Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)

Gestart door AFB, 04 december 2015, 13:36:34 PM

OlivierV

Weten we gelijk van waar de naam Evelinnez komt, al had ik reeds een sterk vermoeden. :D

't Zelfde voor jou deze dagen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

AFB

Hallo allemaal,

Vandaag weer even verder gegaan met het Café van Artitec. De vorderingen zijn niet van dien aard dat een foto gerechtvaardigd is.

Een projectje dat al even klaar is is deze graafmachine van Kibri. De verschillende onderdelen zijn vervuild of overgeschilderd. Verder heb ik de cabine van een bestuurder voorzien.



En dat heb ik ook gedaan met deze kiepwagen van Kibri. Uiteindelijk komt er nog lading in de bak.



Vriendelijke groet,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

vyncky

Mooi gedaan Arno!
Enkel nog slijk aan de banden aanbrengen ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

loebaske

Knap gedaan..

Had ook dezelfde opmerking als Yannick, de grijper mag gerust meer roest hebben, heb hier een foto bijgevoegd als voorbeeld.
Ook de overkapping van de banden is meestal smerig en vuil langs de binnenkant...




AFB

Bedankt voor de reacties en tips!

De banden moeten nog gebeuren inderdaad. Het ligt er aan welke kleur de ondergrond gaat krijgen waar de machine komt te staan. Zo ver ben ik nog niet. De grijper moet idd meer vuil op. Dat gaan we nog eens oppakken.

gr,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

AFB

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we weer iets verder met bouwen. De sporen voor de opstelterreinen Evelinnez Formation en Arneaux Marchandises liggen. De volgende klus zal het aansluiten van de elektra zijn.

Als sluitstuk van de spoorwerkzaamheden heb ik een asymmetrisch driewegwissel van Roco geplaatst. Helaas heeft Tillig Elite deze niet in het programma. Gelukkig bood dit forum hulp. Ik heb gekozen voor dit wissel vanwege plaatsgebrek én de aanwezigheid van een bakovergang. Dit wissel zorgde er voor dat er twee problemen in één klap opgelost werden.



Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

AFB

#36
Hallo,

Inmiddels heb ik wat tijd gehad om verder te gaan met de spoorlijn Evelinnez - Arneaux. Een klein beeldverslag:


Inmiddels liggen dus alle opstelsporen. Links ligt Evelinnez Formation en rechts Arneaux Marchandises. In feite zijn het twee kopstations met in het midden 1 doorgaand spoor. Ik heb dit gedaan om me te verplichten om niet steeds rondjes te rijden. Omdat het alleen opstelsporen zijn heeft het sporenplan niets met de werkelijkheid te maken. Omlopen en het opstellen van locomotieven is mogelijk.


Satellietbeeld van de aansluiting van Arneaux Marchandises. Het seinhuis komt uiteindelijk ook op deze plaats.


Een satellietbeeld van de aansluiting van Evelinnez Formation. Hier ben ik nog even aan het nadenken waar het seinhuis kan komen te staan. Deze plaats lijkt me wel wat.


Inmiddels ben ik ook gestart met de bedienpanelen. Elk seinhuis krijgt zijn eigen paneel. Omdat ik analoog rijd heb ik de paneelmeters gebruikt. Hier mee kan ik de spanningen gelijkmatig afregelen zodat de treinen redelijk gelijkmatig van het hoofdspoor de opstelsporen op rijden. Onder de meters de verlichte pijlen die de gekozen rijrichting aangeven. Tussen deze pijlen een LED die knippert als de rijrichtingen tegenovergesteld staan.

Met vriendelijke groet,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

AFB

#37
Hallo allemaal,

Een kleine update van mijn werkzaamheden aan de spoorlijn Evelinnez - Arneaux. Deze keer zonder foto's want er is nog niet veel verandering te zien.

De laatste tijd werden de werkzaamheden vooral onder de baan uitgevoerd. Ter herinnering, ik ben nu met de opstelsporen bezig. Op 1 na zijn alle wisselaandrijvingen geplaatst. Helaas heb ik dit werk voor een deel twee keer uit moeten voeren. Allereerst was ik niet tevreden over de Conrad- wisselaandrijvingen die ik gebruikte. Doordat de tong van de Tillig wissel buigt als deze omgaat veerde deze terug als de Conrad- aandrijving stopte. Hierdoor bleef het wissel iets open staan met ontsporingen tot gevolg. De keuze viel vervolgens op de originele Tillig aandrijving. Deze werkt beter maar kwalitatief waren deze niet altijd top. Ik heb een aantal aandrijvingen gehad die niet goed gemonteerd waren en het viel me op dat de contacten soms slecht werken en wat afstelling nodig hebben. Ik heb ze zelf maar gerepareerd in de hoop dat de toekomst geen verdere verrassingen brengt. Ik zit er over na te denken om voor de andere wissels die aan de andere kant van de baan komen andere aandrijvingen te kopen. Welke weet ik nog niet omdat ik dat nog moet bestuderen. Na het monteren van de Tillig aandrijvingen volgde het voorbereiden van de elektrische bedrading.

Het overige werk is voornamelijk elektrotechnisch van aard. De 2 bedieningspanelen zijn inmiddels voorzien van de schakelaars en LED's. De volgende stap is dan het bedraden van de panelen en de definitieve aansluiting van de baan. Deze verbinding zal gebeuren met meeraderige kabels. Een nieuwe bestelling van onderdelen is in elk geval weer de deur uit.

Langzaam maar zeker kan ik uit gaan zien naar het proefrijden van de opstelsporen. Wanneer de bedieningspanelen zijn aangesloten kan ik daar eindelijk aan gaan beginnen waarna de aankleding kan starten.

Vriendelijke groeten,

Arno

Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Floris

Tortoise aandrijvingen zijn niet goedkoop maar ze gaan mooi langzaam om en je trekt er zo een paard mee doormidden. Ik gebruikte ook vaak die conraddingen, waar dat niet lekker ging verving ik ze dan door Tortoises, want ik was altijd te gierig om het ineens goed te doen. Voor de nieuwe baan toch maar eens anders aanpakken...  :-X

vyncky

servootjes Arno ;-)

Vraag eens aan John of hij al een analoog schakelingetje heeft gebouwd  :P

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

SuSke

Mooie zichtbare afstelsporen Arno.

Alleen even kijken naar het spoorverloop achter je 3-wegwissel op  Arneaux Marchandises.
Ik vind dat de onderste aftakking een beetje een rare krinkel heeft en vrij dicht bij de sporen van de andere bundel komen.
Misschien is het geen probleem en zie je er niets van als je het normale zicht hebt, maar als vogel kijkend vind ik een beetje "wringen"
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

AFB

Bedankt voor de reacties!

Citaat van: SuSke op 12 augustus 2016, 13:22:39 PM
Ik vind dat de onderste aftakking een beetje een rare krinkel heeft en vrij dicht bij de sporen van de andere bundel komen.

Dit spoor ligt zo vanwege de bakovergang. Maar je bent niet de eerste die een opmerking maakt. Het spoort mij iig aan om te kijken of ik de knik in het spoor gelijkmatiger kan leggen.

Citaat van: Floris op 12 augustus 2016, 00:20:05 AM
Tortoise aandrijvingen zijn niet goedkoop maar ze gaan mooi langzaam om en je trekt er zo een paard mee doormidden. Ik gebruikte ook vaak die conraddingen, waar dat niet lekker ging verving ik ze dan door Tortoises, want ik was altijd te gierig om het ineens goed te doen. Voor de nieuwe baan toch maar eens anders aanpakken...

Lekker goedkoop die Conrad dingen en in mijn geval duurkoop. We gaan in elk geval verder met de zoektocht en dan neem ik deze ook mee. Bedankt voor de tip.

Citaat van: vyncky op 12 augustus 2016, 12:31:17 PM
Vraag eens aan John of hij al een analoog schakelingetje heeft gebouwd

Volgens mij ken ik zijn antwoord al... :-)

gr,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

AFB

#42
Hallo allemaal,

De laatste periode stond in het teken van elektrowerken om de baan aan te sluiten. Een niet echt sexy klusje om hier uitgebreid verslag van te doen.



Een klusje dat al ver gevorderd is is het bedieningspaneel voor de post Evelinnez Formation. Uiteindelijk krijgt de baan 3 of 4 van dergelijk panelen. Links de schakelaars voor de verschillende stopsecties (jawel, ik rijd analoog) met de tweekleurenled's. Aan de onderzijde de wisselbedieningen. De lichtpijlen daar boven gaan straks aangeven welke rijrichting ik heb gekozen. Tussen de pijlen een knipperled die mij waarschuwt als ik rijrichtingen tegen elkaar heb ingesteld.



Onder de baan werd het ook tijd om alle losse draden eens aan te sluiten op een klemmenstrook. Inmiddels is dat voor een groot deel gebeurd. De volgende klus is om een meeraderige kabel aan te sluiten tussen het bedieningspaneel en de klemmenstrook. Zo'n vijftig draden zullen deze verbinding maken.  Als dit deel van de baan gedaan is dan wacht de bedienpost van Arneaux Marchandises. Een haast gelijkaardig klusje.



Zoals steeds houd ik voor alle elektrowerken een lijst bij met de verschillende aansluitingen. Tevens heb ik gelijk een plan gemaakt met alle aanduidingen / codes die ik gebruik. De bedienpost Evelinnez Formation kent in totaal tien wissels en vijftien stopsecties.

Met vriendelijke groet,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

modelbaanHO

Heel properkes gemaakt allemaal. Mooi zo.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

AFB

#44
Bedankt Luc! :-)



Inmiddels zijn bijna 100 draden aangesloten die de elektrische verbinding maken tussen de baan en het besturingspaneel. De foto toont de binnenzijde van het paneel met de klemmenstrook. De volgende klus wordt het aansluiten van de knoppen en dergelijk op de strook en dan kan ik, eindelijk, testrijden met het aangesloten baandeel. De klemmenstroken zijn gemaakt met eenvoudige printplaten met stroken waar ik de klemmen op heb gesoldeerd. Het geheel geeft in elk geval een beter overzicht dan alle draden los aan elkaar te solderen. Daarnaast is het makkelijker storing zoeken in het geval van elektrische problemen. De kabels zijn in het paneel van de onderzijde ingevoerd met behulp van M25- wartels.

Misschien komt deze keuze wellicht wat grof over gezien de afmetingen van de draad (1,5 mm2). Helaas was dit de enige kabel die ik tot mijn beschikking had. En het leek me iets te ver gaan om een kabel met een kleinere diameter draad te kopen. De werking van de baan veranderd er in elk geval niet van.




En om al dat technische geleuter te compenseren een plaatje met waar het om gaat. Ik heb even van de gelegenheid gebruik gemaakt om drie Van Biervliet machines naast elkaar te zetten. Nog even en we kunnen er mee testrijden over de opstelsporen. :-)

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl