Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Groepsaankoop Etstoestel v4

Gestart door Gerolf, 16 november 2015, 00:30:16 AM

reeves


loco

Citaat van: philippe_007 op 16 november 2015, 14:48:49 PM
Veel info is er te vinden op een goede site van een heel bekend iemand: http://meb.gerolf.be/
daar kan je de uitleg vinden ivm "etsen", "zelfbouw etsbak", "uv-bak".... staat allemaal onder de rubriek "De bouw" en submenu "Gereedschap"
allemaal zeer nuttige info  ;)
Succes

Gezocht en niet gevonden. Waarschijnlijk kan ik niet goed zoeken en heb ik ook nog een straffere bril nodig.'t Wordt erger en erger
Wel in het website-overzicht een link zien staan: http://meb.gerolf.be/debouw/gerief/netsbak.htm
Ik ga alles nog eens rustig lezen, bekijken en dan beslissen
Gerolf, bedankt voor het aanbod.

Toch iets vreemd aan de hand. Ik gebruik steeds Chrome als browser.
Toch nog eens geprobeerd met iexplorer, en kijk, daar verschijnt plots toch het submenu met gereedschap.

railrunner

Gerolf,

Ik heb eigenlijk ook wel interesse in een etstoestel + opleiding.  Tekenen kan ik al...

Gerolf

#18
Tel ik nu 12 (mezelf inbegrepen) ?   :D
en dat op 24h na de posting  :o

Zoveel interesse voor toestel en bijscholing?  Dan is mijn "kot" te klein - ten huize MTD ergens begin voorjaar ?

Denk er wel aan dat dit hele project kan afgeblazen worden !
- Als die glazen bakjes niet lukken
- Als ik die nieuwe pomp niet betrouwbaar gebouwd krijg
- Als de meet- en regel elektronica niet is wat ik wil

Ik hou het dus allemaal "onder voorbehoud" - stap voor stap  ;)

Citaat van: Cedric op 16 november 2015, 12:06:24 PM
Ik ben ook geïnteresseerd. Leren om messing te etsen staat al lang op mijn to do lijstje.

Messing ets ik nog maar amper. Nieuwzilver is een veel interessanter materiaal:
kost evenveel, even goed soldeer- en etsbaar, maar véél sterker.
... maar door dit te zeggen gaat mijn voorraadje messing nooit op geraken  ::)  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Was dat de vorige keer ook bij MTD die scholing??

Gerolf

De laatste keer was het met 4 of 5 mensen bij mij thuis. Lang ervoor een keer bij De Pijl, en nog eerder bij MTD.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: Gerolf op 17 november 2015, 09:49:22 AM
De laatste keer was het met 4 of 5 mensen bij mij thuis. Lang ervoor een keer bij De Pijl, en nog eerder bij MTD.




Dat kan ik me nog levendig herinneren Gerolf bij U thuis. leuke bende toen ja... en de cursus is nog steeds een hulp.... maar ook hier begint het toestel tekenen van slijt te vertonen bedoel, soms blijft de motor haperen ..dat klopt! De bak zelf ja... je kan wel denken na zoveel etsen ...maar het is en blijft wel een handig machientje Gerolf , nog geen moment spijt van gehad hoor!!!! Dat van dat nieuw zilver ...... ben erg benieuwd , heb dat nog niet gedaan ... dus nieuwe cursus Gerolf ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Een update: Ik heb die man gisteren gesproken, en hij is bezorgd dat de bijtende producten de lijm aantasten
Hij zou een proefstukje maken (een klein glazen potje) dat ik dan een tijd zou testen (teisteren) met zowel ets- als ontwikkelspul

Als die test goed verloopt (ik plan dit lang genoeg te doen)
- dan pas volgt het definitieve ontwerp (er voor is het zinloos om er mijn tijd in te steken)
- en dan pas bouwen van de tanks, bouw van de toestellen, ...
... dus is in het beste geval de "klein-serie-productie" voor begin 2016
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky


Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 21 november 2015, 10:15:51 AM
Hij zou een proefstukje maken (een klein glazen potje) dat ik dan een tijd zou testen (teisteren) met zowel ets- als ontwikkelspul

Men zegt soms,domme vragen bestaan niet maar ik ga toch eens proberen ;D;

Moet het dan echt een glazen bak zijn waar in geetst wordt?
Is het een must dat je de stukken kan zien tijdens het etsen?

;)

Gerolf

Rudy: dat is absoluut geen domme vraag
Je moet precies op tijd stoppen met etsen - en dus op het laatst je werkstuk goed in de gaten kunnen houden ...

Citaat van: Dirky op 21 november 2015, 13:02:48 PM
zeker "warm" testen hé Gerolf!

Doe ik uiteraard - en dat plan ik gedurende enkele weken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Gerold,  na onee korte pm, mag je mij mee in de lijst opnemen. Tekenen en printen is geen probleem.  Alleen de belichtingsbak nog maar dat zie ik wel zitten
Bedankt voor het aanbod.

Geert

Is dit een oplossing i.p.v. glazen bak? Wel iets groter...

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Qua afmetingen is dat te doen, maar
- geen idee of acryl beter tegen de warmte kan dan plexiglas - mijn huidige plexi bakjes krijgen na een tijdje een "buik"
- ik denk dat de glazen bakjes goedkoper zullen zijn (ALS ze goed gelijmd geraken)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Buikje (van het etsbakje  ;D) hou ik op dit ogenblik redelijk onder controle door met colson-bandjes het bakje tegen de centrale console te drukken, en met een houtenblokje tussen "navel" en colsonbandje  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }