Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Koploper versus I-train

Gestart door 755philippe, 20 december 2015, 17:45:42 PM

755philippe

Beste forumleden,
Ik wou graag even jullie mening hebben. Ik gebruik al sinds enkele jaren het besturingsprogramma Koploper voor het besturen van mijn treinbaan. Ik heb met koploper wel de beperking dat het programma geen rolbrugbesturing in zijn programma ter beschikking heeft tenzij je dit zelf probeert te programmeren via enkele omwegen wat nogal omslachtig is. Ik wou dat als een trein een bepaalde route rijdt en aan de rolbrug komt, de rolbrug automatisch het juiste spoor zoekt.
Nu heb ik gezien dat I-train de rolbrugbesturing en zijn programma heeft. Ik maak ook gebruik  van de OC32 die mijn Belgische seinen aanstuurden dit zou ook met I-train werken. Moest hier iemand ervaringen mee hebben laat jullie reakties maar komen.

Mvg

755philippe

Ben

Wellicht is een oplossing in de hardware te zoeken?

http://www.bmbtechnik.de/web/?q=node/6
http://wp11215164.server-he.de/web/doc/sbd.pdf

Met deze ombouw kun je de brugpositie sturen via een adres, feitelijk wordt de brug een wissel (straat). In terugmelding is ook voorzien evenals een melding "brug beweegt". Het wordt in Koploper dan wel erg gemakkelijk e.e.a. zonder omwegen te implementeren.

Kosten zijn €50 zo ik lees.

Gr, Ben.

755philippe

Goed maar hoe laat je in koploper een lok x-tijd wachten tot de rolbrug aan de juiste positie is gekomen?
Bij I-train zou het volgens mij automatisch moeten wanneer alles is ingesteld. Maar de bedoeling van dit draadje was om te weten te komen welk programma het meest geschikt is.

Mvg

755philippe

NielsVV

Ik kan je vraag niet beantwoorden. Rij zelf naar alle tevredenheid volautomatisch met iTrain.

Je kan misschien beter je vraag eens stellen op het iTrain forum.
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

Ben

Vertrek vertraging instellen lijkt me een simpele oplossing. Maar misschien moet je de vraag even stellen op PaHaSoft Facebook. De chef zelf kan je wellicht helpen.

Van iTrain heb ik geen kaas gegeten.

Gr, Ben.

755philippe

Niels,
Je moet begrijpen dat ik op het I-trainforum niet kan vragen welke het beste programma is. Is het zelfde voor het koploperforum. Leden die Koploper of I-train gebruiken zullen natuurlijk zeggen dat hun programma het beste is. Ik wil ook geen inbraak doen op de ontwikkelaars van beide programma's. Misschien voor en nadelen van beide programma's opsommen.
Mvg

755philippe

PeterC

Gooi Rocrail ook eens in de 'strijd'!  Mijn ervaring: van Koploper overgestapt op Rocrail en zeker geen spijt van.
Reden: Koploper is 'gratis' maar ondersteunt geen netwerk (meerdere bedieningen op je baan: tablet/gsm/extra pc).  Rocrail biedt dat wel tegen 10 Euro per jaar.
Groetjes, Peter


755philippe

Peter,
Kan rocrail werken met de oc32? Al mijn Belgische seinen zijn hierop aangesloten en als het programma hier niet mee kan werken ben ik er niets mee.
Mvg

755philippe 8)

PeterC

Philippe,
Belgische seinen zijn niet aan mij besteed en OC32 ken ik niet.
Bekijk de site eens en neem wat leesvoer door.


Ergens een referentie voor 'OC32'?  Ik ben 'leergierig'.
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: 755philippe op 20 december 2015, 19:14:14 PM
Goed maar hoe laat je in koploper een lok x-tijd wachten tot de rolbrug aan de juiste positie is gekomen?
Wat dacht je van een bezetmelder, die de brug (blok,sectie) vrijgeeft als hij tegenover het 'juiste' spoor staat.
Dat is het éérste dat mij te binnen schiet, als ik het zo lees.

grt Piet.

Ben

Citaat van: 755philippe op 20 december 2015, 23:55:58 PM

Kan rocrail werken met de oc32?


Zeker wel. De OC32 is niets aparts, het is een "gewone" DCC accessoire decoder.

Of Rocrail ook het Belgisch seinstelsel volledig ondersteunt weet ik niet, in 2013 was het nog beperkt.

Gr, Ben.

755philippe

Piet,
Op de brug is een spoorstaaf gebruikt als bezetmelder. Maar ik zou niet weten hoe ik in koploper een lok automatisch kan laten vertrekken als de brug op het juiste spoor is aangekomen. Vraag is in het verleden al gesteld op koploperforum maar heb er eigenlijk geen antwoord gekregen. Ik ben ook geen IT'er. Anders moet ik naar een ander programma zoals Itrain overschakelen. Moest het nodig zijn wil ik wel mijn backup doorsturen maar enkel via pm. Ik wil je ook niet belasten met allerlei programmatie van de rolbrug want ik weet ook om alles volautomatisch te laten lopen dat het vrij complex is. Daarna is het de bedoeling als de lok op de brug is een vrij spoor te kiezen naar een loods. Langs de andere zijde een optie om een lok te laten vertrekken vervolgens op de brug om zo wagons op te halen. Ik hoop dit te kunnen verwezenlijken in een verder stadium. Maar eerst moet ik een lok op de brug krijgen.

Mvg

755philippe

755philippe

PietB

In essentie is het zo, Philippe:
ik begin bij loc komt richting de rolbrug aanrijden.
1 - Als de brug niet voor het juiste spoor staat, dan is het volgende blok (de brug zelf bezet)
2 - Komt de brug voor het spoor met de loc er op, dan zal het brugblok vrijkomen(Dit moet je regelen met schakelaartjes, in de brug zelf. Om de rolbrug positie terug te melden).
3 - Als de loc op de brug staat moet de loc stoppen, maar hij kan(mag) ook doorrijden als er een achterliggend vrij spoor is.
Ik denk dat het hier op zijn plaats is om te kiezen in Koploper voor een vaste route per type/soort trein-loc. (daar heb ik zelf geen ervaring mee).
4 - De brug zal nu moeten transfereren naar het juiste spoor.
Dit is een deel daar zul je zelf wat voor moeten bouwen, de brug moet immers van uit het midden gezien naar links of naar rechts kunnen lopen.
5 -  is de brug aangekomen bij het juiste spoor, dan zal dat (ook weer door een schakelaartje), via de brug bediend, het volgende blok vrij komen en de loc zal de brug verlaten.

Je ziet het in theorie kun je in 5 stappen de loc op de juiste plek krijgen.

Ik realiseer me dat het geen simpele zaak is.
En ook of het allemaal wel echt de moeite van het uitvinden en bouwen waard is.
Als je mij vraagt heeft op een volledig automatische baan een handbediende draaischijf of rolbaan ook zo zijn bekoringen.
Wat moet je als bezitter van zo'n baan anders doen?

Maar de uitdaging om het kloppend te krijgen is groot.

Een goed uitgangs punt is:
Zie de rolbrug als een wissel met een ingang en meerdere uitgangen.

grt Piet.

755philippe

Ik vrees dat ik hier met logische en speciale akties zal moeten werken maar... staat niet zoveel in de handleiding en met de logische akties ben ik niet zo goed in. Alternatief toch I-train of gewoon verder doen (sukkelen).
Mijn loks komen uit het schaduwstation- naar de rolbrug - over de rolbrug - vrij spoor naar loods.
Mvg

755philippe

PietB

Citaat van: 755philippe op 21 december 2015, 15:05:40 PM
Alternatief toch I-train of gewoon verder doen (sukkelen).
Ja ik ga me niet mengen in de Koploper / I-train discussie, want dat is niet echt zinnig.
Iedereen heeft zijn eigen afwegingen om voor het één of voor het ander te kiezen.

Citaat van: 755philippe op 21 december 2015, 15:05:40 PM
Mijn loks komen uit het schaduwstation- naar de rolbrug - over de rolbrug - vrij spoor naar loods.
En hoe vaak gebeurt dat per loc?
Is het, niet zinnig om dan de zaken om en rond de rolbrug met de hand te doen?
Van de logische acties zou ik als ik jou was ver weg blijven, zie de waarschuwing bij dat menu item.
Als je daar voor kiest moet je eens opschrijven hoeveel handelingen je moet doen om een loc van het toegangsspoor naar de loods op het juiste spoor te krijgen.
Maak eens een stappen lijstje zoals ik inmijn vorige bericht heb gemaakt en probeer dat te vertalen naar een normale situatie, je rijdt van blok 1 via blok 2 naar blok 3.
Aan die voortgang zijn ook een aantal condities, verbonden.
En of een bezet melding nou komt van een loc die in een sectie staat, of van je rolbrug die niet op het juiste spoor staat aangesloten.
Dat is toch om het even?

grt Piet.