Simpele en goedkope PWM motorsturing met hoog vermogen

Gestart door dani, 13 januari 2016, 15:42:40 PM

dani

tijdens een zoektocht op het interweb....  kwam ik volgende schakeling tegen :

http://pcbheaven.com/circuitpages/PWM_Fan_controller_using_a_555/


simpel en zeer makkelijk te bouwen, met een beperkt aantal basis componentjes , en het werkt super en stabiel.




Eigenlijk is het intieel bedacht voor regeling van ventilatorsnelheid in de pc, maar aangezien het MOSFET  IRF5xx  torren gebruikt, kan je het voor meerdere doelen inzetten en je MOSFET aanpassen naargelang het vermogen dat je nodig hebt.    Ik heb er snel eentje gebouwd op een stukje gaatjesprint gewoon om de schakeling te testen.  Mijn ervaring is positief, enkel met de waarde van de ene condensator  links ga ik nog wat moeten experimenteren ofwel een lineaire potmeter gebruiken.   De regeling is niet echt "fijn" nu, ik vermoed omdat de 100K een logaritmische exemplaar is.

Maar het werkt wel !   Dus als je een DC motor wil sturen zonder veel poespas en zonder microcontroller toestanden : dit is het .
(noot: ik heb wel naast de "blusdiode" over de motor ook nog een blauwe LED met een weerstandje toegevoegd om "op het zicht" een idee te hebben van het uitgestuurde PWM signaal / vermogen / toerental)

http://www.youtube.com/watch?v=CeUyPAxK8bE

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

#1
Zal niet werken...


Er staan fouten in de pin nummers van de NE555!   (3 en 7 wisselen).


Geert

Edit:  ik begin te twijfelen, kan mogelijk wel werken,  het is wel iets speciaal ...
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

bellejt


efl045


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: Geert op 13 januari 2016, 17:00:34 PM
Zal niet werken...


Er staan fouten in de pin nummers van de NE555!   (3 en 7 wisselen).


Edit:  ik begin te twijfelen, kan mogelijk wel werken,  het is wel iets speciaal ...

Ik twijfel ook...  Pin 3 is 'normaal' gezien de uitgang en 7 is de 'discharge'.  Hier omgewisseld...  Ik zou het moeten bouwen en meten maar daar heb ik nu geen tijd en (voorlopig) geen labo meer voor...


[edit] net de link van Franky eens geopend en blijkbaar is er een 'nieuwe' toepassing voor de (aloude) NE555...
Groetjes, Peter


Freek

Zowel pin 3 als pin 7 hangen aan de output van de flip-flop, alleen is pin 7 een open collector output en pin 3 een Push-pull output.