Auteur Topic: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)  (gelezen 17085 keer)

Offline AFB

  • Forumlid
  • Berichten: 210
  • Gewoon omdat het kan
    • Fotostop.be
  • Voornaam: Arno
Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Gepost op: 04 december 2015, 13:36:34 pm »
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijd mee hier op het forum en heb al veel bruikbare tips kunnen vinden voor de bouw van mijn baan die ik "Lijn 187, Evelinnez - Arneaux" heb gedoopt. Het wordt dus eens tijd dat ik de baan aan jullie presenteer.

De denkbeeldige spoorlijn 187 loopt tussen het Belgische Evelinnez - en het Franse Arneaux en ligt ten zuiden van de lijn Charleroi - Namen. Deze enkelsporige lijn gesitueerd in de jaren negentig heeft de vele lijnsluitingen overleefd en wordt zelfs nog bediend door buurtgoederentreinen. Alhoewel mijn interesse voornamelijk op België gericht is kent deze lijn ook spoorvervoer van de SNCF.

Het centrale punt van de baan zal het station Evelinnez worden. Rondom het station zijn een aantal kleine industriële aansluitingen die het mogelijk moeten maken om lekker te gaan rangeren met wagens. Ik ben al lang aan het nadenken over het definitieve sporenplan. Tot zo ver heb ik het volgende bedacht. (Schematische weergave)



Ik zit er nu aan te denken om het sporenplan verder te vereenvoudigen door bijvoorbeeld meerdere wissels niet toe te passen. Dit zal afhangen van de "speelmogelijkheden" die ik natuurlijk wil behouden om de verschillende aansluitingen te kunnen bedienen. Verder wil ik het geheel niet strak recht leggen.

Het sporenplan toont 4 spooraansluitingen. Voor twee aansluitingen heb ik al een bestemming. Rechtsboven komt een mosterdfabriek die natuurlijk de potjes per spoor vervoerd. Rechtsonder komt een loods à la die in Raeren staat met een werkplaats voor onderhoud aan grote wegvoertuigen, industrielocomotieven en goederenwagens. Deze loods heb ik bij Pikestuff gevonden. Een leuk en een simpel gebouw. Zoals de meeste van de bouwpakketten die ik maak heb ik deze iets anders gebouwd dan hoe de leverancier het bedoeld heeft. Een plaatje van hoe Pikestuff het bedacht:



De mosterfabriek heb ik samengesteld uit Auhagen delen en 2 Kibri fabriekshallen. Daar van komen nog foto's.

De baan wordt analoog aangestuurd. Om de spanning te regelen komen een drietal handregelaars die ik zelf gebouwd heb. Het betreft hier een simpele spanningsregeling die ook gebruikt wordt in de Duitse baan van Modelspoorvereniging Post B uit Roosendaal. Inmiddels heb ik de spanningsregelingen al netjes ingebouwd maar in de testperiode kon ik nog een foto maken van de handregelaar en de print met de spanningsregeling. Het relais is om de polariteit op de baan om te keren.



Als rails en wissels gebruik ik Tillig Elite. Dat doe ik op de gehele baan. In het begin was het voor mij even wennen om het te verwerken. Om me bekend te maken met Tillig ben ik eerst begonnen met de opstelsporen. Omdat dit voornamelijk een recht-toe-recht-aan klus is. Ik ben nu bijna klaar met deze sporen waarna het grote testrijden van de opstelsporen gaat beginnen. Daarop volgend kan er verder gewerkt worden met de aankleding van dit deel van de baan. Als dit eenmaal zo ver is ga ik verder met het stationsdeel van Evelinnez. Dit wil niet zeggen dat ik daar nog niet mee bezig ben. Inmiddels zijn de eerste gebouwen al klaar en liggen er nog om afgebouwd te worden.


Een overzicht van de baan. Alles is modulair gebouwd. Mocht ik ooit gaan verhuizen dan hoef ik de baan niet af te breken. Door de modulaire bouw moet ik wel rekening houden met hoe ik de elektra aanleg en moeten natuurlijk alle sporen per module gelegd te worden. De hoofdbaan wordt gevoed vanuit een ringleiding en de zijsporen hebben een eigen voeding. Het station Evelinnez komt aan de muur. De opstelsporen zijn aan de voorzijde te zien. Het Franse seinhuis voor de opstelsporen heb ik al gebouwd. Deze kit komt van PN Sud Modelisme.



Het spoorvervoer bestaat, zoals al geschreven, uit Belgische en Frans materieel. De lijn is niet geëlektrificeerd dus we gaan voornamelijk Vlottende Cabine's, reeks 62, Caravelles en CC 72000 zien. Natuurlijk aangevuld met rangeerlocomotieven. Voor de TSP museumtreinen is de 6106 beschikbaar. Inspiratie voor de treinen heb ik voornamelijk van de Athus - Maas lijn en verschillende grensoverschrijdende spoorlijnen met Frankrijk. Met een schuin oog is er ook naar lijn 42 gekeken.

De liefhebbers kunnen meer plaatjes zien in het online fotoalbum dat ik heb gemaakt van de baan. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/albums/72157648837672058 De bedoeling is dat ik hier in op het forum meer ga posten over de voortgang van de bouw.


Vriendelijk groet,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Offline Kautenbach

  • Forumlid
  • Berichten: 2.370
  • Voornaam: Wim
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2015, 13:56:26 pm »
leuk thema, veel plezier met bouwen toegewenst ;)

ziet er goed uit tot zover, heb je t sporenplan nog aangepast?

Offline AFB

  • Forumlid
  • Berichten: 210
  • Gewoon omdat het kan
    • Fotostop.be
  • Voornaam: Arno
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #2 Gepost op: 04 december 2015, 14:00:13 pm »
Bedankt Wim! In mijn hoofd ben ik nog aan het puzzelen. Aangezien de treinen uit België van de rechter kant komen zou het nog kunnen dat de aansluiting van de goederenkoer geheel omgedraaid wordt. Verder kan het nog zijn dat het geheel volledig omgegooid wordt met dit in mijn hoofd als basis. Ik begin te vinden dat drie sporen voor dit stationnetje te veel worden.

Ik heb in elk geval als inspiratie wat boeken waar wat Belgische sporenplannen in staan.

gr,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Offline mark7758

  • Forumlid
  • Berichten: 2.278
    • http://www.belux.lu
  • Voornaam: Mark
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2015, 14:03:39 pm »
Eerg Leuk voorstel.
Kom je weer eens langs in Houten. Wie weet kunnen weer eens met elkaar babbelen? (Kautenbach komt ook. Even koffie met elkaar?)

Mocht je vragen hebben over seinen en zo. Zet ze maar neer.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, ontwerper Treinbeveiliging NL.

Offline AFB

  • Forumlid
  • Berichten: 210
  • Gewoon omdat het kan
    • Fotostop.be
  • Voornaam: Arno
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2015, 14:14:36 pm »
Kom je weer eens langs in Houten.
Mocht je vragen hebben over seinen en zo. Zet ze maar neer.

Het is al weer ff geleden dat ik jullie baan heb gezien idd! De laatste keer reden we met een lekkere stam met Cokeswagens. :) Helaas heb ik ook dit jaar een uitnodiging van de baas om te komen werken.  Dus een bezoek zit er niet in. :-(

Over die seinen komen zeker vragen. Ik ben er nog niet actief mee aan het puzzelen maar als het zo ver is wil ik zeker gebruik maken van je aanbod.

gr,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Offline OlivierV

  • Forumlid
  • Berichten: 6.339
  • Scheve Willy
  • Voornaam: Olivier
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2015, 14:30:26 pm »
Fijn jouw werk hier ook te mogen aanschouwen Arno.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Offline AFB

  • Forumlid
  • Berichten: 210
  • Gewoon omdat het kan
    • Fotostop.be
  • Voornaam: Arno
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2015, 15:01:00 pm »
Bedankt Olivier!

Een projectje waar ik graag aan wil beginnen is het Café van Artitec. Inmiddels heb ik het bouwpakket in huis en is de verf binnen dus binnen niet al te lange tijd wordt er gestart.



gr,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Offline vyncky

  • Forumlid
  • Berichten: 1.196
    • http://www.lijn-12.be
  • Voornaam: Yannick
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2015, 18:15:56 pm »
Hey Arno

Bekend volk op 't forum! Welkom makker!  ;)

Leuk dat ik uw vorderingen hier kan zien ! Maar ik had het al gezegd, je bent goed bezig ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Offline eric

  • Forumlid
  • Berichten: 1.448
  • Voornaam: Eric
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #8 Gepost op: 04 december 2015, 19:30:40 pm »
Inderdaad, leuk dat we je zo een beetje kunnen volgen.
Voor aan het café hebben we al de gepaste Dafjes ;)
Eric

lid van MSV Post B Roosendaal http://www.msvpostb.nl/
www.lijn-12.be

Offline AFB

  • Forumlid
  • Berichten: 210
  • Gewoon omdat het kan
    • Fotostop.be
  • Voornaam: Arno
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2015, 17:20:34 pm »
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik weer wat verder gegaan met de baan. Het Café van Artitec riep om er aan te beginnen.


En zo ziet het er uit als alles nog in de doos zit. Na het uitpakken moeten alle onderdelen van elkaar los gesneden worden en moeten alles netjes afgevijld en geschuurd worden.


Nadat ik alle onderdelen schoon heb ga ik deze aan elkaar passen. Alles wordt met secondelijm gelijmd dus als dat vast zit is het moeilijk weer uit elkaar te krijgen.


De muren heb ik passend gekregen. Ik ben hierbij afgeweken van de beschrijving. De muur met de ingang moest pas gemonteerd worden als het dak er op zit. Ik ben blij dat ik het andersom heb gedaan. Het passend maken van het dak bleek een puzzeltje te zijn. Dat is uiteindelijk gelukt met wat schuren en vijlen. De foto toont de kier die ik weggewerkt moest zien te krijgen.


Uiteindelijk paste het dak op de muren. Helaas kwam ik er achter dat de schoorstenen toen zwevend boven het dak kwamen te staan. Volgens de beschrijving moesten deze eerst gemonteerd worden voor het dak geplaatst werd. Verrijkt met deze ervaring zou ik het nu andersom doen. Voor de kier ben ik nog een passende oplossing aan het zoeken. Wellicht wat daklood of iets dergelijks.


Na het lijmen ben ik alvast wat gaan verven. Ook hier wijk ik af van de bouwbeschrijving. Dit is de status tot zo ver. Ik laat de verf even drogen.


Een overzichtje van de plaats waar ik werk. Ik doe het meeste al staande.


Een laatste plaatje van de centrale voeding van de baan. Van links naar rechts:
- Märklin trafo voor 16V AC voor de voeding van de wissels en 14V AC voor de voeding van de spanningsregelingen.
- 24V DC voeding voor de relais die ik onder de baan gebruik. Het is een 5A voeding dus dat is ruim voldoende. Deze stuurspanning heb ik 800 mA afgezekerd. Misschien wordt dat wel minder als ik uitgevist heb wat de maximale stroomafname is als alle elektra gemonteerd is.
- 230V aansluitingen.
- 2x spanningsregelingen voor de DC rijspanning. Er komt nog een derde regeling.
-  3 relais voor de polariteit van de rijspanning.
- Draadaansluitingen naar de ringleidingen die onder de baan liggen en de handregelaars en glaszekeringhouder voor de 24V DC stuurspanning.

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 19.702
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #10 Gepost op: 08 december 2015, 00:29:50 am »
Het is een 5A voeding dus dat is ruim voldoende. Deze stuurspanning heb ik 800 mA afgezekerd.

Kijk vooral naar je gebruikte bedrading. Ik gebruik graag automatische zekeringen, en die vind je zelfs tot 2A.
Bij die lage stromen heb je geen dikke draden nodig, en automaten zijn een stuk makkelijker dan glaszekeringen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline AFB

  • Forumlid
  • Berichten: 210
  • Gewoon omdat het kan
    • Fotostop.be
  • Voornaam: Arno
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #11 Gepost op: 08 december 2015, 16:49:44 pm »
Kijk vooral naar je gebruikte bedrading. Ik gebruik graag automatische zekeringen, en die vind je zelfs tot 2A.
Bij die lage stromen heb je geen dikke draden nodig, en automaten zijn een stuk makkelijker dan glaszekeringen ...

De 24V draden heb ik dikker gehouden dan nodig. De ringleiding bestaat uit 1,5 mm2. Bij een zekering van 800 mA ruim voldoende lijkt me. Het voordeel is dat ik later indien nodig zonder problemen meer vermogen kan vragen. Natuurlijk na het verhogen van de glaszekering.

Het plaatsen van een automaat is zeker iets waar ik aan moet gaan denken voor de toekomst. Bedankt voor de tip! Vooral als ik straks weet wat de definitieve maximale stroomafname is. Wat voor automaten gebruik jij en waar koop je ze?

gr,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Offline arnaud

  • Forumlid
  • Berichten: 129
    • http://www.avierealban.over-blog.com
  • Voornaam: arnaud
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #12 Gepost op: 08 december 2015, 21:00:27 pm »
Moie project ;)
Zeker houd ik de naam veel ;)))
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 19.702
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #13 Gepost op: 09 december 2015, 11:22:09 am »
Wat voor automaten gebruik jij en waar koop je ze?

Gewone zekeringkast-modellen (Vynckier, Legrand, ...)
Ik heb ze ooit op een rommelmarkt gekocht - want wie gebruikt er nu zo'n kleine zekeringen in huis ...  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline Floris

  • Forumlid
  • Berichten: 980
  • Voornaam: Floris
Re: Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2015, 00:39:31 am »
leuk een café te zien verschijnen!
Wat betreft dak dan wel muren eerst in elkaar zetten, het dak eerst doen heeft als voordeel dat je de stand van het schuine stukje muur kunt aanpassen op de stand van het dak, dat is makkelijker dan andersom en spaart dus vijlen en schuren, al lijkt het misschien niet de meest logische methode. De schoorstenen lijmen voor het dak erop gaat is om dezelfde reden, daar kun je het dak onder klikken als het op de muren gaat en het blijft dan zonder lijm aardig op zn plek bij het passend maken en lijmen van het schuine muurstukje. Maar goed, gelukkig ben je er zo ook prima uit gekomen! ;)
Wat de kierende schoorsteen betreft, inderdaad daklood (geschilderd tape) erop, er zit daarom ook nog geen daklood op het model meegevormd, achteraf toevoegen is mooier (altijd naadloos) en lost meteen zulke problemen op.
Ik ben heel benieuwd hoe ie gaat worden!
groeten,
Floris