Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nmbs M7

Gestart door ward, 18 december 2015, 20:42:29 PM

Havoc

Citaat van: vanmiegroet op 19 december 2015, 13:46:28 PM
Kijk eens heel goed naar de bestemmingsaanduider.
Ik ben blij dat Bombardier al zo vooruitziend is geweest.

Ik zie er niets speciaals aan. Behalve dat die enorm lijkt op die rendering. Geeft de indruk dat je op die rij niet moet gaan zitten of je hoofd botst ertegen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stefanic

Citaat van: Havoc op 20 december 2015, 14:13:44 PM
Citaat van: vanmiegroet op 19 december 2015, 13:46:28 PM
Kijk eens heel goed naar de bestemmingsaanduider.
Ik ben blij dat Bombardier al zo vooruitziend is geweest.

Ik zie er niets speciaals aan. Behalve dat die enorm lijkt op die rendering. Geeft de indruk dat je op die rij niet moet gaan zitten of je hoofd botst ertegen.
Ik denk dat Ruben vooral doelde op de 'werkelijke' dienstregeling op de rechterhelft. En ik vind dat dan eerder een misplaatst 'grapje' van Bombardier, als die renderings van hen komen. De 'redder' (voor de zoveelste keer) van Bombardier Brugge effe schofferen...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Jurgen

Citaat van: doomslu op 20 december 2015, 14:01:34 PM
@Jurgen. Neem eens een trein 's avonds tussen Brussel en Luxemburg. Je zult zien dat ook eerste klas vol zit hoor.
Ik hoop dat ze eerste klas niet afschaffen, want ik heb echt geen zin om uren lang het gejengel van tieners en andere kinderen te moeten aanhoren hoor.
Je hebt wel gelijk dat het comfort niet veel meer scheelt tussen 2e en 1e klas, maar het comfort zit 'm meer in de medereizigers en -inderdaad- vaak in het plaatsaanbod.  ;)

Ok, ik zie alleen maar de treinen in Aarschot en Leuven langsdenderen terwijl ik op mijn eigen trein sta te wachten. In Diegem flitsen de dubbeldekkers en I10- en I11-rijtuigen net iets te snel voorbij.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ward

Citaat van: Jurgen op 20 december 2015, 19:12:40 PM
Citaat van: doomslu op 20 december 2015, 14:01:34 PM
@Jurgen. Neem eens een trein 's avonds tussen Brussel en Luxemburg. Je zult zien dat ook eerste klas vol zit hoor.
Ik hoop dat ze eerste klas niet afschaffen, want ik heb echt geen zin om uren lang het gejengel van tieners en andere kinderen te moeten aanhoren hoor.
Je hebt wel gelijk dat het comfort niet veel meer scheelt tussen 2e en 1e klas, maar het comfort zit 'm meer in de medereizigers en -inderdaad- vaak in het plaatsaanbod.  ;)

Ok, ik zie alleen maar de treinen in Aarschot en Leuven langsdenderen terwijl ik op mijn eigen trein sta te wachten. In Diegem flitsen de dubbeldekkers en I10- en I11-rijtuigen net iets te snel voorbij.

Eerste klasse wordt nog veel gebruikt, vooral op de 'grote' IC verbindingen naar Brussel, Gent, Oostende, Antwerpen, Leuven en van daaruit.
Op de stoptreinen worden ze minder gebruikt / benut; maar ik denk dat ze nog steeds dienst bewijzen.
Het grootste voordeel waarvoor reizigers bijbetalen voor 1e klasse: zeker van een ZITplaats en meer rust / stilte.

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

rgp

Jurgen,

Ik wet niet op welk uur je in Aarschot naar de treinen kijkt, maar ik kan je zeggen dat op de treinen zowel 's morgens als 's avonds de 1° klas-rijtuigen VOL zitten.  En 1° klas heeft de meerwaarde die Luc heeft aangehaald: geen jengelende kinderen, luidruchtige tieners, .....  Je kan er nog rustig verderwerken, een boek lezen of gewoon .... slapen.

Roland

Jurgen

Doorgaans neem ik in Aarschot een trein iets voor 7u of iets voor 8u. Ik zie soms de trein naar Brussel dan nog stoppen en de eersteklas rijtuigen zitten echt niet vol hoor.
In Leuven zie ik alleen de treinen vanuit mijn trein op spoor B en die zitten ook niet altijd vol.

's Avonds heb ik ten vroegste om 16u gedaan, dus ben ik ten vroegste 3 kwartier later in Leuven. Vermits ik dan wat minder overstaptijd heb, let ik minder op andere treinen.

En omdat ik zelf meestal op een Desiro zit kan ik niet echt een representatief oordeel geven over mijn eigen verbinding omdat de Desiro's bijna geen eersteklasse plaatsen hebben.

Dus ik geloof het maar al te graag dat op sommige verbindingen de eersteklas rijtuigen effectief vol zitten. Alleen heb ik het nog niet gezien. Maar ik heb dan ook niet gezegd dat ik Luc niet geloof hé.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

i11

Citaat van: rgp op 23 december 2015, 17:54:34 PM
Jurgen,

Ik wet niet op welk uur je in Aarschot naar de treinen kijkt, maar ik kan je zeggen dat op de treinen zowel 's morgens als 's avonds de 1° klas-rijtuigen VOL zitten.  En 1° klas heeft de meerwaarde die Luc heeft aangehaald: geen jengelende kinderen, luidruchtige tieners, .....  Je kan er nog rustig verderwerken, een boek lezen of gewoon .... slapen.

Roland

En 1e klas is ook ideaal als je met een valies onderweg bent.
Reizen met een valies in modern dubbeldeksmaterieel is niet aangenaam.
Ten eerste zijn de bagagerekken te klein en daarnaast ontbreken vaak bagagerekken aan het einde van de wagen zoals in de TGV's het geval is. 
En als ik zo de foto's bekijk zet M7 deze trend voort  :(
 

SuSke

Hoe?? je valies zet je toch gewoon in de gang lekker in de weg of op de stoel naast of over je. Je bezet toch lekker 4 plaatsen ipv 1 of 2  :( :-[

Is inderdaad een mankement in de "moderne" treinstellen en rijtuigen  :-\
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

Hoeveel van die eersteklasreizigers zijn eigenlijk betalende reizigers ?  :(

SuSke

In principe allemaal, 't is alleen de vraag wie de rekening betaald of hoe die kosten "verrekenbaar" zijn  ;)

Maar ik betaal het gewoon als ik met de trein "reis", wat elke verplaatsing per slot van rekening is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Marc,

Een eerste klasabonnement is zoals een bedrijfsauto, met dat verschil dat dat eerste klasabo aan het max wordt belast !

Roland

marc goovaerts

Behalve dan voor een reeks ambtenaren en politici, nmbs-personeel en wie weet ik nog allemaal...
Daarvoor wordt het zitje betaald door diegenen die in de andere afdeling als haringen in een ton zitten.

ward

Baga kun je perfect tussen de 4-zits zetten die rug aan rug staan, in de bagagepakken, in het multifunctioneel rijtuig,... Keuze genoeg!
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

SuSke

#43
Al eens een keer geprobeert Raf Ward 8)

Trouwens in de nieuwe M7's is er zelfs geen plaats meer tussen de banken.
En je moet je eens richten tot de treinbegeleider met een berg bgae die in het bagagecompartiment moet opgeslagen worden...  :'(

Edit: de juiste naam er bij gezet
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Marc,
De 1 klasse reizigers sponseren die van de tweede klasse. Als men de eerste klas afschaft en er tweede klas van maakt, heb ge nie veel meer plaats, maar uw ticketje gaat wel fors duurder worden, als de NMBS dezelfde inkomsten wil hebben!

Rolans