gezocht: mensen die met treinen willen "spelen".

Gestart door Havoc, 03 januari 2016, 22:15:32 PM

loebaske

hela Frans, die forum modulle is in volle aangroei...nu ik er ook aan mee ga doen na de minibaantjes....

Peter

De echte zin van "het met treintjes spelen" is het baantje dat ik vele, vele jaren (meer dan 40 jaar) geleden voor onze zoon had gemaakt, en waar we dikwijls samen (ook samen met zijn iets oudere zus en mijn echtgenote) hebben gespeeld.
Gewoon een vezelplaat van ong. 150 x 100 cm. Sporen van Fleischmann (messing 2,7 mm) een paar handwissels een paar Faller huisjes en kerkje, en het station Lindental. Wegen geschildert met grijze verf en een paar automodelletjes van Wiking en nog zo wat kleine dingen.
En ...een Fleischmann rijtransfo met enkel gelijkstroom uitgang. Als loks het O&K dieseltje en het drieassig stoomlokje (met tender) en wat blikken waggonetjes.
Maar wat hadden we plezier door met treintjes "te spelen'
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Peter, dat is wat ik bedoelde met "Vroeger was het meer "fantasie en een droomwereld" en als er iets niet correct was dan was dat "geen drama"", toen mocht en kon alles en had men "speelplezier" nu moet het zo en zus want anders is het is het niet OK.

Lima heeft ooit een Italiaanse diesel loc in blauw gespoten en verkocht, als ik mij niet vergis, voor een Duitse diesellocomotief.

Nu zijn het treindiorama's naar analogie met de legerdiorama's, waar alles 200% klopt maar met een zeer beperkte rijmogelijkheid.
 

Peter

Wat de schaal betreft. Fleischmann modellen waren vroeger 1/82 later dan 1/85 en na nog een aantal jaren 1/87.
Figuurtjes op de baan kwamen uit een zakje of doosje van Airfix. 
Zucht...waar is de tijd  :-\ :-\ :-\
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Citaat van: Peter op 05 januari 2016, 14:14:48 PM
Wat de schaal betreft. Fleischmann modellen waren vroeger 1/82 later dan 1/85 en na nog een aantal jaren 1/87.
Figuurtjes op de baan kwamen uit een zakje of doosje van Airfix. 
Zucht...waar is de tijd  :-\ :-\ :-\

En de Airfix figuurtjes waren dan nog een andere schaal 1/76
 

Ben

Citaat van: janieburton op 05 januari 2016, 14:02:26 PM

Peter, dat is wat ik bedoelde met "Vroeger was het meer "fantasie en een droomwereld" en als er iets niet correct was dan was dat "geen drama"", toen mocht en kon alles en had men "speelplezier" nu moet het zo en zus want anders is het is het niet OK.


Nu is dat toch niet anders, ik snap niet waar het verschil ligt. De hoogte van de modelspoor lat leg je zelf, wat er op allerlei fora langs komt is leuk om te lezen maar hoeft niet de maat te zijn.

Hooguit posten mensen hun belevenissen niet meer op fora waar het gaat om een eenvoudig baantje met R1 boogstralen op een plaat hout, bang om niet voor "vol" aangezien te worden. Dat is vind ik wel een treurige tendens.

Gr, Ben.

Martin Welberg

Kan dat wel beamen Ben, iedereen beleeft de hobby op zijn manier en moet gewoon dat bouwen wat je leuk vindt..

efl045

Hier amuseren we ons zelfs zonder plaat  :)



Wij trekken ons niks aan van wat we 'zouden moeten doen', 't is voor ons puur speelgoed en wat er aan detail ontbreekt compenseren we met onze zeer ruime fantasie (waar het de meesten tegenwoordig nogal aan ontbreekt...).

En de bomen en de struiken? Die staan er genoeg (meer dan genoeg zelfs) in onze tuin en hoe hard je ook je best doet, dat kun je maar van heel ver imiteren, er gaat niks boven een echte  ;)

loebaske

geweldig Franky, dat is met treinen spelen, letterlijk en figuurlijk >>>>TOP

Havoc

Citaat van: dani op 05 januari 2016, 08:30:03 AMWaarom niet het idee van de aloude "TeppichBahn" gebruiken, maar dan zoals Johan suggereert iets meer geavanceerd, met een heel SIMPEL module pakket......

Fantasie,  speelruimte,  flexibiliteit.   Dat bedoelde je toch Johan ?   Een avondje verveling ?  Bel enkele maten op, bouw een "willekeurig" baantje, rij wat rondjes, maak er een verhaal van, en HAVE FUN, al dan niet met een drankje en/of hapje !!!      Ik vind dat een leuk idee, ik loop zelf ook graag NAAST de rij ipv er in, zoals diene surfer een tijd geleden in de reclame.

Ja dani, daar gaat het over: terug plezier beleven aan treinen. Enig probleem is dat een "Teppichbaan" niet meer lukt (voor mij), mijn knieën en rug zien het niet meer zitten om een dag over de grond te kruipen.  :P En zo'n baan telkens ineen zetten en afbreken vraagt relatief veel tijd en is nogal hard voor de sporen.

Citaat van: SuSke op 05 januari 2016, 12:40:08 PM
Met alle respect maar een soortgelijk project is hier een paar jaar geleden van start gegaan: "AGGEMORLEUTHET", zoals Johan iin zijn eerste post zelf aanhaalt.

Als ik me niet vergis heb ik toen zelfs met Johan over die zaak staan kletsen op een tentoonstelling bij AMRA, hoe we dat idee konden gebruiken om eens iets "Geks" te doen. Ik zat toen (en nu nog trouwens) met een aantal "ongewone" ideeën.
Alleen de manier waarop die bakken eigenlijk vrij snel zeer serieus genomen werden, heeft me toen doen afhaken om in dat project mee in te stappen.

Ondertussen is er veel veranderd.
De forum-modulebaan is blijkbaar een stille dood gestorven op 1 club na die de bakken nog consequent gebruikt.
De invulling is te vergelijken met een tentoonstellingsbaan naar huidige normen.
Ik heb een engagement genomen bij MTD.
Een soortgelijk initiatief start nu weer onder impuls van de club 't Lokje, met interesse van een 4-tal andere clubs en enkele particulieren, maar is weerom gebonden aan een aantal randvoorwaarden.

Dus Johan, het staat je inderdaad vrij om zoiets terug op te starten, maar een "kettingbaan" om het een beetje te omschrijven vraagt ook om een aantal afspraken om alles te koppelen.

Dat gesprek herinner ik me ook Suske, behoorlijk gekke ideeën zijn er toen bovengekomen. De forumbaan is inderdaad vrij snel van "aggemorleuthet" naar een tentoonstellingsbaan geëvolueerd en een stille dood gestorven. Maar voor mij was dat niet alleen wat me doen afhaken heeft. Die bakken zijn gewoon onhandelbaar. Buiten het feit dat die gewoon niet in mijn wagen gingen ben ik niet in staat om zo'n bak alleen 2 verdiepen de trap op te slepen. Te lomp. En waar blijf je tussen 2 gebruiken met zo'n bak(beest)? Ook het idee dat dit enkel voor op de tentoonstelling was (foutief idee denk ik) maakte dat het élan er snel uit was.

Dat er als je met modules wil werken die verschillende personen gaan bouwen moet er afgesproken worden. Maar niet meer dan absoluut noodzakelijk! Langs de andere kant iets opstarten waar niemand zit op te wachten heeft ook totaal geen zin.

Citaat van: Peter op 05 januari 2016, 13:55:41 PM
De echte zin van "het met treintjes spelen" is het baantje dat ik vele, vele jaren (meer dan 40 jaar) geleden voor onze zoon had gemaakt, en waar we dikwijls samen (ook samen met zijn iets oudere zus en mijn echtgenote) hebben gespeeld.
Gewoon een vezelplaat van ong. 150 x 100 cm. Sporen van Fleischmann (messing 2,7 mm) een paar handwissels een paar Faller huisjes en kerkje, en het station Lindental. Wegen geschildert met grijze verf en een paar automodelletjes van Wiking en nog zo wat kleine dingen.
En ...een Fleischmann rijtransfo met enkel gelijkstroom uitgang. Als loks het O&K dieseltje en het drieassig stoomlokje (met tender) en wat blikken waggonetjes.
Maar wat hadden we plezier door met treintjes "te spelen'

Peter, een stuk plaat zoals je beschrijft is inderdaad voor thuis een goeie oplossing. Als je ze relatief gemakkelijk kan opbergen. Maar meenemen zie ik nog niet zo snel gebeuren. De rest van geschilderde wegen, enkele simpele huisjes, wat wagentjes... Yep!

Waar ik aan dacht was eigenlijk een combinatie van die ideeën: modules die heel eenvoudig te maken zijn, door 1 persoon te verplaatsen ook door een deur, de trap op en de wagen in. Klein genoeg dat de kleinste versie zelfs achter op de fiets of in de tram meekan. Geen poten voor op ooghoogte te werken, enkel korte stelpootjes voor af te regelen tussen modules. Bedoeling is op tafel te gebruiken of op grond. In een zaal zijn er wel genoeg tafels die tegen elkaar geschoven kunnen worden (of enkele schragen en een plank). Voordeel van een module is dat je bvb bekabeling netjes en veilig weg kan werken.

Geen achtergrond (toch geen vaste, wie een wil kan een losse toevoegen thuis), geen rok. Niet echt een fries, maar een stofdeksel. Mits enkele "stokjes" kan die als fries dienen. En de handigen zullen er wel een lamp in kwijt geraken. De hoogte van dat stofdeksel kan dan afhangen wat er op de module staat. Voordeel is dat ze handig op te bergen zijn, bescherming in transport etc.

Afmetingen zouden op min 300x300 komen, modulair in stappen van 100 tot ... (denk dat 600 redelijk is) hoogte zo'n 60-100. Gezien de afmetingen zou het N of H0e worden. Alle 2 te vinden voor redelijke prijzen, ook tweedehands, ook voldoende materiaal voor korte treintjes. Kunnen ook alle 2 gebruik maken van Peco N spoor dat gemakkelijk te vinden is. Voor de 2 is zowel voor als tegen iets te zeggen.

Zou zo eenvoudig moeten zijn dat het door een kind te maken is en te financieren met het zakgeld.

Buiten de afspraken van interfacing en electriciteit zou ik enkel de volgende extra "regels" opleggen:
- elke module moet een spoortechnisch of spelelement bevatten: kruising, aftakking, aansluiting, station, halte, inhaalspoor, overweg, laad/losplaats...
- bij een bijeenkomst moet iedereen buiten een (of meer) module(s) ook een "trein" meebrengen.
- bij een bijeenkomst moet iedereen goed humeur meehebben en goesting om te "spelen".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

is idd iets wat leuk zou kunnen zijn maar ik vrees dat er niet veel kandidaten zullen zijn die op een speelavond bvb 100km gaan rijden. Om een beetje speelvlak te hebben moet je al met een pak mensen zijn en probeer dan maar die bvb 10 personen op dezelfde dag naar één locatie te krijgen. (10 modulekes van 600 zijn nog maar 6m, en als die 10 man ook nog eens een loc mee heeft... Die 10 moeten ook al N'ers zijn?

Misschien beter eens kijken om de normen van de modulebaan te herzien? Toegankelijker maken voor "plank-modules"?

Peter

Niet mee lachen, maar na dat we gespeeld hadden en het voor hem bedtijd was, werd die "baan" gewoon met een doek afgedekt en onder zijn bed geschoven. de transfo namen we mee (je weet maar nooit ;D ;D ;D)
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Citaat van: Dirky op 05 januari 2016, 20:22:52 PM
is idd iets wat leuk zou kunnen zijn maar ik vrees dat er niet veel kandidaten zullen zijn die op een speelavond bvb 100km gaan rijden. Om een beetje speelvlak te hebben moet je al met een pak mensen zijn en probeer dan maar die bvb 10 personen op dezelfde dag naar één locatie te krijgen. (10 modulekes van 600 zijn nog maar 6m, en als die 10 man ook nog eens een loc mee heeft... Die 10 moeten ook al N'ers zijn?

Misschien beter eens kijken om de normen van de modulebaan te herzien? Toegankelijker maken voor "plank-modules"?

Heel goeie opmerking ivm afstanden en mogelijkheden, Dirky. Dat het echt N-ers (of H0e-ers) moeten zijn is niet strict nodig. Idee is om het heel kleinschalig en goedkoop te houden. Juist omdat er geen tentoonstellingsniveau geëist is kan het heel simpel. En gezien de oppervlakte/lengte zijn er ook geen bloktreinen van 25 wagons nodig. Dus het kan als zij-projectje.

De normen van de modulebaan aanpassen? Er is al een revisie geweest (geen idee of die hier op het forum staat) en ik denk dat diegenen die al een module hebben gemaakt geen interesse zullen hebben voor zo'n vereenvoudigde aanpak. Ad hoc samenkomsten met die bakken zie ik ook niet direct gebeuren. En dan blijft nog je vorige opmerking.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Dat niveau leggen we onszelf op he..., misschien komt dat ook door de treinen die met de jaren mooier zijn geworden.

Nu clubbanen moeten wat mij betreft eigenlijk ook wat spel bezitten, een baan die ik ken en die spel bezit is Vaerwegh Dok van MTD, je kan mooi enkele lange treinen doen rijden op het paradespoor en terwijl dat alles onder je neus plaats vindt kan jij je in de haven amuseren met rangeren en bedrijfjes te voorzien van wagons.
En ja die baan is heel mooi, maar ik kan mij evengoed amuseren met een goed sporenplan op een plank en wat kartonnen dozen of een lego-gebouw die tijdelijk als huis dienen. Zolang er maar geen veel te scherpe bochten op liggen is het goed voor mij. :)

Een grote modelbaan bouwen kan, daarom moet je ze nog niet volledig tot in de puntjes gaan detailleren, vanaf het moment dat de sporen liggen en jij hebt beslist waar wat komt, dan kan je amuseren en je treinen met een doel laten rijden.

Dan ga ik denken aan de baan die Peter Van Gestel in zijn kelder aan het bouwen is en die van Peter Rabbijns, het zijn kolossen van modelspoorwegen, en eigenlijk misschien iets te groot als eenmansproject, maar ik denk dat zij heel wat plezier beleven aan het bouwen van en het rijden op hun banen. Het is dan wel met een permanent plan als je zoiets gaat bouwen maar toch. Een echte spoorlijn verandert ook niet elke dag.

Maar ook gewoon rijden kan leuk zijn en daar kan je bij de meeste clubs wel voor terecht. Onze clubbaan (AMSAC) heeft een clubbaan die zich goed leent tot het laten rijden van treinen uit je verzameling.

Nu ja iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier. Onze wijze man uit Aalst (Dani) bouwt niet volgens werkelijkheid, maar ik ben zeker dat hij heel wat plezier heeft in zijn treinbaan bouwen en de ontwikkeling van de besturing ervan.

In ieder geval, mij lijkt het best als je gewoon wat gaat bouwen, je bent bezig met je hoofd en je fantasie want tenslotte creëer je toch iets dat uit je fantasie is ontsprongen?

Om een voorbeeld van realistische modelbouw/treinbaanbouw te geven verwijs ik door naar enkele draadjes van op beneluxspoor

- Eifelburgenbahn, een simpele zijlijn realistisch uitgevoerd en met genoeg mogelijkheden tot plezier en pret in het treinbedrijf en ik ben ervan overtuigd dat de bouwer dit ook heeft.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60917.0.html

verhalendraad erover (met filmpjes van rijsessies en verzonnen verhaaltjes die het treinverkeer doel geven)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62874.0.html

Project 083 tot 338
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42704.0.html

Iemand die een baan bouwt, al heel lang, maar amuseert zich met eender wat te verbouwen/pimpen wat uit zijn verzameling omhoog duikt.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

Geen idee Olivier waarom je die realistische voorbeelden aanhaalt? Het gaat hier net over het tegenovergestelde...