Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Goederenwagenbeschrifting Tijdperk III

Gestart door PeterVG, 10 december 2015, 10:59:58 AM

PeterVG

De oplossing voor het vraagstuk rond de rode band op goederenwagens is in de bus gevallen.
Via via kreeg ik een antwoord van Jan Mahieu.
Zijn mailtje mocht ik met jullie delen:

Voor zover ik weet was een schuine rode band aangebracht op het uiteinde van de wagens op de zijwanden. Dit steeds in samenhang met het symbool van een glas waarvan de betekenis 'BREEKBAAR' is. Steeds stond ook hierbij de vermelding dat deze wagens niet mochten worden gerangeerd door heuveling of afgestoten worden en uiteraard ook moesten gevrijwaard blijven van stoten in het algemeen. Meestal bevond zich in deze goederenwagens een opslag van breekbare onderdelen voor de seininrichting.

Deze aanduiding was in principe analoog aan de aanduidingen op de wagenetiketten die op de wagens werden geplaatst in het bekende ijzeren roostertje.  Eén rode streep op het etiket betekende breekbaar, twee rode strepen extra breekbaar met maatregelen bij het rangeren en ten slotte nog drie strepen wat betekende dat die wagens elk afzonderlijk en onder begeleiding moesten verplaatst worden. De aanduiding op de kasten van de wagens ES was meestal één enkele rode streep (zoals op de foto Flickr). Of er ook meerdere rode strepen hebben bestaan weet ik niet omdat ik die zelf nooit ergens heb opgemerkt.

marc goovaerts


Metpetergaathetbeter

eigenlijk was dat hetgene Gerolf en mijzelf eerder al opperden  :-\

marc goovaerts


PeterVG


Oude boekjes, altijd geweldig om inspiratie op te doen.
Bijvoorbeeld deze pagina's uit een naoorlogs veiligheidsboekje van de NMBS.



De wagen bovenaan rechts sprak meteen tot de verbeelding. Eén of andere misnoegde NMBS medewerker hield in stilte een protestactie. Gewoon het B-logo achterstevoren en ondersteboven opschilderen. Daar kunnen de vakbonden heden ten dage nog iets van leren.
Een gegeven waar ik mee aan de slag moest.



Dit heb ik er dus van gemaakt.
Met dank aan Fleischmann voor een Duits donorwagentje en PB messing modelbouw voor het decal drukwerk.
Het wagentje moet nog verder verweerd worden maar dit resultaat wilde ik alvast een keer tonen.

Herwig

#65
Aan Peter VG,

Origineel & grappig.  De   B   ondersteboven  +   het origineel wagennummer exact overgenomen.
Dit H0-wagentje hoort even-zo-goed thuis in uw rubriek  "superen" .

Kunnen we u echt niet overtuigen van toch schaalkoppelingetjes te monteren ?  Ze zouden uw modelletjes nog verder verfraaien.

Peter

Prachtig gedaan en heel origineel gevonden.
Verder zo
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG

Bedankt mannen
Modelkoppelingen aanbrengen Herwig daar pas ik voor. Rangeren is het liefste wat ik doe en met kadee koppelingen gaat dat het best.
In de eerste plaats is mijn doel rijden. Vitrinekast materiaal bouwen laat ik over aan anderen.

PeterVG

Het archief van TSP bevat deze foto. Deze mocht ik met toestemming tonen.
Helaas zijn datum en plaats onbekend. Als iemand kan helpen graag.



Voor een duidelijk groot beeld klikt U maar op de foto. In Flickr klik je nogmaals op de foto en dan kan U de wagen mooi in detail bekijken.

De beschrifting van de wagen is opmerkelijk. De wagen in groene kleur met oude 6 cijferige nummering hoort thuis in tijdperk IIIa tot 1955. Opmerkelijk is dat de beschrifting met het lettertype is uitgevoerd voor tijdperk IIIb vanaf 1955/56. Dan zou je kunnen verwachten dat die wit is uitgevoerd zoals vele modelspoorfabrikanten ons willen doen geleven. Niet dus, alle beschrifting is geel uitgevoerd behalve de witte bol.
Wat dus nogmaals de bewering van de specialisten staaft dat witte beschrifting op een groene wagen niet kan. Tenzij het een metalen pakwagen is. Die werden tijdens de jaren zestig wel deels allen uitgevoerd met witte beschrifting. Mogelijk is daar de verwarring ontstaan.


Herwig

#69
Het opvallendste is de perfecte uiterlijke staat van de geklonken portaalkraan.  Nieuw of pas ontroest & herschilderd ?
Ook het zinken dak van het bakstenen gebouwtje is in nieuwstaat.

Met de muurschilderingen  "margarine"  en  "cognac Camus"  zijn we taalkundig niet zo erg veel. 
Maar op de puntgevel gans links op foto lezen we:
"...is & Ke..."         "Agents Douane"        "...onau"
Dus in een franstalig landsgedeelte ?

Wagenbeschrifting:  vraag:   hoe beoordeelt men de tint van de wagencijfers op zo'n oude foto ?    Waren die geel of vuilwit (verweerd) ?

krisds

Gezien de mooie aanbouwsels/koterijen (ook vertikaal!) bij de huizen op de achtergrond  dacht ik aan Brussel, maar iemand op flickr was me voor thurn en taxis dus.

Herwig

#71
T & T :   Sporen nabij de Picardstraat (info van flickr).
Nu nog een jaartal  ivm met die remloze, open, planken-wagen met metalen deur... .

Als 'k de foto uitvergroot bekijk, twijfel 'k toch over de tint van de  B  en de cijfers op de wagenflank.
Wittig geel of gelig wit ?

Metpetergaathetbeter

ook keek al eens iets aandachtiger en het zou over vervuilde witte beschrifting kunnen gaan(of gele beschrifting? die zijn beste tijd gehad had), die witte stip is er alvast ene, die er nog niet lang opgezet was ! ;)

Herwig

ter herinnering en info:    dit forum:  maart 2013.  :  Belgisch...

Topic: Maatschetsen van Belgische goederenwagons  (gelezen 1522 keer)
Offline eve
Forumlid
Berichten: 3.320
Voornaam: Erik

Maatschetsen van Belgische goederenwagons
« Gepost op: 29 maart 2013, 21:16:11 pm »

loco

Ik denk dat de beschrifting niet geel, maar wit is, net zoals de bol. Ik heb de foto uitvergroot en de nummer vergeleken met het wit van de bol. Daarvoor heb ik de foto moeten bewerken om een lichte kleurzweem weg te werken. Ik weet wel niet waarnaar de bol verwijst. Ik heb ook mijn twijfels over het groen van de wagen. Maar dat laat ik in het midden. Dat lijkt me een andere discussie waard.

Zou het kunnen dat het nummer op jouw foto een cijfer vooraan te kort heeft?
Ik heb een gelijkaardige wagen gevonden met oude beschrifting en ook met  een bol in ODB nr 98 blz 66,
Hierbij staat het volgende bijschrift.
Misschien dat dit kan helpen om het raadsel te ontcijferen.

Hieronder de tekst uit ODB

FOTO BD-9808 Een derde nummerreeks ontstond vlak voor de
Eerste Wereldoorlog, beginnend
met nummer 200.000. De reeks
340.001 tot 355.999 werd toegekend
aan stortwagens met een hoge capaciteit van Duitse afkomst. De
352.143 werd op 21 februari 1956 in
Mons gefotografeerd. Het gaat om
een 'wapenstilstandwagen' van 20
ton met houten kast. In 1956 werd
hij ingedeeld in het type 1221A in
de reeks 1.135.000 t/m 1.141.699
(zonder handrem)
en 2.235.000 tot
2.242.699 (met handrem). Deze
serie kreeg later een stalen kast
waarna ze het type 1222A2 en A5
werden