Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

messing schilderen

Gestart door Dirky, 18 december 2015, 08:07:11 AM

Ben

Dirky,

Ik weet niet welke voorstellingen je maakt bij het woord "doorboren".

Gr, Ben.

Huugooke

Als drijfgas gebruikt men toch meestal propaan/butaan dacht ik?

Dirky

Ik doorboor ook wel eens een spuitbus waarvan het drijfgas "weg" is Ben. Dat doe ik dan met een Proxxon of een Dremel. Inderdaad niet met een boorhamer.
Nu, het ene aan het andere; een Dremel durft wel eens te vonken. Vandaar mijn zorg, en mijn mening dat de opmerking van Peter in het achterhoofd mag gehouden worden.

Misschien is het leeglaten van de bus zoals Phillippe aanhaalt een gezonde, aan te raden tussenstap...

Ben

Ik doe het met de hand Dirk. En voor alles geldt dat enig gezond verstand van belang is, laten we het daar over eens zijn.

Met groet,
Ben.

dani

ze MOETEN gewoon hun gelijk en het laatste woord hebben, Dirk.
Doe geen moeite.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

#35
Iemand die al eens wenkbrauwen, snor en een stuk haar is kwijtgespeeld, een ervaringsdeskundige dus, kan al dat gepruts met spuitbussen alleen maar ten sterkste ontraden.
In de onderstaande poster is de oorzaak duidelijk, maar soms is er ergens een verborgen open vuur (een gloei-element van een kacheltje bv) dat het gas kan doen ontbranden. 
https://www.brandweer.nl/publish/pages/18460/voorkomen-gevaar_spuitbus.jpg

Peter

Ik heb niet gezegd dat je geen gaatje in een volle spuitbus mag boren (als de gas er uit is kan het geen kwaad) maar ieder doet tenslotte wat ze willen.
Maar hou wel in je gedachten dat je enkel twee ogen hebt, waarvoor er nog altijd geen mogelijkheid tot transplantatie bestaat als je door een ongeluk blind zou worden.
Maar zoals gezegd: ieder is vrij van doen en laten
Met vriendelijke groeten
Peter

Ben

Ik wil niet het laatste woord maar reageer slechts. Mijn bedoeling was en is om het over Motip primer te hebben welke ik op messing spuit / schilder. Dat was de vraag. Ik ben de discussie niet begonnen. Ik stel voor dat jullie mij lekker laten boren in spuitbussen en dat jullie dat niet doen. Kunnen we daar mee weg?

Oftewel: punt is allang gemaakt mannen maar je kunt natuurlijk blijven door ouwehoeren, maak je niet te sappel. ;)

On topic maar weer: messing schilderen.

Gr, Ben.

loebaske

Volledig met je eens Ben...
Was wel ook duidelijke dat men ieder op de gevaren  wees, dit terzake...

Gaat hier idd. over messing behandelen/schilderen  :)

Peter

On topic

Waarom enkel over messing schilderen?
Is er soms verschil tussen het schilderen van bv. wit metaal (bouwdozen van Weinert, Jocadis enz) en aluminium en messing?
Met vriendelijke groeten
Peter

adrievans

Citaat van: Peter op 22 december 2015, 14:32:20 PM
On topic

Waarom enkel over messing schilderen?
Is er soms verschil tussen het schilderen van bv. wit metaal (bouwdozen van Weinert, Jocadis enz) en aluminium en messing?

Omdat dit de hoofdvraag van dirky in de eerste post was misschien!!!!!!!!!!!!
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Peter

CiteerOmdat dit de hoofdvraag van dirky in de eerste post was misschien!!!!!!!!!!!!

Ja dat weet ik.

Maar mijn vraag: is er soms verschil want dat zou ik willen weten
Met vriendelijke groeten
Peter

philippe_007

Peter,

ik vermoed dat het enkel de grondlaag is dat eventueel wat kan verschillen.
Ontvetten, (eventueel) opruwen, grondlaag en dan afwerken zal voor alle materialen wel het zelfde zijn.


Havoc

Omdat een grondlaag voor staal niet altijd hecht op messing (of niet even goed hecht). Ik gebruik op staal etsende grondverf (Lesonal 1K etch primer) en die werkt ook voor alu maar dus niet voor messing. En die eerste laag maakt het verschil. Messing is niet het gemakkelijkste om te schilderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kris

Hallo,
De beste ervaring die ik heb bij het schilderen van messing is dit eerst te stralen met recyclage glas als straalmiddel , dit is scherper dan glasparels en zorgt voor een goed ruw oppervak waar de primer zeer goed op hecht


https://www.matthys.net/nl/Shop/24/straalmiddel/1205/glasgranulaat

Er bestaan reeds zeer goedkope straalcabines

Voorbeeld

https://www.hbm-machines.com/producten/straalcabines/straalcabinessub

Kris