Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

gezocht: mensen die met treinen willen "spelen".

Gestart door Havoc, 03 januari 2016, 22:15:32 PM

philippe_007

Citaat van: janieburton op 05 januari 2016, 14:02:26 PM
Peter, dat is wat ik bedoelde met "Vroeger was het meer "fantasie en een droomwereld" en als er iets niet correct was dan was dat "geen drama"", toen mocht en kon alles en had men "speelplezier" nu moet het zo en zus want anders is het is het niet OK.
...

Tja, het is niet omdat iemand vindt dat het zus en zo moet dat je het zelf ook zo moet doen.....
als iemand veel plezier heeft aan een fatasiebaan, dan doet hij maar, wie kan hem tegenhouden.

En ik denk dat dit de reden is dat er nog steeds heel veel met treinen op hun zolder spelen en het aan niemand vertellen.  Omdat ze er juist hun fatasiewerled hebben en het liever voor hun houden of gewoon de reacties van anderen zo beu zijn als koude pap.

En met alle respect voor de vakliteratuur, maar deze promoten enkel maar het realistisch mooi gedetailleerde van ons hobby. Dus deze met een droomwereld komen niet aan hun trekken in de vakliteratuur, vermoedelijk zelf niet op een of ander fora. Dus waarom zouden ze dan hun hobby in het openbaar gooien.
Als er tenslotte iemand buiten komt met zijn (ander) gedacht van ons hobby dan is er direct commentaar. Of het is teveel rondjes draaien, of allemaal te plastic, of zus of zo....

Ik vraag mij eigenlijk af, moest er eens een MSM enkel over retro banen en treinen zoals in de tijd van toen wordt uitgegeven of dit geen succes zou zijn. En met de kers op de taart een baan dat het huis nooit verlaat zoals ze vroeger werden gebouwd. Zelf de rubriek Kiss zou de problematiek van toen kunnen beschrijven.


dani

Citaat van: OlivierV op 05 januari 2016, 23:22:32 PM
Nu ja iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier. Onze wijze man uit Aalst (Dani) bouwt niet volgens werkelijkheid, maar ik ben zeker dat hij heel wat plezier heeft in zijn treinbaan bouwen en de ontwikkeling van de besturing ervan.
Wijs zou ik mezelf niet noemen   (bespeur ik daar enig verdoken sarcasme)  maar ik beleef inderdaad plezier aan alles ROND de baan, rijden doet het nog voor geen meter want  ' t ligt stil op zolder met de bouw, wegens de hond ....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Heeft "wijs" geen extra betekenis in het West- en Oost-Vlaams? Zoiets als "knap"? ;)
Het voorbeeld van iemand die plezier beleefd aan het spelen met de treintjes kan je hier vinden. Op dit moment ligt er een dubbele baan rond mijn kerstboom, een HO en N. Ik kreeg de cirkel niet rond anders had er ook nog een blikken 0 spoor rond gelegen.
Ik heb gewoon geen plaats voor een permanente baan. Ik heb een lat van een dikke twee meter, met allerlei sporen, als testroute.
Ik vind het plezier in ombouwen van materiaal, van digitaliseren tot totale "verbelging". Omdat ik toch geen tegenstand meer heb (al zou ze er niets tegen gehad hebben) zou ik een Marklin baan door de living kunnen leggen, in van die ouwe metalen rails, en dat ligt al een tijdje klaar.
Als ik een paar meubels buitengooi waar ik nu geen behoefte meer aan heb, komt er een iets bredere "plank", met misschien wat scenery.
En dan die N-baan: neemt minder plaats in natuurlijk, en die occasie draaischijf is eindelijk terug compleet, daar zou ik ook zo'n "diorama" mee kunnen maken.
Plannen, plannen: ook een groot deel van het spelplezier. Vroeger had ik een vast baantje, dat nooit is afgeraakt, omdat ik meer lol had aan de techniek dan aan de scenery. Eens dat er ligt is voor mij het spelplezier er af.

efl045

't Zal voor iedereen anders zijn, maar voor mij is het 'kantelpunt' de (houten) plaat, van zodra je met je treinen van het 'tapijt rijden' afstapt verandert het pure 'spelen' al voor een stuk in 'modelbouw'.
Om een of andere reden blijft het 'spelen' voor mij altijd leuker op de grond, of het nu tapijt of stenen vloer is of zelfs buiten gewoon in het gras.
Zo van 'alles mag en niets moet'.
Een nodige factor om te 'spelen' met treinen is voor mij ook het familiale, enkel met de kleinzoon er bij kan ik echt genieten.
Ik verzamel oude catalogussen en wat mij daar steevast in opvalt dat is dat 'met de treinen spelen' vroeger vooral een familiaal gebeuren was, de detaillering van zowel de treinen als de baan lieten dan ook toe dat er kinderen bij betrokken waren, nu is iedereen als de dood als een kind zijn vinger uit steekt naar zijn 'modeltreinen'...er zou eens een kras moeten op komen! 
Bij ons wordt er ook heel dikwijls met de oude blikken spoor 0 treinen gereden en daar mag echt mee gespeeld worden. Daar zijn ze toch ooit voor gemaakt?
De modelspoorhobby is stilaan aan het evolueren naar pure modelbouw waar kinderen niks meer aan hebben en daarmee gaat zonder dat de meesten het merken het plezier van de volwassenen eveneens achteruit.
Wie zou op vandaag nog zo iets durven?

En parket is toch zo goed als een houten plaat ?  :)

Stieven76

Woeahaha, ik denk niet dat mijn vrouw het zou leuk vinden moest ik mijn rails vastspijkeren in de parket, of wat is die mens met zijn hamertje daar aan het doen?  ;D ;D
Leuke foto wel. Zo heb ik als kind ook altijd gespeeld. Mijn Lima treintjes te samen met de Lego op de grond. Soms ook nog wat van die plastieken soldaatjes erbij  ;D

SuSke

Ik moet nog een paar jaartjes geduld hebben.
Nu is het de houten blokkentrein uit de zweedse meubelwinkel die de plak zwaait om samen met de kleinzoon te spelen.
Binnenkort komt de Lego-Duplo trein eraan en dan is het tijd om die (oude) nostalgische retanten op the halen en op de grond een baan te leggen om samen met de kleinzoon te spelen.

En dan valt het te bekijken of de toekomstige nummer 2 zich ook komt moeien in het spel  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Doornroosje

Ik heb momenten dat ik graag echt simpel eens rij en andere momenten dat ik de andere kant uitga om een zo realistisch mogelijk landschap te maken. En zo zie je dat ook aan mijn zolder. Rechts staat de reuze baan in opbouw, waar alles juist moet zijn. Stilaan maak ik daar vooruitgang, maar heeeel traag. Links in de zolder staan een paar zelfgemaakte platen op poten. Een simpele ovaal met inhaalspoor om de locs even te laten rijden, een wisselstraat even testen, alles kan daar. Er is maar een stukje een beetje vast en dat is de digitale testcirkel. Hier worden de locs, wisseldecoders, bezetmeldingen en keerlusschakelingen getst voor ze naar de reuze baan verhuizen.
En de laatste tijd zit ik eerlijk gezegd meer in de kamer eronder, bij mijn zoon die van zijn kerst een lego-trein heeft gekregen. Daar kan ik echt van genieten, zelf rondjes rijden, of mijn zoon zien glunderen als hij met zijn trein speelt. Als ook de oudste dochter meespeelt, mag de tijd voor mij lang stilstaan.
Kortom, ik speel zelf ook even graag, als afwisseling tussen het preciezere werk door... Mocht ik meer tijd hebben, sprong ik direct op een deglijk project om mee te spelen met gelijkgezinde volwassenen. Lotonseensleuthemme.

Havoc

Er zijn er dus nog die zo denken, ik voel me beter :D Maar als ik het goed versta is er weinig enthoesiasme om er iets mee te doen en dan zijn er nog de meer practische bezwaren. Had eigenlijk eerder omgekeerd verwacht. Jammer.

Als er andere voorstellen zijn, waarom die niet hier plaatsen. Ik lees hierboven iets over blikken treinen in 0 bvb...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Herm Jan

Er is een club Fremo die met eigen delen van de baan met elkaar dan modelsoor spelen
Ho baan Nederlands.  Fremo. dig .traincontroller brons
Digikeijs DR5000

efl045

Met onze blikken treinen heb ik mij wel enigszins vastgezet en is het uitgesloten er mee te 'spelen' in een ruimere groep, ze zijn (op mijn manier) gedigitaliseerd: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23608.msg324617.html#msg324617
Zelfs met analoog Gils materiaal, toch wat locomotieven betreft, is dat nu niet meer te combineren.
't Zal bij ons dus familiaal blijven, papie en zijn kleinzoon. En af en toe wat vrienden, maar 'spelen' is toch meer iets voor als er kinderen bij zijn, van zodra er vrienden van mij op bezoek komen gaat het toch al vlug over elektronica.

Havoc

Citaat van: Herm Jan op 06 januari 2016, 15:35:42 PM
Er is een club Fremo die met eigen delen van de baan met elkaar dan modelsoor spelen

Heb je al eens de modulenormen van Fremo gelezen? Dat gaat 10x meer over wat je MOET doen dan wat je mag doen. Tot en met welke ral kleur en type verf de zijkant van je module moet hebben, merk en type strooisel, je locomotieven en wagens moeten geregistreerd zijn etc.

Citaat van: efl045 op 06 januari 2016, 15:42:38 PM
Met onze blikken treinen heb ik mij wel enigszins vastgezet en is het uitgesloten er mee te 'spelen' in een ruimere groep, ze zijn (op mijn manier) gedigitaliseerd

Ah, de mijn zijn nog om op te winden :D Maar er is werk aan, veel werk...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

efl045

Citaat van: Havoc op 06 januari 2016, 15:50:18 PM
Ah, de mijn zijn nog om op te winden :D
Die heb ik ook, eentje maar, maar wat voor eentje, een Belgisch 'model'  :)



Ik ken zelfs verzamelaars die daar zelf opgewonden van geraken  ;)

Huugooke


OlivierV

Citaat van: Dirky op 06 januari 2016, 07:44:17 AM
Geen idee Olivier waarom je die realistische voorbeelden aanhaalt? Het gaat hier net over het tegenovergestelde...

Het zijn realistische banen die het spel-element bevatten en dus nog altijd leuk blijven, ook al zijn ze 'zogezegd serieus'.
En het is net dat spel-element dat jullie soms misten in de hedendaagse banen.

Wat Johan ook schreef over samenkomen met modules, dat bestaat eigenlijk al, dat heet FREMO, alleen zijn daar de modulebakken ook vaak heel minitieus afgewerkt en rijdt men volgens dienstregeling.

Citaat van: dani op 06 januari 2016, 09:23:22 AM
Citaat van: OlivierV op 05 januari 2016, 23:22:32 PM
Nu ja iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier. Onze wijze man uit Aalst (Dani) bouwt niet volgens werkelijkheid, maar ik ben zeker dat hij heel wat plezier heeft in zijn treinbaan bouwen en de ontwikkeling van de besturing ervan.
Wijs zou ik mezelf niet noemen   (bespeur ik daar enig verdoken sarcasme)  maar ik beleef inderdaad plezier aan alles ROND de baan, rijden doet het nog voor geen meter want  ' t ligt stil op zolder met de bouw, wegens de hond ....
Een tijd geleden stond dat ergens in uw signatuur, vandaar. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Citaat van: OlivierV op 06 januari 2016, 20:04:44 PMHet zijn realistische banen die het spel-element bevatten en dus nog altijd leuk blijven, ook al zijn ze 'zogezegd serieus'.
En het is net dat spel-element dat jullie soms misten in de hedendaagse banen.

Wat Johan ook schreef over samenkomen met modules, dat bestaat eigenlijk al, dat heet FREMO, alleen zijn daar de modulebakken ook vaak heel minitieus afgewerkt en rijdt men volgens dienstregeling.

Olivier, je begrijpt het niet. Dit is voor mensen die iets willen doen zoals Fremo maar geen tijd/zin/kunde hebben om een baan te maken die voldoet aan de Fremo normen. Die er geen boodschap aan hebben dat het op hun baan in de zomer MOET zijn, dat het tussen 1955 en 1965 MOET zijn, dat er GEEN bovenleiding MAG zijn, dat de randen in RAL6002 olieverf geschilderd MOETEN zijn, dat het gewicht van je wagen 35g +- 5g MOET zijn, dat elke wagon een kaart MOET hebben, enkel locs met vliegwiel en klokankermotor zijn toegestaan etc... Pagina na pagina... Lees eens een Fremo norm, dat is geschreven door anaal retentieve types met constipatie en sterk dictatoriale neigingen PHB's.

Er is een verschil tussen een realistische spoorinfrastructuur en realistische scenery, je haalt die 2 door elkaar. Je kan prima realistische spoorinfrastructuur hebben op een plank.
Met vakantie voor onbepaalde duur.