PROSES - Magneet klemmen

Gestart door B_Modelbouw, 04 januari 2016, 13:00:31 PM

B_Modelbouw

Iemand ervaring met zulke magneetklemmen om huisjes in elkaar te zetten ???

Hoek ? Gebruiksgemak ?

https://youtu.be/p0pCY4p0vsg
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Stieven76

Lijkt wel leuk en gemakkelijk werken :)
Je vind ze op ebay wel goedkoper..

Michael

Citaat van: Stieven76 op 04 januari 2016, 13:11:55 PM
Lijkt wel leuk en gemakkelijk werken :)
Je vind ze op ebay wel goedkoper..
Steven heb je misschien een link, vind dit wel interessant product.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154


Michael

Stieven, bedankt meteen maar een stel besteld.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

dani

hmmmmmm.... moet ook zelf te maken zijn, met een paar Neodymium magneetjes en een 3D printer :-)

Even kijken wat die magneetjes kosten en dan es proberen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

ZO zou dat er dus kunnen gaan uit zien na wat tekenwerk en even  slicen....

Misschien kan ik er vanavond al eens eentje printen, en dan is het enkel wachten op de bestelde magneetjes.
Ik heb er een aantal besteld van 20 x 10 x 4 mm met een 4mm gat in het midden, kwestie van te kunnen positioneren.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Als je design af is Dani, heb ik wel interesse :p

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

eerst wachten op de magneetjes uit "Sjiena"  nu....

Hoewel ik misschien al een reeks magneetjes kan testen van iemand, dan zal 't van de afmetingen afhangen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Ja, ik ben ook nog aan het wachten op magneetjes voor een projectje (more info soon) en een E3D V6 extruder...

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

PietB

Citaat van: minitreintje op 05 januari 2016, 10:45:02 AM
Als je design af is Dani, heb ik wel interesse :p
Hier nog één die interesse heeft.
Volg dit met spanning.

grt Piet.

bellejt

idem hier want moet nog veel bouwen.

dani

#12
Eric (Loebaske) stuurde me een bericht dat hij nog een paar  van die straffe  kubuskes van 5x5x5mm had en of dat zou  lukken.

Even tekenen, en tataaaaaaa...  eerster prototype kan in principe gerint worden.

Dit is voorzien voor 1 tot 3 van die kubusjes per  beugeltje dus je kan de sterkte een beetje variëren door er meer of minder magneetjes in te steken.
Ik heb de openingen dan ook  5,4 x 5,4 x 5,4 mm gemaakt omdat een 3D filament printer altijd wat onnauwkeurigheden produceert en ik wil het toch wat "flexibel" houden.
Als de magneetjes er vast in mogen, dan is een drupje sekondenlijm aan de orde.

Ik zie wel een significant nadeel aan de 5x5x5 magneetjes, en dat is dat als jet materiaal dat je klemt, vrij dik is, dat dan de hechting van de hoekjes minder wordt omdat de magneetjes verschuiven tegenover elkaar.  Met rechthoekige magneetjes heb je altijd een groter "overlap" veld en dus beter hechting.    Maar voor kleine diktes mag dit geen probleem zijn, bvb voor plasticard of dunwandige modellen.



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Is dit niet iets Dani?
http://goo.gl/fIsuyl
Deze dingen zijn mega sterk en super klein, ik gebruik ze om trammetjes te koppelen.

grt Piet.

dani

#14
op zich zou het zeker kunnen Piet, maar je blijft dan nog meer met het "overlappingsprobleem" zitten als de te kleven wanden dikker worden.
Of je moet er weer meerdere monteren in de beugeltjes op telkens verschillende afstanden.  (beetje volgens het "nonius" principe)

Als ik zie wat ze kosten dan mag dat geen probleem zijn om er bvb 3 of 4 per "been" van de beugel te monteren, dus een 12 tal per beugelpaar
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.