Goederenwagenbeschrifting Tijdperk III

Gestart door PeterVG, 10 december 2015, 10:59:58 AM

Floris

Het gaat hier om twee verschillende witte bollen. Die van 1957 is vrij groot en volgens nationaal voorschrift om onderscheid te maken tussen wagens met glijlagers en rollenlagers omdat dat nogal wat uitmaakt qua onderhoud en behandeling van de wagen (wagens met rollenlagers lopen veel lichter en moet je bij rangeren dus wat beter in de gaten houden. Glijlagers moeten veel vaker gesmeerd en gecontroleerd worden). In de jaren vijftig waren er nog veel wagens met glijlagers maar ook al flinke series moderne wagens met rollenlagers, omdat alles door elkaar reed moest het onderscheid snel zichtbaar zijn. In België met een witte bol op glijlagerwagens, in Nederland met een geel rollenlagersymbool op rollenlagerwagens.

De bol van 1964 is volgens internationaal voorschrift en maar een klein puntje voor de nieuwe lettercode, om verwarring met oude nationale lettercodes (zoals in Duitsland en Nederland) te voorkomen. Als ik het goed heb moest die punt na verloop van tijd (verdwijnen van de oude codes) verdwijnen, als er iets aan de code van de wagen veranderd werd kwam er weer tijdelijk een punt voor.
Een wagen die glijlagers en een nieuw uic nummer heeft zou dus beide bollen moeten hebben, tenzij de bol voor glijlagers tussen 1957 en 1964 is afgeschaft. Het zou om oudere wagens gaan sowieso dus of die qua opschriften zo goed op de laatste stand gehouden werden is altijd maar de vraag.

loco

Citaat van: Herwig op 28 juni 2016, 08:59:22 AM
Nog vraagteken(s):

>  zie deze rubriek, blz. 1, reactie #13:   hét lijstje met de NMBS-tekens:  post 32:
    het witte bolletje staat dus vermeld (gedrukt als een zwart bolleke).

    Deze lijst dateert absoluut van december 1957, want staat gedrukt onderaan document-zelf

>  maar in de webstek  van de doorgaans welingelichte   "CoolTrain"   vinden we:
citaat:       "CoolTrain":                                             
" 1964:     Markering met witte bol voor de letteraanduiding van elke hernummerde goederenwagen. "


1957  --->  1964:  dit is zeggen-en-schrijven 7 jaar verschil.


In 1964 (1 oktober) is men overgegaan tot een nieuwe UIC nummering. Om aan te duiden dat de wagen voldeed aan deze nieuwe nummering werd voor de lettercode een wit (zwart) bolleke geplaatst. In 1980 (1 januari) is dit bolleke bij de nieuwe UIC-nummering weggevallen om alweer een onderscheid te maken met de wagens met de oude nummering.

Dit is dus iets anders dan de witte bol onder het nummer.


Herwig

#92
Ollekebolleke,
Alhoewel verwarrend in      formaat, data en kleur     , toch plezant interessant.
De     grote bol     onder het nummer was technische info.
De     kleine          voor het nummer eerder een   "boekhoudkundige"   aanduiding.

En dan waren er (later) nog de bolletjes voor de HLD-nummers, die weer wat ànders betekenden ( diesel-locs ) .

PeterVG

Yep, dat de stoomketel verwijderd was en de loc dus niet meer geschikt was voor stoomverwarming in rijtuigen.

PeterVG

Citaat van: Floris op 28 juni 2016, 08:09:40 AM
Nee die begint met 10, speciale wagen dus. Klopt ook want oudere zelflossers in de pdf die ik aanhaalde beginnen ook met 10.
Ik zoek dus een wagen waarvan het nummer niet met 10 begint en toch cijfer 1 en 2 verschillend. Een gesloten standaardwagen met 34, een platte met 76, zoiets.

Gezocht maar niet gevonden. Enkel in de 10 reeks wijkt men af van 2 gelijke cijfers vooraan.
De Collectie van Fernand was best groot dus ....

Herwig

#95
aan PeterVG,

Juist, geen stoommaker meer in de dieselloc.  Deze bolletjes zijn bekender bij modelspoorders(-verzamelaars).

Heeft u reeds verheldering over de letters    Otmm en Eds ?   (zie reactie #89)
Gewoon een antieke open wagen-met-zijdeuren enerzijds en een moderne, metalen (A°1964) onderlosser anderzijds ?

En die hamer-en-sikkel op de scheepsschoorsteen ?  Tijdens de Koude Oorlog.   Business-als-gebruikelijk ?

Floris

Otmm was gewoon de oude duitse aanduiding van dit type wagen, later gewijzigd naar UIC-code Eds.
https://de.wikipedia.org/wiki/DB_Otmm_70

Herwig

M.a.w.  een     "...antieke open wagen-met-zijdeuren enerzijds en een moderne, metalen onderlosser anderzijds..."

d.w.z.   een ex-Duitse lettercode bij gebrek aan NMBS-lettercode in   tijdperkII + IIIa&b     (voor (pré) A°1964)
En die overgenomen lettercode, was zonder meer officiëel bij de NMBS in gebruik ?  Ook administratief ?
Samen met de eigen NMBS-cijfercode ?

PeterVG

Hier moet ik passen Herwig.
De notities bij de foto zijn de notities die Fernand op de rug van de foto heeft genoteerd. Zoals jullie weten kan ik hem geen uitleg meer vragen aangezien hij begin dit jaar overleden is. Gelukkig is zijn fotocollectie in beheer bij MSC De Kempen.
In het lettercodesysteem ben ik niet thuis. Mijn drijfveer om mij in te lezen in het thema beschrifting tijdperk III was om correcte wagentjes te kunnen nabouwen in HO. Mijn thema is tijdperk IIIb. Daardoor heb ik mij beperkt om zoveel mogelijk trachten te begrijpen hoe dit thema bij de NMBS werd toegepast tijdens de jaren 50. Al de rest heb ik niet uitgezocht, sorry. Het studiewerk heeft 2 maanden gekost. Nu vind ik dat het tijd is om weer volle bak aan de werktafel te zitten en het studiewerk aan anderen te laten.
Uiteindelijk betalen velen onder jullie om in Leuven een mooie treinbeurs te zijn. Dus is het mijn plicht om Hamsart zo goed mogelijk te kunnen tonen. Tijd dus om de handen uit de mouwen te steken en de vele fotos en boekwerkjes aan de kant te laten liggen.

Floris

Deze specifieke wagens zijn volgens mij gewoon nabestelde duitse wagens, die hebben dus bij de DB al een naam gekregen. Zal bij de NMBS geen officiele naam geweest zijn vermoed ik...

Herwig

#100
aan PeterVG,
Alvast dank voor de door u getoonde diverse leerrijke foto's en bijhorende commentaar....
Hopelijk komt u later terug met nog meer foto's-met-bijschrift.
Dit rubriekje werd vandaag nl.     +/- 200x     gelezen, blijkbaar.
Amuseer u met het (verder) knutselen aan uw Hamsart.

aan Floris,
Die  "nabestelde"  Duitse wagens ?
Dus niet de   "oorlogsschadevergoeding"-wagens  (W.O.1-Versailles) ?
Maar latere   "gewone"   leveringen door de Duitse industrie aan de NMBS ?  ( gefactureerd, betaald en al ? )






Floris

die zelflossers type Otmm/Eds zijn gewoon wagens van duits type van ruim na de oorlog, dus die zullen gewoon normaal besteld en betaald zijn, of naar duits ontwerp in belgië gebouwd wellicht, geen idee hoe dat destijds geregeld is...

Herwig

#102
Citaat van Floris:   ..."...zelflossers type Otmm/Eds zijn wagens van Duits type van ruim na de oorlog..."...

U bedoelt dan,  zoals 'k begrijp,  van ruim nà W.O.2. .      Meer bepaald de jaren '60.
Een  "moderne"   NMBS-Eds-stortwagen was zodus eenvoudigweg een variant van een DB-Otmm (DB-Eds na A°1964 (UIC)) .
'k Dacht, foutief,  dat  "Ottm"  een nog oudere Duitse-lettercode (DRG) was.

De antieke houten of metalen open (stort)wagens van de NMBS (ex-DRG) werden aangeduid met de letter E, zonder meer.
Later volgde in de jaren '80 een metalen Eo-twee-asser,
en bijvoorbeeld, de alomtegenwoordige 4-asser Eaos, vanaf A°1972,
enz...

Floris


Herwig

Deze ganse    cijfertjes-, lettertjes & bolletjesdans    verdient,  "ter lering van de lezer",  een grondig gedocumenteerd MSM-artikel.