Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

UIC-nummer berekenen

Gestart door Jurgen, 02 januari 2016, 11:38:00 AM

Jurgen

Hoi allemaal,
Ik weet niet of dit in de juiste rubriek staat. Indien niet mogen de modderaars dit gerust verplaatsen.

Op de site van BFoto staat een handige berekening om ontbrekende cijfers uit een UIC-nummer zelf te berekenen.

Heel handig, maar toch wat omslachtig. Dus wou ik in Excel een documentje maken waarbij ik enkel het UIC-nummer moest ingeven en de berekening door Excel gedaan wordt.
Zo gezegd, zo gedaan. Om het controlenummer te berekenen heb ik al iets gefabriceerd, maar om een ontbrekend nummer te berekenen zit ik vast met een formule.

Bij een oneven cijfer moet je eerst dat cijfer optellen met 9 en dan delen door 2, anders moet je gewoon delen door 2.
Nu heb ik dus geprobeerd met de "ALS"-formule. Want "ALS" het getal "ONEVEN" is dan moet je het "(getal+9)/2" doen, anders "(getal/2)".
Dat geeft dan als formule: "=ALS(E32="ONEVEN";(E32+9)/2;E32/2)". (E32 staat voor de cel waarin mijn getal staat)
Het probleem is dat ik altijd hetzelfde resultaat krijg, namelijk het getal/2 ongeacht of mijn getal even of oneven is.

Ik moet dus ergens iets fout doen, maar wat?
Kan iemand die iets van Excel kent mij uit de nood helpen?

En ja, ik weet dat je zo'n dingen kan terugvinden op het net, maar als je internet eruit ligt, dan heb je daar niets aan.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Niet  ALS(E32 = "ONEVEN";...) maar ALS(REST(E32;2)=1;...)
Nu zoekt hij naar de tekst "ONEVEN", en die vindt hij natuurlijk niet ...

Citaat van: Jurgen op 02 januari 2016, 11:38:00 AMmaar als je internet eruit ligt
Hoe kom je dan op ons forum ?  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Citaat van: Gerolf op 02 januari 2016, 12:08:52 PM
Citaat van: Jurgen op 02 januari 2016, 11:38:00 AMmaar als je internet eruit ligt
Hoe kom je dan op ons forum ?  ???

Laptop buitenhuis = geen wifi of mobiel internet = geen internet.  ;)

En ook, als de website die dan bij je favorieten staat offline gaat, dan kan je ook opnieuw beginnen zoeken.


Trouwens, bedankt voor het antwoord. Ik was al van gisterenavond aan het zoeken... In de verte zag ik licht, maar ik wist niet hoe ik er moest geraken.


Bestaat er trouwens ook een formule om bijvoorbeeld het getal 10 op te splitsen in een 1 (in cel A1) en een 0 (in cel A2)? Maar dat als het een 8 is (ipv 10), dat er dan enkel in cel A1 een 8 verschijnt en in cel A2 niets?

Of misschien makkelijker, dat Excel zelf de berekening doet van 1+0 als mijn getal 10 is, dus zonder de tussenstap met cel A1 en A2?
Ik kon zelf zo direct niets vinden in de lijst met formules. En internet maakt me voorlopig niets wijzer.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Bolje

Vele groeten,
Ronald

Jurgen

Ik heb ondertussen gevonden hoe je cellen kan opsplitsen (dus 10 opsplitsen in 1 en 0).

Maar het probleem is nu dat ik die opgesplitste cellen niet opgeteld krijg door de formule SOM. Blijkbaar herkent Excel die cellen niet als cijfers waardoor het resultaat "0" blijft.

Ik heb geprobeerd dmv de formule WAARDE te gebruiken, maar bij een lege cel geeft die formule dan een foutmelding.

Wat ik dus nodig heb is een formule die ervoor zorgt dat als de cel leeg is, dat er dan een 0 verschijnt als waarde waarna ik dan wel de formule van SOM kan gebruiken voor de waarden.

Kan er trouwens nog iemand volgen?  ;D

En de zoektocht gaat verder...
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

=als(E20="";0;E20) 
of ineens =als(E20="";0;100*E20)+als(E21="";0;10*E21)+als(E22="";0;E22)

SOM dient om een reeks cijfers op te tellen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

opslaan en niet meer verliezen !  ;) 't is toch maar gewoon invullen, niks moeilijk aan  :-\

http://www.somda.nl/uic/

Groeten Peter :) ;)

Jurgen

Ik heb een andere oplossing gevonden met hetzelfde resultaat.

En een leerkracht heeft me ooit eens gezegd: "Het is niet de manier waarop je een resultaat bekomt die belangrijk is, het is het resultaat dat telt!".  :)

Hoe ik het dan gedaan heb?
In de opgesplitste cellen heb ik ervoor gezorgd dat in de lege cellen en "0" kwam te staan met de volgende formule:
=ALS(WAARDE(F20)<10;0;DEEL(F20;2;1))

Hierbij staat F20 voor bijvoorbeeld 8x2=16. In de cel met bovenstaande formule komt dan als resultaat "6".
Is de vermenigvuldiging 4x2=8 dan komt in die cel een "0" te staan, want het resultaat was minder dan 10.
Zo kan ik dan toch een SOM maken van WAARDE van de cel waar "6" of "0" staat.

Een denkoefening die me bijna een hele dag gekost heeft, maar het voordeel is dat ik Excel ook beter begin te kennen. Een win-winsituatie dus.  :)

@Peter: Dank je wel, maar ik ben koppig en als ik iets in mijn hoofd heb moet het eruit.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

Tja waarom zou je het simpel doen( laat ons zeggen 30 sec) als je op een andere manier een hele dag  bezig kunt zijn  ::) :-\ ;D ;)

rixke rail

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 januari 2016, 17:18:05 PM
Tja waarom zou je het simpel doen( laat ons zeggen 30 sec) als je op een andere manier een hele dag  bezig kunt zijn  ::) :-\ ;D ;)

Inderdaad : KLIK

NOG EEN voor DB, ÖBB en SBB-CFF-FFS.

DB en ÖBB

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Jurgen

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 januari 2016, 17:18:05 PM
Tja waarom zou je het simpel doen( laat ons zeggen 30 sec) als je op een andere manier een hele dag  bezig kunt zijn  ::) :-\ ;D ;)


Ach ja, er zijn mensen die een loc kopen en er zijn er die een loc bouwen. Beide hebben ze evenveel plezier.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

treinenhobby

Maar als je internet eruit ligt, heb je niets aan deze links.
Maar dan kan je in excel nog wel de nummers berekenen. ;)

Ik vind dit een interessant topic om te zien wat excel allemaal kan.
En hoe je creatief tot formule-oplossingen kunt komen.

Succes Jurgen!

 

Jurgen

De file is ondertussen al klaar hoor.

Ineens vielen de puzzelstukjes in elkaar en klaar was kees.
Mijn schoonbroer heb ik ook eens laten nadenken en die kwam tot een andere formule met hetzelfde resultaat. Er zijn dus echt wel verschillende mogelijkheden.

Het was een leuke oefening.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: treinenhobby op 09 januari 2016, 19:44:04 PM
Maar als je internet eruit ligt, heb je niets aan deze links.
vraag is of je dan juist als internet uitligt die UIC nr's moet berekenen, je zou ook kunnen wachten tot je weer internet is. Anders bij oorlogen en natuurrampen als internet uitvalt denk dan niet dat je op zo'n momenten de tijd en de zin voor met en het berekenen van die UIC nr's zou hebben ! :-\ ;)

Jurgen

Seg, maakt het nu echt uit waarom ik dat in Excel gemaakt heb?

Sommigen onder ons maken zelf hun digitale toebehoren terwijl alles kant en klaar in de winkel te vinden is. Dan kan je ook de vraag gaan stellen waarom zij dat doen.

Ik heb mezelf geamuseerd en dat is wat telt!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.