nog maar eens Conrad Wisselmotor

Gestart door dani, 12 januari 2016, 17:20:47 PM

dani

Ik heb al een aantal artikels doorspit over de Conrad wisselmotor en hoe je die op een gelijkspanning kan sturen.
Componentjes solderen op een printje en testen, het is allemaal mogelijk.
De meeste schakelingen gaan er van uit dat je "negatief" schakelt dus naar massa.
Echter, met mijn Arduino sturing  gebruik ik een +5V stuurpuls en dan moet je componenten wisselen, en zo voort.

Dan ben ik even beginnen bomen over hoe het "anders" kan, op de "luie" manier !!

1. Men bestelle een kant en klaar  L298D  printje bij de "Chinees"  voor 1,6 €, en met gratis  verzending.
     (dit bijvoorbeeld:  http://www.benl.ebay.be/itm/161918749961?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT)

2. men neme de 2 H-bruggen in dat printje en misbruikt deze als  versterkers voor 2  Wisselmotoren (jawel, 2 stuks met 1 print)

3. Aan de wisselmotor verander je NIKS, je koppelt de rode draad aan 1 uitgangklem  (bvb OUT1) en de 2  bruine met diodes SAMEN aan de andere klem (in dit geval OUT2)

   (de andere motor respectievelijk op dezelfde manier aan  out3 en Out4)

Voor het omzetten van de wissels stuur je gewoon een +5 VOLT impuls van X  millisekonden   naargelang waar je heen wil
  IN1 : wissel op Out1 en Out2  rechtdoor
  IN1 : wissel op Out1 en Out2  afbuigend
  IN3 : wissel op Out3 en Out4  rechtdoor
  IN4 : wissel op Out3 en Out4  afbuigend

ZO simpel en goedkoop.  Je kan die 5V voor de sturing zelfs aftakken van het printje zelf  en dan gewoon 4 drukknopjes gebruiken !!
Het printje heeft immers een 78L05 aan boord die je hiervoor kan gebruiken

zo ziet het printje er uit :





Misschien hebben er weinig mensen hier iets aan, maar in mijn geval brengt het een simpele oplossing voor weinig geld (0,8 € per wisselmotor).
Ik hoef geen motoren uit de baan te halen om dingen anders aan te sluiten, en kan ze gewoon met 12V...16V  gelijkspanning aansturen.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

de aansluitingen zijn heel simpel :

blauw kroonsteentje links   :  WISSEL 1 op OUT1 en OUT2
blauw kroonsteentje rechts :  WISSEL 2 op OUT3 en OUT4

kroonsteen links onder :  12V,  massa  en dan de uitkomende 5V voor het sturen

Jumper tussen de kroonstenen links :  5V  aan of uit   (jumper af = geen spanning op 5V pin)

Jumpers rechts op de ENA en ENB pinnen:   wissel AAN / UIT   (gewoon laten zitten)

4 pinnen IN1, IN2, IN3 , IN4  voor het verleggen van de wissels





Wie het zelf wil maken kan natuurlijk zijn eigen printjes maken met enkel de IC er op, of kan met de LM293 aan de slag.
Maar dit is kant en klaar en voor luie mensen als ik TOP.  Er zit zelfs gestabilioseerde voeding, een LED en  piekbeveiligingen op


Ik hoop dat ik er iemand mee help door dit te delen.  Het is in elk geval  K.I.S.S., dat mag gezegd zijn.
(PS: voor de techneuten :  JA, het is Overkill... but it does the job for little money ! )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Interessant printje voor spotprijs ... misschien ook bruikbaar voor andere zaken  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#3
inderdaad, je kan er ook 2  gewone DC motortjes mee sturen of als je wat handig bent een  STEPPER motor met 4 draden.

Uiteindelijk is het "maar" een gewone dubbele H-brug  zoals de LM293 maar dan wat zwaarder.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en voor wie het allemaal een flink stuk compacter wil, en zelfs de SNELHEID van de motortjes wil regelen, is er deze :


http://www.benl.ebay.be/itm/161299247966?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT



Niet even uitgebreid kwa beveiliging en zo maar je kan er wel PWM signaal naartoe sturen zodat je wissels langzaam om gaan.
Je moet enkel nog de blusdiodes extern toevoegen.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#5
ik heb er van deze laatste een partij in bestelling en zal als ik ze getest heb mijn bevindingen hier neerpennen....

Van de 298  alvast een filmpje :

https://www.youtube.com/watch?v=utBJpFA6I3A
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Van die eerste/grotere heb ik er alvast 10 besteld  :P
Die kunnen helpen bij de aansturing van 20 baanvakken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

eventjes een kleine opmerking ten goede...
goed gevonden en ja een simpele oplossing maar...


wat met de mensen onder onder ons die geen visa, amex of master dinges hebben..? is daar ook een oplossing voor Dani ?? of ga jij de bestellingen verzamelen en dan afhandelen ??


marc
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Stieven76

Citaat van: argilla op 13 januari 2016, 09:38:07 AM
eventjes een kleine opmerking ten goede...
goed gevonden en ja een simpele oplossing maar...


wat met de mensen onder onder ons die geen visa, amex of master dinges hebben..? is daar ook een oplossing voor Dani ?? of ga jij de bestellingen verzamelen en dan afhandelen ??


marc

Je kan tegenwoordig van die 'visa' of mastercards vragen bij je bank waar je dmv overschrijving zelf een bedrag kan opzetten.
Zelfde voor Paypal, gewoon een account aanmaken en er via bc geld opstorten. Hebben we voor mijne kameraad ook zo gedaan, die heeft ook geen visa of dergelijke.
Zelfs bij de Post kan je van die kaarten kopen om online te betalen.

755philippe

Dani,
Even een vraagje. Ik gebruik Märklin K-wissels en worden dus ook de Mä-aandrijvingen aangestuurd door Viessmann wisseldecoders. Kan ik met dit printje ook mijn wissels langzaam doen schakelen ? Of enkel mogelijk met Conrad-aandrijvingen ?
Mvg

755philippe

dani

@Philippe :  dat zal enkel met Conrad motoren zijn want de  Märklin bedieningen werken met elektromagnetische spoelen en niet met echt draaiende motoren.  Helaas pindakaas dus.

@Marc : sorry daar begin ik niet aan, dan wordt het met mijn "administrative skills" binnen de kortste keren een zooitje vrees ik.  En zoals Stieven zegt je hebt helemaal geen visa of zo nodig.  Ik heb mijn PayPal account ook gewoon gekoppeld aan mijn zichtrekening en dat werkt prima.  Trouwens, dan moet ik voor elke "sub-bestelling"  wel verzendkosten aanrekenen aan de uiteindelijke bestemmeling en dan wordt het toch nog duur met onze B-Post tarieven.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Ik ben wel benieuwd of dat PWM'en met de Conrad motoren gaat lukken. Ik heb daar zelf wel eens proeven mee gedaan maar dat liep op een teleurstelling uit. Die dingen laten zich niet goed temmen. Dat zit vooral in het mechanische deel. Voor een volledige slag maakt het motortje maar 8 rondjes.

dani

inderdaad  die bedenking heb ik ook.  Vandaar dat ik het momenteel ook bij de klassieke eerste versie houd. 
Maar voor toekomstige projectjes   (bvb  3 windturbines op de baan)  zou dat laatste printje wel es handig kunnen zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik zie ook eerder toepassingen voor andere zaken.
Ik heb die Conrad-motortjes uitgebreid geprobeerd, en getracht te verbeteren, maar zal ze niet gebruiken.
Doe mij maar een servo om wissels en dergelijke om te zetten ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Citaat van: Gerolf op 14 januari 2016, 10:31:50 AM
Doe mij maar een servo om wissels en dergelijke om te zetten ...
Elk zijn goesting op dat vlak en respect voor jouw voorkeur, maar daar ging het toch even niet om....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.