Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Zelfgemaakte NMBS Seinen

Gestart door Die_bahn, 28 december 2015, 13:52:23 PM

raf

hallo pierre

de schilden heb ik gegoten in giet hars maar de mal is overleden dus ik moet een nieuwe maken
stom ik had epoxy over en heb die in de mal gekieperd en vergeten uit te halen dus die zit nu vast in de mal

die palen zijn schitterend gedaan heb je de nummers van die styreen delen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: raf op 17 februari 2016, 14:08:58 PMje hoeft niet voor elke led een weerstand te zetten
ik heb maar 1 weerstand voor al de ledjes in de positef zitten
het kan dan zijn dat er eentje iets harder brand maar dat valt niet op als ze eenmaal op de baan staan

Het verschil kan wel erg groot zijn, afhankelijk van rendement en brandspanning.
... en zo duur zijn weerstandjes nu ook niet ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

gerolf daar ik mijn eigen ledjes koop heb ik wat meer speling met het led voltage
dit is de data sheet voor de oranje led
http://lighthouseleds.com/downloads/dl/file/id/11/0603_orange_amber_smd_led_datasheet.pdf

deze voor de rode
http://lighthouseleds.com/downloads/dl/file/id/10/0603_blue_smd_led_datasheet.pdf
beide hebben 30 mA verbruik dus deze kunnen op dezelfde weerstand
de groene heeft 20mA verbruik dus daar moet een andere weerstand voor gekozen worden
het is niet alleen een kwestie van wat een weerstand kost het is ook een montage probleem
ik zet mijn signalen met een 6 polig voetje op de baan
zodat als ik aan de baan aan het werken ben de signalen kan uit trekken en plat leggen
zo is er minder kans op beschadiging

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

reeves

Ja en wat heeft een voetje te maken met ne weerstand????
Ge plaatst u weerstanden toch onder u baan aan de decoder

raf

nee want ik heb geen decoders onder mijn baan
en daar ik belgische signalen heb moeten die langzaam uiten aan gaan dus worden ze pwm gestuurd
dus al mijn ledjes branden op 5 volt zonder weerstanden want de pwm regelt de licht sterkte
maar we wijken af denk ik

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Of je nu een decoder of niet gebruikt doet niets terzake.
Weerstanden plaats je onder de baan, want aan het sein zelf is dat geen gezicht  ::)

De maximale stroom door de led zegt ook niets over de lichtsterkte, het rendement van de led wel:
  Het is perfect mogelijk dat een led met 2 mA feller oplicht dan een andere waar 10 mA door gaat
= dus bij "normale" aansturing (decoder of transistor of ...) best een weerstand per led.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MARKLINRIJDER

Niet akkoord ;-)



Bij deze zitten aan de voorzijde DE LEDS en aan de achterzijde de weerstanden op dezelfde plaats.
Daar plaatsen we dan een keurig kapje over zoals bij de echte:



Elke led heeft zijn weerstand specifiek op de waarde die nodig is.

Grtjs,

David

raf

#22
Zonder voorschakelweerstand kan een led aangestuurd worden door gebruik te maken van stroomsturing met een stroombron, zoals bijvoorbeeld een Widlar-stroomspiegel (dus geen spanningsbron). Deze levert een stabiele stroom die door de led zal vloeien. De serieregelaar (transistor of fet) in de stroombron vervangt de voorschakelweerstand en dissipeert (verbruikt een "nutteloos" vermogen) het serievermogen.
Om de led te kunnen dimmen wordt gebruikgemaakt van PWM-stroomsturing (pulsbreedtemodulatie). Deze sturing maakt dankbaar gebruik van het feit dat een led hoge piekstromen kan verduren als de effectieve stroom maar de normale waarde heeft. Pulsbreedtesturing kan efficiënter zijn als een groter gedeelte van het effectieve vermogen naar de led gaat. Tijdens de aan-tijd loopt er door de led een hogere stroom dan tijdens normaal bedrijf. De ledspanning zal hierdoor iets hoger zijn. De serieweerstand (of geleidingsweerstand van de serietransistor) is lager en het vermogen hierin, dat kwadratisch toeneemt met de stroom, zal hoger zijn. Middeling tussen aan- en uit-tijd kan een lager verlies opleveren.

Ge moet lezen wat ik schrijf
De pwm sturing die ik gebruik regelt de stroom door de led en zodoende heb ik geen weerstand nodig
deze discussie is reeds eerder gevoerd en ik heb geen zin om deze nog eens te voeren


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Die_bahn

Dag,

@Raf,

Hier de lijst van Evergreen:

blad 509040 - 300 x 150 mm x 1mm
Rechteckrohr 500257, 3,2 x 6,3 mm
U-Profil 500264 1,2 x 3,2 mm
Rundröhre 500224 3,2 mm Durchmesser
Winkelprofil 500291 350 x 1,5 x 1,5 mm

Alles is op Modelbahn****Lippe :)

Voor de Led's, Electrodiscount op Eb**.fr (best prijs, snel verzand)
Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

raf

#24
hallo Pierre

hier koop ik mijn leds
http://www.ebay.com/itm/100-pcs-SMD-SMT-0603-Super-bright-Red-LED-lamp-Bulb-GOOD-QUALITY-/351493163958
ja ik koop ze met de 100 tegelijk want voor die prijs (1.88)en free shipping kun je ze moeilijk goedkoper vinden
en ik zie dat je de styreen koop bij lippe die kan ik laten ophalen en dan via kiala naar hier verzenden
kost dan maar 4.50 euro
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Die_bahn

@ Raf,

Ongelooflijke! Maar.. ik heb geen Paypal konto.. dus ik moet in Europa bestellen.....
Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

raf

nee ik geloof je wel ik heb geen visa en dat is ook soms een probleem
maar ik mail dan naar de verkoper en dan kan ik via banktransfer betalen
zo doe ik dat met linda ook voor de freesjes van de stepcraft machine
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Die_bahn

Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

Die_bahn

De sein is niet te groot, ik moet nog al de spoor aanzetten :)

Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

reeves