gezocht: mensen die met treinen willen "spelen".

Gestart door Havoc, 03 januari 2016, 22:15:32 PM

Martin Welberg

Och, ken Fremo jongens die rijden al jaren op een kale plank ;) Afwerking op het gbied van scenery is daar lang niet zo belangrijk als de kloppende dienstregeling en ja iedere loc moet zijn eigen rijregelaar hebben. Johan heeft daar gelijk, er is veel moeten..

janieburton

Zelfs als men modulebakken van verschillende mensen aan elkaar wilt koppelen zal men toch ergens bij de overgang van de ene bak naar de andere een soort standaardisatie moeten voorzien.
 

Ronald

Gewoon lekker doen wat je zelf wilt. De een bouwt op het hoogste niveau en de ander met zoals iemand dat hier noemde R1 bochten. Niks mis mee, iedereen speelt dan toch met treintjes :)

Ik heb vorig jaar wat Geoline gekocht en af en toe rij ik lekker over de huiskamervloer (ondanks het feit dat ik 4 modelbanen heb):

- https://youtu.be/2KkCVkTBSks

Of testrijden na een inbouw van een decoder:

- https://www.youtube.com/watch?v=bIOg6TFUKZ4

Alles kan, zolang je er maar plezier en ontspanning aan beleefd! :) ;)

Rochevalien

Héél lang niet meer gepost hier ,maar nu toch even wél.
1. Je kàn gewoon geen modulaire baan van de grond krijgen als iedereen de "regeltjes "niet volgt. Dat heeft ook niets met de schaal ,de stroomsoort of het niveau van die baan te maken.

2.Een Vlaming heeft al vlug "een probleem" als iemand zegt dat moet zus of dat moet zo.

3. Je kan een rijsessie een jaar op voorhand aankondigen en plannen, als het op die bewuste dag mooi weer is komt er geen kat. Het niet aanslaan van de forumbaan heeft dan weer als oorzaak dat men er maar 1 maal om de 2jaar mee naar buitenkomt.

3. Dat een modulaire baan ook door een publiek wordt bekeken en daarom ook mooi (mag/moet ) ogen is eigenlijk niet meer dan logisch .Dat vraagt echter om nog meer afspraken (regeltjes) en dan val je terug op nr 1en 2 .

4.De tijden van het "tapijtrijden" en bouwen aan spaanplaatbanen is toch wél echt voorbij. Dat kinderen dat noch doen zal wel zijn ,maar de doorsnee modelspoorder toch niet meer.

Voila, just my 2 cents. 8) ;)

efl045

Daar gaat het hem nu net om, een doorsnee modelspoorder waar jij over spreekt is iets helemaal anders dan iemand die gewoon in treintjes is geïnteresseerd.
Iedereen doet dat toch op zijn manier?
Waarom zou je niet in treintjes kunnen geïnteresseerd zijn en niet in heel die miekmak die er rond (moet) gebouwd worden?
Auto liefhebbers bouwen toch ook niet allemaal een compleet landschap rond hun model auto's, boten liefhebbers bouwen toch ook niet allemaal een complete haven na, vliegtuig liefhebbers bouwen toch ook niet allemaal een complete luchthaven na? Waarom moet een treinen liefhebber dan perse een halve wereld na bouwen?
Ik denk dat je het een beetje te eng ziet en zelf de norm wilt bepalen...
Ik trek mij van alle regeltjes hoe dan ook niks aan, ik amuseer mij gewoon, mag dat?
Mij interesseren enkel  treintjes, alles wat er direct mee te maken heeft, elektronica, mechanica en automatisatie.
En al wat landschap en scenery aan gaat interesseert mij geen bal, ik haal niet in huis wat ik in mijn tuin en er rond heb staan, voor iemand die beklemd zit in een rijwoning of een appartement kan zo een plastieken bos misschien een verademing zijn, ik beleef de natuur liever buiten in 't echt...

bollen neus

Ik doe het ook op mijn manier, is dat goed of slecht? Joost mag het weten, trek het me in feite niet aan alleen als de mensen hier komen kijken na afspraak zijn ze altijd tevreden en tja het gaat dan wel over treintjes.
Den Eric.

Martin Welberg

Citaat van: efl045 op 07 januari 2016, 17:46:58 PM

Waarom zou je niet in treintjes kunnen geïnteresseerd zijn en niet in heel die miekmak die er rond (moet) gebouwd worden?
Auto liefhebbers bouwen toch ook niet allemaal een compleet landschap rond hun model auto's, boten liefhebbers bouwen toch ook niet allemaal een complete haven na, vliegtuig liefhebbers bouwen toch ook niet allemaal een complete luchthaven na? Waarom moet een treinen liefhebber dan perse een halve wereld na bouwen?


Het is net wat je zelf wilt, er zijn liefhebbers van boten, vliegtuigen, auto's en militaire zooi zat die er wel een hobby in hebben er een mooi, natuurlijk lijkend diorama omheen te bouwen, tevens staan velen op het weatheringsniveau op een stuk hoger plan...

Citaat van: efl045 op 07 januari 2016, 17:46:58 PM


Mij interesseren enkel  treintjes, alles wat er direct mee te maken heeft, elektronica, mechanica en automatisatie.



Kijk en dat, rijden en automatisering interesseert mij nu geen bal...

Citaat van: efl045 op 07 januari 2016, 17:46:58 PM

Iedereen doet dat toch op zijn manier?

Yep, en dat is ook het leuke eraan...

Citeer
Ik trek mij van alle regeltjes hoe dan ook niks aan, ik amuseer mij gewoon, mag dat?



Uiteraard, het is jouw hobby en jouw beleving..


Kom eigenlijk tot de conclusie dat er velen zijn die met treintjes willen spelen maar dat niet durven te tonen op fora omdat ze bang zijn afgezeken te worden. Daarnaast zijn er velen die lol hebben in automatiseren en computer dingen, anderen weer in de bouw van een realistisch landschap. Kortom de hobby is zeer veelzijdig en je moet gewoon doen wat je wil. Dat is ook wat ik doe, rij niet met treinen buiten tentoonstellingen en heb meer lol in het bouwen en maken van dingen..Ga dus lekker doen wat je leuk vindt het is een hobby en geen verplichting..bijkomend voordeel, je hoeft geen teamplayer te zijn als in bv een voetbal elftal..

efl045

Ik respecteer iedereen zijn manier van omgaan met (model)treinen, maar ik vind het vreemd dat er hier meer zijn die zich outen als pure modelbouwer dan als (maar) treinenliefhebber terwijl dit topic toch duidelijk peilt naar mensen die zich geen modelbouwer willen noemen maar die puur plezier halen uit spelen met treinen.
Zelfs in zo een expliciet draadje durven de speelvogels zich blijkbaar nog niet prijs te geven  ;)

Zelf ben ik al meer dan 50 jaar verzamelaar van locomotieven, 'k ben al vele modelbanen beginnen bouwen die nooit helemaal zijn afgeraakt en telkens om dezelfde reden: ik koop altijd wat ik leuk of interessant vind en dat past allemaal langs geen kanten bij elkaar, er valt daar gewoon geen natuurlijke omgeving rond te bouwen. Bovenaan dien vind ik dat modellen naargelang ze meer opgaan in hun omgeving hun aantrekkingskracht grotendeels verliezen (dat geldt althans voor mij).
Een paar jaar geleden heb ik dan ook een baan gezien van iemand die er net hetzelfde over dacht, die een baan wilde die zijn modellen net accentueerde en waar alles door elkaar kan rijden.
Een paar foto's (uit Märklin Magazin april/mei 2007) om te demonstreren waar ik ooit wil naar toe gaan, enkel vormen aanbrengen en al de rest wordt overgelaten aan de fantasie.




Ik vind dat prachtig.

loebaske


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

philippe_007

Wat ik er van denk maakt niet echt uit, maar dit is duidelijk een baan van iemand dat zoveel mogelijk materiaal wil laten rijden...
Die man/vrouw zal er dus zeker zijn ding in vinden.

Het berglandschap vind ik zeer fascinerend en vooral origineel gevonden. Zo te zien ook iemand dat zijn treinen wilt zien rijden, maar wel een compleet andere manier dan de baan dat Suske aanhaalt.

Zo zie je maar dat er steeds verschillende manieren zijn om ons hobby, of de hobby in het algemeen ui t te oefenen.

Citaat van: efl045 op 07 januari 2016, 17:46:58 PM
Daar gaat het hem nu net om, een doorsnee modelspoorder waar jij over spreekt is iets helemaal anders dan iemand die gewoon in treintjes is geïnteresseerd.
Iedereen doet dat toch op zijn manier?
Waarom zou je niet in treintjes kunnen geïnteresseerd zijn en niet in heel die miekmak die er rond (moet) gebouwd worden?
...

Ik denk dat er heel veel verzamelaars (zo noem ik deze) zijn die enkel treinen hebben om van te genieten omdat ze dit graag zien.
Op het net staat het vol van (occasie) treinen die nooit een meter hebben gereden en enkel in de vitrine hebben gestaan.

Mijn zoon is een grote Lego fan, wel hij doet het precies zoals verzamelaars, hij koopt een doos, steekt die in een en dan gaan deze de vitrinekast in...  Ze komen er zelden uit om mee te spelen.

Zoals door velen reeds gezegd, iedereen zijn ding, en als jij je er goed bij voelt en plezier aan beleefd, dan is het OK.

Havoc

Citaat van: efl045 op 08 januari 2016, 10:30:51 AM
Ik respecteer iedereen zijn manier van omgaan met (model)treinen, maar ik vind het vreemd dat er hier meer zijn die zich outen als pure modelbouwer dan als (maar) treinenliefhebber terwijl dit topic toch duidelijk peilt naar mensen die zich geen modelbouwer willen noemen maar die puur plezier halen uit spelen met treinen.
Zelfs in zo een expliciet draadje durven de speelvogels zich blijkbaar nog niet prijs te geven  ;)

Inderdaad, heel vreemd. Kan natuurlijk ook zijn dat zo'n mensen dit forum wel even bekijken en dan links laten liggen of zich niet durven inschrijven uit schrik voor idioten aanzien te worden. En eerlijk gezegd, de reactie van "de ware modelbouwers" is toch scherp vind ik.

Die baan van Suske herinner ik me uit een verre Marklin cataloog (de Z versie dan). Er stond in die tijd vaker zo'n "foute" baan in de cataloog. Herinner er me eentje volledig met spiegels en plexi.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#57
Citaat van: efl045 op 08 januari 2016, 10:30:51 AM

ik koop altijd wat ik leuk of interessant vind en dat past allemaal langs geen kanten bij elkaar, er valt daar gewoon geen natuurlijke omgeving rond te bouwen.


Vroeger kon dat wel, je kocht treinen die je leuk vond en je bouwde een fantasiewereld op een plaat en er stond een modern station op(als voorbeeld Lindentall van Faller of een van de 3 moderne overwegend gele stations van Vollmer) en wat verder een draaischijf met stoomlocs en op de baan een 103 van de DB met TEE rijtuigen en in de andere richting rijdt een groene BB van de SNCF met een mikmak van goederenwagons.
De sparrenbomen waren van Faller die je zelf in elkaar zette, een fabriek kwam uit de Jouef catalogus, de overweg van Faller was voorzien voor M-rails en de rails van 2 rail lagen te diep, huisjes waren van Pola, Vollmer, Jouef en Faller en enz.....

Men beleefde plezier aan het rijden en de fantasiewereld.

Hier tegenover staan dan de huidige 'normen" waar soms het rijden helemaal ondergeschikt is aan de diorama's die men nu bouwt, ik heb de hors serie nr.46 van Loco Revue gekocht en daar staan een groot aantal banen in die LR op de cover met een woord als "hyperrealisme" omschrijft: Tripton by the sea, Zwaaghoek, enz....

Als men mensen samen wilt brengen met modules om te rijden dan zal men de modules aan elkaar moeten aansluiten en ik denk dat niet iedereen de MOROP normen volgt. http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/normen
 

efl045

Janie, niet alleen vroeger kon dat, dat kan nu nog even goed, 't enige dat veranderd is is dat er nu forums zijn waar de modelbouwers de  plak zwaaien en de treinenliefhebbers altijd afgedaan woden als minderwaardig of niet 'vol' als ze in de modelbouw geen interesse hebben.
Die niet-modelbouwers houden zich stil of hebben al lang afgehaakt, maar ze zijn er zeker, en zelfs in grotere getale dan de pure modelbouwers. En je moest eens weten hoeveel plezier die met hun treinen beleven terwijl de rivettentellers elkaar online zitten te bewieroken of net zo goed zitten af te zijken...
Als je zoals ik midden in de natuur woont lach je je gewoon te pletter met het 'hyperrealisme' van een plastiken bos of kartonnen wereld.
Dit is uiteraard mijn persoonlijke visie, maar ik laat mij om mijn mening en manier van beleven van mijn hobby niet zo maar aan de kant schuiven door een paar enkelingen die mij komen vertellen 'hoe het volgens hen zou moeten'.
Elk doet het zoals hij wil , bij mij zijn het de treinen zelf, alles wat er rechtstreeks mee te maken heeft, de mechaniek, de elektronica en de automatisatie, en geloof mij, ook enkel met dat zijn er hopen plezier te beleven.
Ik denk dat ik de topic starter heel goed begrijp en sommige anderen doen dat helemaal niet als ik zie wat hier allemaal al geschreven is.

Havoc

Yep Franky, denk dat het ondertussen wel duidelijk is.

Misschien dat de treinliefhebbers niet van zich laten horen omdat ze meer met hun treinen dan forums bezig zijn?
Met vakantie voor onbepaalde duur.