Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Groepsaankoop Etstoestel v4

Gestart door Gerolf, 16 november 2015, 00:30:16 AM

Freek

ik heb het even opgezocht:

http://www.bison.be/nl-be/producten/660-siliconenkitten/product/678-siliconenkit-glas/features/
is bestand tegen chemicaliën

Ik heb er ook al gezien in de typische 'siliconen tubes'

Eventueel wil ik het ook wel eens proberen. Dan heb ik ook ineens een nieuwe etsbak voor mijn printen. Ik gebruik al jaren zo'n polyester bak van Velleman. Maar die ziet er ook niet meer uit.
https://www.velleman.eu/products/view/?id=369500




Gerolf

't Is inderdaad nog te testen of die kit van Bison tegen Natriumpersulfaat kan. De technische fiche geeft hoop  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Toch even mijn ervaring hier tussengooien:

Er zijn tal van lijmsoorten die probleemloos tegen de "scheikunde" bestand zijn. Maar
Op het""blote" lijmoppervlak vormt zich een "hardere" schil die dus minder flexible is. Door de warmte zetten lijm en glas uit maar niet evenveel. Dat zorgt voor kleine "scheurtjes" aan de randen van de verlijming. Die scheurtjes harden uit... zetten uit, scheuren dieper, harden uit,... tot het zootje lekt.

Hoe snel dat gaat zal wel afhangen van veel factoren maar mijn etsbak (gelijmt met Tec-7) heeft het geen 3 maanden uitgehouden. Dan nog eens met X-all van Soudal geprobeerd maar ook geen lang leven gekend.

Ik denk dat je op zoek moet naar glazen bakken uit één stuk maar zover ik er al gevonden heb, kosten die vaak tussen de 150 en 200€ per stuk. Google eens op "glass development tanks"...

Of misschien toch verder gaan met plastic containers en die er ook als extra (wisselstuk) op voorhand bij leveren?

Peter

Misschien een domme opmerking, maar in de tuincentra ( bv. Van Uytsel in Kontich) verkopen ze voor een paar euro vierkante vazen van verschillende hoogtes en doormeter. Deze zijn uit een stuk gemaakt, dus zonder naden. Eventueel geschikt?
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Dergelijke vazen heb ik ook al bekeken, maar de binnenwanden ervan zijn niet recht. Lastig om er een pomp in te bouwen ...

@ Dirky: ik begrijp je bezorgdheid helemaal, en ben dus ook huiverig voor een op de duur slechte verlijming.
Misschien kan ik volgende week contact opnemen met een glasblazer ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Doornroosje

En uit de scheikundige sector zelf? Bekerglazen zijn er ook in het vierkant dacht ik. Eens opsnorren...

Gerolf

Dat zijn die dure bakjes waar Dirky het over heeft - inderdaad vanaf 150,- ...  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045


Gerolf

Dat adres hou ik als back-up - bedankt  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#54
Gerolf,

Bij Van Uytsel hebben ze ook zuiver vierkante vazen in glas. Dat wil zeggen volledig vlakke zijkanten van diverse hoogtes en een vierkante bodem.

Zie ook op onderstaande link als voorbeeld

https://deens.nl/woonshop/woonaccessoires/glazen-boxen/glazen-box-hurricane-brass-madam-stoltz-MSC-100042BR.html
Met vriendelijke groeten
Peter


Gerolf

Ik ook, maar toch doorgeklikt ... en duur voor een te kleine "vaas"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Misschien de volgende keer dat ge een bloemeke gaat kopen voor teergeliefde, een klappeke doen met de bloemist van dienst ?

Dirkh

Hoe groot moet dat glazen bakje zijn, ik kan altijd eens via de zoon (is een bloemist) laten navragen of er zoiets bestaat en wat de prijs is.

loebaske

ongeveer 25 a 30 cm lang, 15 a 20 cm breed en 20 a 25 cm hoog en glas dikte van +/- 4mm