AC rijden op 2 spoor Geoline !!!!!

Gestart door Marc Treintjes, 03 december 2015, 12:49:35 PM

Marc Treintjes

Graag info,

AC rijden op Geoline sporen van Roco dat kan toch niet.

Met één Ecos centrale kan je wel alles aansturen maar het zijn toch de sporen die bepalen of je nu DC of AC rijdt digitaal of niet soms??

Metpetergaathetbeter

Geoline is DC spoor ! Je hebt daar toch geen pukkels op om stroom te nemen ! ;)

Metpetergaathetbeter

Je sporen en het materiaal bepalen met welk systeem je gaat werken ! daar moet je dan je besturingssysteem aan aanpassen !

Marc Treintjes

Maar die ECOS centrale kan alles aan he ??
Zowel AC als DC ?

Ben

Zodra je over digitaal praat, je hebt immers een Ecos, is er geen AC en DC meer. Hooguit het Motorola en het DCC protocol. En dat kun je met een Ecos toepassen op zowel 2-rail spoor als 3-rail spoor.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Zoals Ben zegt, in het digitale tijdperk zijn de termen AC en DC onzin geworden. Die termen worden ten onrechte gebruikt om het verschil tussen 2-rail en 3-rail aan te geven. Dat zegt iets over de stroomtoevoer. Maar welke stroom je toevoert, dat kan je dan nog kiezen. AC of DC of digitaal. En in digitaal heb je nog keuze uit meerdere protocollen.

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 december 2015, 12:55:01 PM
Geoline is DC spoor ! Je hebt daar toch geen pukkels op om stroom te nemen ! ;)
Peter je moet je dringend eens gaan inlezen!

Het enige wat eigenlijk nog verschilt is, zoals Ben reeds schrijft, het systeem, 2-rail of 3-rail.
Meestal bij analoog gebruik.
- 2 rail = DC
- 3-rail (dus sporen met pukkels ertussen) = AC, maar je kan ook 3-rail gelijkstroom rijden als je dat wil.

Vanaf digitaal wordt er eigenlijk niet meer gesproken van AC of DC, maar spreek je van 2-rail of 3-rail, de digitale spanning op je rails is sowieso een wisselspanning (er staat constant stroom op de rails, zo kunnen bij stilstand ook lichten van locs blijven branden.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Citaat van: OlivierV op 03 december 2015, 14:34:18 PM
...
- 3-rail (dus sporen met pukkels ertussen) = AC, maar je kan ook 3-rail gelijkstroom rijden als je dat wil.
...

Dat klopt enkel voor digitale locs,
Analoge en Delta locs zullen volgens mij niet rijden op gelijkstroom. 

dani

we zaten intussen op het digitale spoor Philippe....

Analoge loks zijn niet meer in scope...    en Delta is zo halfslachtig dat het eigenlijk ook "out" is.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: philippe_007 op 03 december 2015, 14:38:23 PM
Citaat van: OlivierV op 03 december 2015, 14:34:18 PM
...
- 3-rail (dus sporen met pukkels ertussen) = AC, maar je kan ook 3-rail gelijkstroom rijden als je dat wil.
...

Dat klopt enkel voor digitale locs,
Analoge en Delta locs zullen volgens mij niet rijden op gelijkstroom.
Raf hier op het forum rijdt 3-rail gelijkstroom. ;)
Delta tel ik niet meer mee omdat dat inderdaad zodanig omslachtig is.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

efl045

#10
Om ook even mijn duit in het zakje te doen, ik heb hier nog 2-rail AC, oude Märklin spoor 1, maar ik zal wel weer een uitzondering zijn  :)
En zelfs de nieuwe digitale Märklin spoor 1 locs rijden probleemloos op AC.
Waaom zou je dan niet met AC op 2 spoor Geoline kunnen rijden? :)

dani

nu ja, Delta kan op een digitale baan rijden, maar dat is dus inderaad eigenlijk een wisselstroom !

op pure DC kan Delta niet

Eigenlijk is DCC dus ook geen DC maar AC, hoewel het geen zuivers sinusgolf-wisselspanning  is zoals we gewoonlijk bedoelen met AC...   Maar die discussie hebben we -tig keer gehad en ik ga Klaas en Ben bijtreden
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bollen neus

En den deze is al vree content als hij zijn model kan laten rijden en das meestal nen rail links en nen rail rechts maar het kan ook omgekeerd zijn natuurlijk.
Den Eric.

raf

hoi ik rijd inderdaad 3 rail gelijk stroom maar met een eigen systeem wat de besturing aan gaat
de loco's zijn gelijk en wissel stroom loco's allen omgebouwd naar analoog gelijkstroom maar met het omschakel mechaniek van marklin of ulhenbrock

de digitale sturing zit onder de baan en niet in de lcoco's

https://www.youtube.com/watch?v=UxbZr5caFws
dit is het langzaamste wat ik kan rijden maar de verlichting blijft wel branden door een trukje met de sturingen
aan te raden niet als je niets van electronica af weet en programmeren van de pic processoren
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

vanaf 11 sekonden is het wel HEEEEL traag .... LOL
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.