Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Groepsaankoop Etstoestel v4

Gestart door Gerolf, 16 november 2015, 00:30:16 AM

efl045

Citaat van: Gerolf op 25 november 2015, 10:58:03 AM
- geen idee of acryl beter tegen de warmte kan dan plexiglas - mijn huidige plexi bakjes krijgen na een tijdje een "buik"
Is er dan een verschil? Plexi is toch maar een merk van het product acryl?
http://www.agulon.nl/plexiglas.html
Of heb ik dat verkeerd?

Gerolf

Best mogelijk dat plexiglas en acryl hetzelfde is. Ik ben absoluut geen expert.
In dat geval zijn die acryl-bakjes niet bruikbaar - of ik moet een anti-buik-corset voorzien  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Ik heb net op die webstek gekeken, en polycarbonaat is misschien een beter materiaal - als glas niet lukt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

#33
Ik vrees dat je met polycarbonaat niet echt beter af bent dan met acrylaat, sterker wel maar vormvastheid in functie van temperatuur lijkt mij niet heel veel beter, men geeft als eigenschap van polycarbonaat dat het buigbaarder is bij 20 graden dan acrylaat:
http://www.hydrosight.com/nl/acrylaat-vs-polycarbonaat/

loebaske

Niet doen Gerolf, polycarbonaat is wel slagvast maar neemt ook de kleur aan van het ets middel, allé toch na een tijdje +/- 3 à 6 maand

Gerolf

Uit die tabel op die webstek lees ik betere eigenschappen: 30° verschil  :-\

Verkleuren door het etsmiddel doet plexi ook. Ik hoop vooral dat het glas lukt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Freek

Ik zou eigenlijk niet weten waarom het niet zou gaan om glazen bakjes te maken.

Indertijd heb zelf een aquarium op maat gemaakt, glas op maat laten snijden in de doe-het-zelf zaak
en alles aan elkaar kleven met een soort silicone voor aquariums.

Volgens mij moet dat ook voor een etsbak werken.


Rangeerduivel

#37
Citaat van: Freek op 25 november 2015, 13:33:02 PM
Ik zou eigenlijk niet weten waarom het niet zou gaan om glazen bakjes te maken.
Indertijd heb zelf een aquarium op maat gemaakt, glas op maat laten snijden in de doe-het-zelf zaak
en alles aan elkaar kleven met een soort silicone voor aquariums.
Volgens mij moet dat ook voor een etsbak werken.

Is inderdaad simpel,
maar wat waarschijnlijk gevreesd wordt is dat het product(siliconen of ander kleefmiddel),niet bestand zal zijn tegen de invretende werking van de producten die gebruikt worden bij het etsen.
In een aquarium doet men enkel water(de naam zegt het zelf!aqua)

Peter

Kan je het glas niet laten lassen. Heb dit al een paar keer zien doen door de glasblazers in de Dorotheenhütte in Wolfach (Zwarte woud)
of zou dat te duur zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Verschillende lijmen zijn inderdaad niet bestand tegen etsmiddel.
Tweecomponenten-silicone voor mallen wel, maar die kleeft dan weer niet ... maar goed ook, want anders kan je niet ontmallen  ::)

Glas laten lassen? 't Is misschien een idee - als dat ook kan voor vensterglas ...
- maar ik zou niet weten waar ik daarvoor moet zijn (het Zwarte woud is me wat te ver)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

In het centrum van Lommel is er een glasblazerij,
daar kan je als toerist door een raam (dat steeds open staat) kijken naar de vakmannen.
Mss kan je daar eens informeren ?

Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 25 november 2015, 15:32:33 PM
Glas laten lassen? 't Is misschien een idee - als dat ook kan voor vensterglas ...

Enig probleem,waar sluit je de massakabel op aan !  ;D ;D

;)

Alle gekheid op een stokje,met een vlam zoals metalen ge soldeerd worden,zo worden flessen(bvbCola) ook bewerkt om als versiering te dienen...

vyncky


Gerlof,

neem eens contact op bij

A-Z Glastechnieken
Klm Laan 60
4631JX Hoogerheide

tel: 0164-610054

Dat is de voormalige glasblazer van BASF. die maakten bekerglazen, erlenmeyers, enz.

Hij is na het opdoeken met een eigen bedrijfje begonnen (in bijberoep). Wij bestellen op't werk daar nog steeds producten (moeilijke glasstukken)

Hij zou het misschien kunnen...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

755philippe

Wist niet dat BASF een glasblazer had. Heb destijds mijn vader die daar werkte nooit iets over horen zeggen. Ik docht dat ze daar zakken nitrofoska (kunstmest voor gazon) hadden en alles in kunststof en ja de klassieke kasetten en videobanden.
Mvg

755philippe

vyncky

die hadden ze inderdaad.

Deze maakten glaswerk voor eigen gebruik in het labo, of bij de analyse-afdeling. Of geschenkjes bij pensioneringen,...
Bij deze laatste is nog veel glas in gebruik bij corrosieve media.

Door besparingen hebben ze al het materiaal geschonken aan de UGent. Maar dat glaswerk was niet goed genoeg en te duur.
vandaar zijn de oude glasblazers terug zijn begonnen. Voor hun eigen rekening.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)