Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

gezocht: mensen die met treinen willen "spelen".

Gestart door Havoc, 03 januari 2016, 22:15:32 PM

Havoc

Met de vakantie rond deze tijd heb ik eens serieus nagedacht wat ik van mijn hobby wil maken, wat ik wil bereiken. En het grootste probleem is dat ik er eigenlijk verdomd weinig plezier aan beleef. Verder denkend hierover doet me deze oproep plaatsen:

Zijn er hier nog mensen die met treinen willen "spelen"? Mensen die met treinen willen bezig zijn maar die dingen willen doen die bij clubs niet aan bod komen? Die voelen dat het hun eigenlijk allemaal te veel, te moeilijk, te kneuterig wordt? Die gewoon iets simpel willen maken waar ze thuis en met een groep gelijkgestemden gewoon goed ouderwets plezier kunnen maken. Met treintjes "spelen"!

Zelf denk ik dat dit moet zijn wat Tony (*) voor ogen had toen hij de forumbaan lanceerde onder het moto "AGGEMORLEUTHET". Maar dan echt zo houden.

Heb enkele ideeën maar voor ik de moeite doe om die uit te typen wil ik eerst weten of er nog anderen zo voelen.

(*) heeft er eigenlijk iemand nog van Tony gehoord?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Tony doet nog steeds vele vertalingen voor MSM.
Hij is springlevend hoor!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

De hele bedoeling van de hobby is dat je plezier hebt.

Dat plezier haal ik bij mezelf uit:
- Realistisch/geloofwaardig bouwen.
- Ombouwen
- Leuke treinsamenstellingen maken.
- Rijden met de treinen door dat realistisch/geloofwaardig landschap. Dat rijden doe ik wel wat tijdperkgebonden, of toch zo veel mogelijk.

Wat je schrijft over clubs is ook afhankelijk van club tot club.
Bij ons (AMSAC) komt er van alles aan bod:
- Rijden op de clubbaan (AC/DC) of modulebaan (opendeur/verplaatsing).
- Bouwen aan de modulebaan
- Praten over treinen.
- Praten of andere dingen dan treinen, maar dat is dan niet meer hobby-gerelateerd.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Hoe je het hobby invult maakt niet veel uit, zolang je er plezier aan hebt...

Is dit door enkel sporen te leggen en rondjes rijden, dan is dat zeker ok,
is dat door huizen te bouwen (al dan niet kits of zelfbouw) dan is dat ook ok.
is dat door alles te voorzien van de nodige elektronica en automatisatie, dan is dat ook ok.
is dat door materiaal te verzamelen dan is dat ook ok...

Je zal zelf moeten bepalen wat je wilt, zolang je er maar plezier aan hebt is het ok. En je hier en daar eens de vraag stellen of het wel is wat je wilt kan geen kwaad. Eventueel deze hobby op een lager pitje uitoefenen, vroeg of laat zal de microbe wel terug de kop opsteken. 


Paulogic

Johan,

Ik begrijp wat je bedoeld ! Ik zelf hem enorme tijdsnood om zelf iets te maken of te knutselen. Men moet soms in het leven prioriteiten stellen.
Maar zo af en toe eens ergens gewoon kunnen rijden zou leuk zijn. Ik denk dat clubs hiervoor wel de ideale oplossing zijn.
Ik ken ondertussen enkele clubs al wat beter (MTD, Amsac, OVMV, Brugge,...) en ik denk dat als je enkel wil rijden al dan niet met
eigen materiaal, je bij hen meer dan welkom bent. Allemaal toffe mensen, in vele gevallen met een hoekje af (of ze zijn de hoek) wat
net de ideale omgeving schept om u eens uit te leven. Ik denk dat er in iedere vereniging rijders zijn, bouwers, electronica freaks, enz
en je zal er u zeker op uw gemak voelen. Ik zelf denk er ook aan om in de buurt lid te worden, al kan ik maar 3 keer in het jaar even
langs gaan om wat te helpen en te spelen. Het zal zeker een moment van totale ontspanning worden !

Misschien een idee voor de clubs om volk te trekken : nationale club-rij-dag ! Alle clubs open, zelfde dag, zelfde doelstelling : mensen even laten rijden en genieten.
Komt zeker de kas ten goede !

En voor de rest : Allen een spetterend 2016 !!
mvg,
Paul(ogic)

Dirky

zo'n beetje hetzelfde gevoel als het retro-baantje waarover ik het had. Zelfs desnoods zonder scenery... Als je thuis gewoon wilt spelen misschien wel ideaal. Maar gaat dat niet vlug vervelen?
Waarom maak je niet gewoon "een plank". Kost niets, snel gebouwd, snel gespeeld, snel veranderd....

oebr

Het zou best wel eens kunnen dat we (gemiddeld genomen) te weinig genieten van onze modellen en banen.
Een wat verrassende bemerking die ik hierbij wil maken is dat we vaak te weinig over spoorwegen weten.
We weten vanalles over de treinen zelf (wat ook plezant is - bij gebrek aan een serieuze baan zoek ik foto's uit m'n tp en probeer dan die samenstellingen te benaderen als verzamelaar), maar slechts weinigen weten hoe die waarheidsgetrouw te gebruiken.
Een trein laten rijden zonder doel gaat na een tijdje / gauw vervelen, die treinen door een pc laten besturen vormt dan nog een groter risico. Onlangs zette Hugo hier de link naar een amerikaans artikel van een auteur die voorstelde om op banen verscheidene spelelementen in te voeren, waarbij de uitvoeringsduur van een sessie zou moeten variëren tussen pakweg een kwartiertje (enig rangeerwerk allicht - leuk voor tussendoor) tot enkele uren (uitvoering van een deel dienstregeling - bij voorkeur volgens de regels van het voorbeeld). 
Zijn pleidooi kwam er op neer dat al die banen en baantjes gebruikt moeten worden als spelveld en niet als stofnet. Lijkt me een goed idee voor MSM en clubs om ook daar wat aandacht aan te besteden.
Heb zelf een artikel geschreven over tijdsdiagrammen, zal dat eens vertalen en naar Luc en Guy opsturen, misschien kunnen zij er wat mee aanvangen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Peter

Je hoeft zelfs niet echt een "baan" te hebben om plezier te hebben om met treinen te spelen.
Een vriend van ons, woonde samen met echtgenote op een klein appartement (inmiddels 'helaas' verhuisd, en niet in de buurt) en had een typisch Amerikaanse " Timesaver " Uren hebben we daar plezier me gehad en dat op een plaatje van amper 150 x 50 cm.
Hij had het trouwens zeer mooi gedetailleerd.
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Ik treed Paul(ogic) volledig bij in zijn standpunt wat betreft "clubs". Er zitten er inderdaad met een hoek af (ben zelf ook niet erg "hoekig"  ;)).

De bedoeling van een club is trouwens iedereen de mogelijkheid te geven zijn ding te doen en te beleven en gelijktijdig ook van de anderen iets te leren en anderen iets aan te leren.

Citaat van: Paulogic op 04 januari 2016, 10:39:47 AM
...
Misschien een idee voor de clubs om volk te trekken : nationale club-rij-dag ! Alle clubs open, zelfde dag, zelfde doelstelling : mensen even laten rijden en genieten.
...

Die mogelijkheid is er zeker bij de meeste clubs. Gewoon even informeren wanneer het kan is voldoende om de deuren open te krijgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

#9
Heb door de jaren heen ook de "stijl" van de banen zien veranderen.

Vroeger was het meer "fantasie en een droomwereld" en als er iets niet correct was dan was dat "geen drama" en zag je complete treintafels in de boekjes nu moet alles tot op de millimeter correct zijn en als het niet 100% correct is dan is het een "drama in het kwadraat" en ben je een "beeldenstormer" en nu worden er kleine diorama's gemaakt waarin alles 200% perfect is en waarin maar beperkt kan gereden worden.

Zoals men ook schrijft: ieder beleeft zijn hobby zoals hij zelf wilt en waar hij het meeste vreugde aan heeft.

Citaat van: Peter op 04 januari 2016, 13:50:58 PM
Je hoeft zelfs niet echt een "baan" te hebben om plezier te hebben om met treinen te spelen.
Een vriend van ons, woonde samen met echtgenote op een klein appartement (inmiddels 'helaas' verhuisd, en niet in de buurt) en had een typisch Amerikaanse " Timesaver " Uren hebben we daar plezier me gehad en dat op een plaatje van amper 150 x 50 cm.
Hij had het trouwens zeer mooi gedetailleerd.

Een "timesaver" kan je best omschrijven als een "soort schaakspelletje" en kan me inbeelden dat je daar ook uren plezier aan kan beleven

 

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Martin Welberg

Is er ook een "ik snap er eigenlijk niet veel van" knop  ???

Havoc

Citaat van: Dirky op 04 januari 2016, 12:15:26 PM
zo'n beetje hetzelfde gevoel als het retro-baantje waarover ik het had. Zelfs desnoods zonder scenery... Als je thuis gewoon wilt spelen misschien wel ideaal. Maar gaat dat niet vlug vervelen?
Waarom maak je niet gewoon "een plank". Kost niets, snel gebouwd, snel gespeeld, snel veranderd....

Ja, het is deels naar aanleiding van dat draadje dat ik verder heb zitten nadenken. Maar het is zoals je zegt, tenzij je er ver in gaat (met die plank) wordt het nooit meer dan rondjes rijden. En dat is nu net niet de bedoeling.

Vandaar ook dat allen die met clubs komen aandraven de bal ook misslaan. Ik zou wel graag met gelijkgestemde zielen "iets doen" maar dan meer in de richting van de forumbaan. Elk doet zijn ding en als er zin is om samen te komen en te "spelen" dan gewoon doen. Maar niet in het strakke verband van een club met vaste rijdagen, vaste werkdagen, etc. Maar eerder een soort "Lego" van baanfragmenten die op nogal willekeurige manier aan elkaar kunnen gezet worden om een baan te maken. En elk doet zijn eigen ding, op zijn manier.

Citaat van: janieburtonHeb door de jaren heen ook de "stijl" van de banen zien veranderen.

Vroeger was het meer "fantasie en een droomwereld" en als er iets niet correct was dan was dat "geen drama" en zag je complete treintafels in de boekjes nu moet alles tot op de millimeter correct zijn en als het niet 100% correct is dan is het een "drama in het kwadraat" en ben je een "beeldenstormer" en nu worden er kleine diorama's gemaakt waarin alles 200% perfect is en waarin maar beperkt kan gereden worden.

En daar wil ik ook van weg. Veel van die diorama's zijn misschien in elk detail 100% realistisch, maar het geheel is zo onrealistisch dat het kitsch wordt. Als je je treinbaan wil maken als een architectenmaquette in het wit en je bomen met isomo bollen op satéstokjes, waarom niet?

Niet alleen dat, maar voor mezelf (en waarschijnlijk nog anderen) totaal niet haalbaar. Een realistisch landschap kan mooi zijn maar de tijd dat ik daarvoor zou nodig hebben is langer dan wat ik nog te leven heb. Als je mij geen volledig bemaat plan kan geven, vergeet het. Artistiek heb ik 0,0 aanleg: 2 linkerhanden, toondoof, "kleurenblind" en geen gevoel voor smaak.

Citaat van: SuSke op 04 januari 2016, 14:14:55 PM
Ik treed Paul(ogic) volledig bij in zijn standpunt wat betreft "clubs". Er zitten er inderdaad met een hoek af (ben zelf ook niet erg "hoekig"  ;)).

De bedoeling van een club is trouwens iedereen de mogelijkheid te geven zijn ding te doen en te beleven en gelijktijdig ook van de anderen iets te leren en anderen iets aan te leren.

Ik denk het niet Suske. Dat van die hoek af kan kloppen (als je het zelf zegt), maar je tweede punt niet. Bij de clubs die ik al gezien heb draait het om de clubbaan (of banen). Net zoals bij het vorige punt denk ik niet dat je in een club welkom bent met een stoomloc met containers erachter of een steam-punk zelfbouw geval of je eigen maatschappij met eigen kleuren (paars met gele stippen).

Maar goed, ik ga er verder niet veel meer over zeggen, Laat maar vallen.

Luc: goed om weten dat Tony er nog is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

een beetje een eigenaardige discussie als je het mij vraagt...

Waarom niet het idee van de aloude "TeppichBahn" gebruiken, maar dan zoals Johan suggereert iets meer geavanceerd, met een heel SIMPEL module pakket.
De clubs hebben inderdaad allemaal wel hun "clubbanen " en modulme bakken, en die laatste geven de persoonlijke invulling van de bouwer wat ruimte.  Dus dat idee van "compatibiliteit" staat mij wel aan.   Anderzijds zal je inderdaad wat over je kop krijgen als je bij "een echte club"  met onrealistische dingen komt aan zetten, en eerlijk gezegd is dat mijn filosofie ook : als JIJ het mooi of tof vindt dan KAN het gewoon.   Een stomer met containertrein anno 2010  kan als jij dat wil.   Als je in je hoofd het idee hebt dat het bvb een  evenement in miniatuurwereld is, waar Preiservolkje gewoon wil bewijzen dat een oude stomer best krachtig genoeg is om containers te verslepen, wel, dan doen ze dat gewoon .

Fantasie,  speelruimte,  flexibiliteit.   Dat bedoelde je toch Johan ?   Een avondje verveling ?  Bel enkele maten op, bouw een "willekeurig" baantje, rij wat rondjes, maak er een verhaal van, en HAVE FUN, al dan niet met een drankje en/of hapje !!!      Ik vind dat een leuk idee, ik loop zelf ook graag NAAST de rij ipv er in, zoals diene surfer een tijd geleden in de reclame.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Met alle respect maar een soortgelijk project is hier een paar jaar geleden van start gegaan: "AGGEMORLEUTHET", zoals Johan iin zijn eerste post zelf aanhaalt.

Als ik me niet vergis heb ik toen zelfs met Johan over die zaak staan kletsen op een tentoonstelling bij AMRA, hoe we dat idee konden gebruiken om eens iets "Geks" te doen. Ik zat toen (en nu nog trouwens) met een aantal "ongewone" ideeën.
Alleen de manier waarop die bakken eigenlijk vrij snel zeer serieus genomen werden, heeft me toen doen afhaken om in dat project mee in te stappen.

Ondertussen is er veel veranderd.
De forum-modulebaan is blijkbaar een stille dood gestorven op 1 club na die de bakken nog consequent gebruikt.
De invulling is te vergelijken met een tentoonstellingsbaan naar huidige normen.
Ik heb een engagement genomen bij MTD.
Een soortgelijk initiatief start nu weer onder impuls van de club 't Lokje, met interesse van een 4-tal andere clubs en enkele particulieren, maar is weerom gebonden aan een aantal randvoorwaarden.

Dus Johan, het staat je inderdaad vrij om zoiets terug op te starten, maar een "kettingbaan" om het een beetje te omschrijven vraagt ook om een aantal afspraken om alles te koppelen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.