik een bovenbaan met op zijn minst 1 uitwijkspoor willen aanleggen, liefst 2...
 
Je denk dan misschien dat het bovenaan dan toch maar rondrijden wordt, maar daar heb ik een oplossing voor:
2 identieke treinen, zelfde locs, zelfde open goederenwagons, de ene beladen de andere gelost, elk op hun beurt rijdend in tegengestelde richting, zo lijkt het dat een volle trein ergens naar toe rijdt en gelost terugkeert, bijvoorbeeld een lijn om kolen te vervoeren van producent naar verbruiker.
En als er nog een derde opstelspoor zou kunnen moet dat dienen voor een treinstel dat voortdurend heen en weer rijdt ipv rond.
Als ik niet aan extra wissels geraak zou ik het bovenaan dan bij het pendelende treinstel alleen houden.

Het zou er dan zo kunnen uit zien:






Enkel dit zou zichtbaar blijven, de oranje lijn moet een gebogen achtergrondplaat voor stellen.


oebr

oei, ongeduldig  :P

zeer tof idee die keerlussen aan de achterzijde, beperkingen maken duidelijk creatief.
Die verdieping zou het geheel wat te zwaar op de hand maken denk ik, je eerste idee lijkt me het mooiste.

Graag fotootjes eens je er aan bezig bent want Gilsjes zijn zeker plezant.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

efl045

#3
Ah, je moest eens weten hoeveel geduld ik heb  :)
'k Zal ten andere iedereen zijn geduld op de proef stellen want bouwen zal niet voor direct zijn...

Wat het verdiep betreft, dat zou ik vooral doen om de onderkant nog meer te verbergen, de gedeeltelijk zichtbare keerlussen in het eerste ontwerp verpesten het verrassingseffect van de terugkerende treinen vrees ik.
En de hoeveelheid zichbare rail zou met het verdiep er bij niet toenemen, ik denk dan ook niet dat het er veel drukker zou uitzien, misschien zelfs in tegendeel, omdat wat zichtbaar blijft verdeeld wordt over 2 niveau's.

Gerolf

Ik vind het best een leuk plan, ook met het verdiep er op  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

#5
Leuk te constateren dat ook Gerolf de kleine dingen weet te appreciëren, merci ;)
Alhoewel ik in andere draadjes lees dat de schroom om hier eenvoudige dingen te tonen heel groot is, lijkt de schroom om er te durven op reageren soms nog groter  :)
Maar ik doe toch nog wat verder op hetzelfde elan, 'k wil de liefhebbers van simpele dingen ook nog eens tonen wat ik bij mijn zoektocht naar het ultieme ontwerp (binnen de grenzen van wat ik als plaats ter beschikking heb en wat ik heb aan materiaal) nog bedacht heb als baantje waar ook over en weer rijden op mogelijk is en het niet om louter rondjes rijden gaat: een station met een 4-tal perronsporen en een paar opstelsporen met langs weerskanten een onderliggende keerlus. Door het station diagonaal te leggen kan ik overal dezelfde wissels gebruiken ('k heb 7 linkse...).
Wat mij aangezet heeft dit ontwerp te verlaten is dat alle treinen bij elke rit (te) grote hoogteverschillen moeten overwinnen en dat wil ik die oude beestjes eigenlijk niet aandoen, daarom liever 2 volledig vlakke banen, elk op een verschillend niveau. Dan maak je hoogteverschil zoveel je wilt en dat zonder hellingen.
't Was mij ook niet direct duidelijk hoe ik van zo een diep ontwerp een soort kijkkast zou kunnen maken zoals in het uiteindelijk ontwerp waar alles dat belangrijk is aan de voorkant ligt.

Voor wie er misschien toch wat aan heeft de afgekeurde tekeningen:





Stieven76

Ik volg hier eigenlijk meer in stilte :)
Vind het wel knap dat je die oude dingen zelfs gedigitaliseerd hebt. Knap filmpke.
Ben eens benieuwd wat dit gaat worden.

efl045

#7
Citaat van: Stieven76 op 17 januari 2016, 12:49:40 PM
je die oude dingen zelfs gedigitaliseerd hebt. Knap filmpke.
Op het filmpje heb ik al als (terechte) commentaar gekregen dat het er onnatuurlijk uit ziet dat de Gils treinen zachtjes optrekken en afremmen, aan-uit gedrag past er inderdaad beter bij, maar dat is nu net het voordeel van digitaal, je stelt het in zoals je wilt.
Ik denk dat ik in de toekomst toch weer voor wat meer klassiek rijgedrag ga, dat zal ook beter uitkomen op de korte trajecten.
Het digitaliseren is vooral gedaan om er bij traag rijden (in de veel te korte bochten) een beetje lastregeling in te krijgen en natuurlijk ook puur voor de fun  ;)

Ombouwen naar 3-rail met niet-geïsoleerde wielen is vooral gedaan om eenvoudig met keerlussen te kunnen werken, dat is met standaard Gils niettegenstaande ze 3-rail op AC rijden hetzelfde verhaal als bij 2-rail, want ze werken met 2 stroomkringen op 3 rails, eentje voor vooruit en eentje voor achteruit. En massa detectie is nog altijd eenvoudiger dan stroomdetectie, zeker met mijn geplakte terug melders.

oebr

Ja, je hebt dan natuurlijk de kans om veel treinen te laten rijden, dat is waar. En als ik je collectie zo zie op youtube, begrijp ik wel dat je zo'n prachtige verzameling wil laten renderen. Heel tof dat ze digitaal rijden trouwens, hoop dat je baantje (relatief) spoedig toch afgeraakt want dat wil ik toch wel graag eens op een of andere expo komen bekijken.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

doomslu

Ik kan alleen maar blij zijn dat je weer een ander aspect van de hobby toont en volg dit met evenveel interesse als de rest.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

efl045

Wow, de verwachtingen zijn blijkbaar toch hoog gespannen :) Merci!
Zelfs dat ik er ooit eens mee deelneem aan een expo! Dat zal waarschijnlijk geen optie zijn, ik ben eigenlijk van plan een vast baantje te bouwen, maar 't zet mij natuurlijk wel aan het denken of ik er misschien toch niet beter iets verplaatsbaar van maak... Wie weet...
Voorlopig is het voor mij al genoeg om hier een lans te breken voor de underdogs door een aspect van onze hobby te belichten dat hier heel weinig aan bod komt, ik besef ten volle dat wat ik wil doen zeker niet eenieders ding is, maar ik besef net zo goed dat er toch heel wat zijn die ik met deze simpele dingen een plezier kan doen, enfin ik hoop dat toch  ;)

efl045

#11
Daarnet op zolder mijn huidig test baantje nog eens goed bekeken en geconstateerd dat ik geen 7 linkse en 1 rechts wissel heb maar 1 links en 6 rechtse...
Niet erg op zich, ontwerp spiegelen, hoe gebrekkig dat ook gaat in Wintrack (zelf aangemaakte wissels verdwijnen en allerhande symbolen spiegelen wel maar niet naar de correcte plaats...) is gauw gebeurd, maar dat ik al 1 wissel minder heb stelt wel een en ander op de helling... Aan de keerlussen kan ik geen wissel uitsparen, dus dat moet dan in het station.
Dat zou kunnen met 1 kopspoor voor het treinstel maar zoals reeds gezegd zou ik het treinstel graag op de bovenbaan gebruiken om te pendelen.
Misschien beter slechts 2 perronsporen in het station overhouden en 1 goederenspoor voorzien.
Mijn hoop om nog aan extra wissels te geraken is alleen maar toe genomen  ;)

efl045

Onder het mom nooit het vel van de beer te verkopen voor hij geschoten is, toch maar eens getekend wat ik kan aanleggen met het materiaal dat ik op vandaag al heb (alhoewel ik goede hoop heb op uitbreiding van mijn voorraad wissels...).

Bovenaan zou het dan een heel eenvoudig gedeukt ovaal worden, waar geenszins mag op rond gereden worden maar enkel mag gependeld worden met een treinstel:


Onderaan is het voorste spoor uiterst links goederenspoor en rechts bij piekmomenten ( :) ) bruikbaar voor reizigersvervoer met een trek-duw trein (ja, je moet een beetje fantasie hebben...):


Alle sporen op elkaar:


En het zou er dan zo kunnen uit zien:

SuSke

Leuk plan, je kan zelfs treinen "haasje over" laten doen door ze gewoon in het "schaduwspoor" een paar rondjes te laten doen terwijl een andere trein langs het tation passeert.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

Dat is inderdaad de bedoeling, altijd keren natuurlijk, maar indien mogelijk ook altijd er voor zorgen dat een trein die verdwijnt vervangen wordt door een andere. Niks saaier dan een trein koekoeksklok te zien spelen  ;)
Er is echt veel mogelijk op dit piepkleine baantje, 'k heb al vele (club)banen gezien waar ze het met minder afwisseling moeten stellen...