Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Nielse Kerst ... een UITDAGING ... in Z ...

Gestart door Steam.N, 09 december 2015, 20:27:59 PM

Steam.N

Het overkomt me alweer: een iemand's plots idee wordt een kanjer van een uitdaging ...
En ik trap er natuurlijk weer in, met de ogen open ... de willige pineut  :o

Mijn jongste dochter zou graag een kerstbaantje plaatsen aan de voet van haar kerstboom ...
OK, dat kan ... ik heb nog wat rommel liggen ...

En graag déze Kerstmis ...
Oei ... Wel kort dag hé, meisje ?

Maar er is weinig plaats ... Het moet op een oppervlak van 40x40cm ... 
Slik ...
Dus zeker geen N !  Misschien Z ? ? ?


Er gaat mij een licht op: misschien een oplossing: een draaiende cirkel waarop een namaak spoor zit?  En daarop een vastgelijmde loc en wagonnetjes ? ? ?
Neen, graag écht rijdend, pappie (aub)  :o
Mmmhhhh ...

Dus even mijn denkpet opgezet:
Misschien kan een drie-assig Z-stomertje een boogje van 18cm straal berijden ?  Geen idee ...
Twee-assige wagonnetjes ... een drietal: eentje voor passagiers, een goederenwagentje, en nog iets ...
Heb ik natuurlijk niet in huis ... misschien 2de hands, of iemand hier op 't forum die zoiets heeft en van de hand doet ...

Qua inrichting lopen de ideeën over: mijn vrouw is zélf kerstversiering aan het plaatsen, en komt langs met een Lilliput-Lane huisje ...
Dat is het !  Ik moet dringend op zoek naar mijn zak modelplaaster, hier op zolder ...

Deze avond wat experimentjes starten ...
En natuurlijk geen Sedelocus-tijd  ;)

Heb ik al gezegd dat ik van uitdagingen hou? 
Zeker voor mijn dochters  ...  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Alleen maar ter inspiratie, Jean.
Schaal N een ovaal met 5 rechte delen en de onderbak staat op zwenkwielen en is 1,10 bij 0,55 meter
Is iets groter dan 40x40, maar deze staat dan ook in de huiskamer.



grt Piet.

Steam.N

#2
Ik herinner me je baantje, Piet.
Maar de afmetingen ...

Voorlopig ontwerp :



Puur cirkeltje, half verscholen in een berg.
Treintje kan daar af en toe rusten, gezien het korter is dan de "tunnel".

Een tweetal huisjes, een brugje over een beekje, een berg , wat masteboompjes, ...

Basis wordt een plaat multiplex, met een laag isomo om wat in de diepte te kunnen gaan in relief.
Hierover ligt nu tijdelijk een andere laag multiplex, om de isomo tegen de basisplaat te drukken zolang de lijm niet droog is.
Boven de isomo komt een strook triplex 3mm, waarop het spoor deftig kan bevestigd worden.
Eens dit droog is, heb ik een goeie basis ..

In elk geval genoeg te doen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mahtoska1

Veel succes met deze uitdaging.
De kleinste standaard boog van Marklin past precies op 40X40. (art 8510).

SuSke

Ja Jean, die dochters toch ...  8)

Breng die van mij niet op gedachten  :-X
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

#5
't Zijn wel twee goeikes  ;)

Spoor ligt bijna rond (zo'n flex rail geeft toch wel wat weerstand !)
Het eerste huisje wordt op dit ogenblik uitgekerfd uit een blok gips.
Van tweede huisje is het gips ook al aan het uitharden ...

Benieuwd of die huisjes gaan lukken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mdvholland

Jean in Z! Dat belooft wat.

Dank, we gaan t volgen.

Steam.N

De werken vorderen :

- sporen liggen, lijm is aan het drogen
- eerste huisje is gekrast :




Het huisje staat op het gipsblok waaruit het tweede huis gaat gekerfd worden ...
De gietfouten worden later mooi gecamoufleerd met struiken-klimop-bomen-...
Ik had een bakje gemaakt uit stukken architectenkarton, daar dan een stuk plastiek in om lekken te vermijden.
Maar dat plastiek heeft zich anders gezet dan ik hoopte ...
Gelukkig had ik de afmetingen van het bakje een stuk groter gemaakt dan écht nodig.

Nu kan het eerste huis geschilderd worden, daarna kunnen de pannen er op.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

Chrisrail

#9
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

mahtoska1

Z huijes gekrast in gips! Dat volg ik. Ze kunnen mischien later afgegoten worden voor wie interesse heeft.

Zamateur

En de lichten?  ::)
Ik ga -------------------------------------------------->
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

PietB

Ja ik blijf dit ook volgen.
Zelfde vraag als Vincent, wat doe je met de verlichting in de huisjes Jean?
Dat kerven in gips is natuurlijk prachtig meer dat geeft wel een bende aan stof en gruis toch?

grt Piet.


Steam.N

Citaat van: Zamateur op 11 december 2015, 08:59:28 AM
En de lichten? 

Mannen, tijd tekort !!!
Zowel lichten als mallen zijn mogelijk, maar wel ná de Kerstperiode  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Het eerste huisje heeft wat verf gekregen ...



Ramen en deuren hebben nog wat aandacht nodig.  In kleine stappen ...
Houtwerk ga ik waarschijnlijk overschilderen met groen ... kwestie van beter in de kerstsfeer te zitten ...
De zware gietfouten (plooien van plastic-folie) vallen wat minder op, nu de muren geschilderd zijn  :)
Huisje staat even geparkeerd op een gerecupereerd stukje oorspronkelijk "Sedelocus-la-Neuve" scenery  :)
Eens het schilderwerk af is, komt er een Redutex dakje op, met wat verwering om de zuiderse tinten te drukken ...

Want het tweede huis staat in de stellingen ...



Het groffe kapwerk !
Vóór-profiel is nagenoeg ok.  Ik ben net begonnen aan het diepte-profiel ...
Het zal wel tot deze avond duren, vóór ik iets heb dat wat gelijkend is op het isomo-modelletje ...

Dan een brugje ... en waarschijnlijk een kerkje ...

Het is allemaal wat bruut werk, gezien het vooruit moet gaan.
Het gaat om de sfeer ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }