Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Nicocl stelt zich voor

Gestart door Nicocl, 29 december 2015, 20:37:47 PM

Nicocl

Hallo allemaal,

Ik ben Nicolas, Nico mag ook is wat korter en socialer  :)
Ik ben 35 en heb al mijn ganse leven een fascinatie voor de spoorwegen en modeltreinen. Na jarenlang kijken naar treintjes vind ik dat de tijd gekomen is om mezelf te storten in de hobby, maar mijn god wat krijg je een massa informatie te verwerken :-[

Ik ben dus in mijn zoektocht naar informatie op dit forum terecht gekomen en ik hoop van harte dat ik hier de nodige steun en informatie kan vinden en krijgen.

Groeten
Nico :-)

Huugooke

Welkom Nico!
Om maar met de deur in huis te vallen: heb je al voor een systeem gekozen?

Steam.N

Welkom op ons forum, Nico !
Heb je al een schaal gekozen?  HO ?   N ?
In elk geval veel hobby-plezier !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske


doomslu

Welkom Nico.

Een tip: kies niet te snel een schaal en systeem.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Nicocl

Dacht het in een ander topic te plaatsen maar gezien de vraag plaats ik hier al even.

Ik dacht aan de schaal HO, eigenlijk omdat ik vooral als thema België en NMBS materiaal wil gebruiken uit de periodes IV - VI
Over het systeem twijfel ik omdat ik niet weet in welk systeem (drie rail of twee rail) je makkelijkst NMBS materiaal kan krijgen. Ik zag iemand op het forum hier die AC materiaal verkocht van NMBS (type 18 met M6 rijtuigen) zijn die even makkelijk te verkrijgen in DC? Goedkoper of duurder? Betrouwbaarheid, digitaal voor of nadelen bij AC en DC?

Ik heb er al zoveel verschillende meningen over gelezen?

Huugooke

Nieuwe dingen komen dikwijls tegelijk in 3rail en 2rail uit. Behalve bij de originele 3rail producent natuurlijk! Voor oudere modellen denk ik dat er meer in 2rail te vinden is.
3rail locs zijn wat duurder omdat ze al van oorsprong een decoder hebben.
Voor wagons heeft het geen belang, behalve als ze ook elektronische snufjes aan boord hebben.

Huugooke

Qua sporen heb je bij drierail niet veel keuze, bij tweerail juist veel te veel!
Zoek eens op wat ze bedoelen met "code".

Bolje

Welkom Nico op dit mooie forum.

Een systeem kiezen is niet evident. Biede hebben hun voordelen, maar ook hun nadelen.
Goed overwegen een eerst en vooral goed onderzoeken wat bij jou past.

Veel 'speurgenot'!  ;)
Vele groeten,
Ronald

BC911

Welkom op dit forum. Ik ben blij dat ik uit mijn kinderjaren nog wat spullen had liggen zodat ik niet moest kiezen tss 2 of 3 rail  ;).

Veel plezier alvast.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

ThierryDS

Welkom Nico. Het is een verslaving waar je nooit meer vanaf geraakt. Ik heb het geprobeerd maar ben anderhalf jaar geleden terug herbegonnen. Heb gedurende 4 jaar geen treinen gehad maar het lukte niet zonder...

59erke

Welkom op dit forum Nico. Een goede tip vooraf is te kijken welke ruimte je ter beschkking hebt om een baan te bouwen en wat daarvoor de mogelijkheden zijn alvorens een schaal te kiezen

Mocht je vragen hebben dan kan je hier zeker antwoorden vinden
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Welkom op ons forum, Nico  :)

Citaat van: 59erke op 29 december 2015, 22:15:33 PMEen goede tip vooraf is te kijken welke ruimte je ter beschikking hebt om een baan te bouwen en wat daarvoor de mogelijkheden zijn alvorens een schaal te kiezen

Dat is inderdaad een belangrijke tip. Als alle opties nog open zijn, is schaalkeuze de belangrijkste.
Als je interesse naar België in tijdperk IV-V gaat, is smalspoor waarschijnlijk geen optie ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

#13
Welkom op het forum.

H0 gaat altijd, hangt er maar van af wat voor baantje je wil maken... ;)
3-rail zou ik sowieso niet doen omdat je vastzit aan die ene fabrikant voor rails, behalve als je wat zelfbouw doet, maar is het sop dan de kolen waard?

Voor 2-rail zijn er verschillende goede merken voor rails (Peco, Roco(zonder bedding, want die met is maar kinderspeelgoed), Tillig, ...) . ;)

Voor mijzelf gebruik ik tillig elite (code 83) in het zichtbare gedeelte en een combinatie van Peco/Roco/tillig (code 100 variant) in het niet zichtbare gedeelte/schaduwstation).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mark7758

Welkom op het forum.
En kom eens kijken bij een modelbouw beurs.
Even reclame voor ons. We staan op Rail.nl en dan vraag maar raak. Is het niet bij ons, dan bij een andere modelbaan.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.