Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Spoor 0 - 3 rail - Gils -digitaal

Gestart door efl045, 06 november 2015, 10:20:50 AM

efl045

Voor sommigen zal het ongetwijfeld heiligschennis zijn, maar ik heb al mijn oude Gils locomotieven, waarvan de oudste al van 1948 dateert, gedigitaliseerd.
De reden was dat ik vond dat zelfs niet al te lange treinen analoog veel te moeilijk aan te sturen zijn, als ze aan een redelijke snelheid door de (veel te korte) bochten rijden loopt de snelheid op de rechte stukken veel te hoog op, rijden ze op de rechte stukken aan een redelijke snelheid dan geraken ze nauwelijks door de bochten en wissels.   
Eerst heb ik analoog geprobeerd met een PWM sturing, maar PWM met lastregeling en kickstart digitaal werkt natuurlijk veel beter. En je krijgt er nog contante verlichting bij.
Probleem was dat de Gils locomotieven toch liefst rijden op +/- 30V en de meeste centrales het bekeken houden bij +/- 22V, om van de decoders dan nog maar te zwijgen.
Het eerste probleem heb ik opgelost door een zelfgebouwde Edits booster aan te passen (hogere trafo spanning en hogere geregelde uitgangsspanning), het tweede probleem door een locdecoder uit te zoeken die het wel nog doet bij +/- 30V. Tot mijn aangename verbazing was van alle geteste decoders (10-tal) de enige decoder die het nog goed doet bij die spanning de allergoedkoopste, de TAMS LD-G-32.
Een bijkomend probleempje was dat alle Gils locomotieven voorzien zijn van een allstrom/seriemotor die dan moet aangestuurd worden met een DC locdecoder, maar dat is te fixen met een zogenaamde lastregel-adapter (om in de TAMS terminologie te blijven) zonder een permanente magneet in te bouwen (wat onomkeerbaar zou zijn bij Gils locomotieven).
Hoewel Gils spoor 0 is valt het bij de stoomlocomotieven qua plaats toch nog flink tegen om de ombouw naar digitaal te doen, de elco's van de lastregel-adapter en de bufferelco nemen toch flink wat plaats in en de oude motor is heel groot.



Bij een treinstel en een eloc is er plaats zat natuurlijk:



De Gils locomotieven rijden standaard op 3 rail wisselstroom waarbij de wielen van elkaar geïsoleerd zijn (ze hebben geen omschakelrelais maar nemen stroom van de linker of rechter rail in combinatie met de middenrail om hun richting om te keren) wat dus niet meer nodig is digitaal, dus werden de wielen met elkaar door verbonden en in combinatie met de bufferelco die voorzien is op een TAMS decoder geeft dit nu een flikkervrije verlichting.
En doordat de wielen nu allemaal doorverbonden zijn en er digitaal gereden wordt is een heel eenvoudige terugmelding (ik rij met Koploper) nu ook mogelijk.



Een impressie van de rijdende digitale Gils treinen (stel er je niet teveel van voor  ;)): https://www.youtube.com/watch?v=M67vGzNMITM

En als ik op een dag naar de oude analoge situatie terug wil kan dat allemaal in een handomdraai...


dani

een heel fijn proiject !!!    interessant en bedankt om te delen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Er zijn er hier toch nog die graag 'buiten de lijntjes kleuren'  ;)

dani

wees daar maar zeker van.

En zolang JIJ het fijn vindt en er plezier aan beleeft is het toch ok ?

Daar gaat de hobby om.  Doen wat jij goed vindt.  En het resultaat mag er zijn !

Ik ben trouwens zelf ook een grote "verbruiker" van TAMS decoders :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Vreemd gevoel als ik naar het filmpje kijk... Als je al 50 jaar "gewoon" zijt van die dingen "alles of niets" te zien rijden, lijkt het mooi aanlopen en afremmen verkeerd.

Maar toch wel een leuk idee om dit te doen... :)


(PS ik ben hier een rubber-powered modelvliegtuig, anno ca. 1948, aan het ombouwen met een buitenloper motor en een 2,hGHz besturing. >>> van heiligschennis gesproken ;))

efl045

Zo mooi lopen ze nog niet aan en remmen ze nog niet af  :) Er is nog wat werk aan de winkel, maar voor zo een oudjes valt het wel al mee.
't Leuke is wel dat ze met 2 op een ovaaltje kunnen rijden en zonder (menselijke) tussenkomst elkaar nooit inhalen, dat zie ik op sommige beurzen met nieuw materiaal nog wel eens mis gaan...

bollen neus

Tof materiaal Franky maar zoals ge weet ken ik der geen fluit van hé? (alé van dienen elentriek dan)
Den Eric.

efl045

't Ja, veel detail waar jij zo mee bezig bent, en wat ik bewonder, twijfel daar niet aan, is er hier natuurlijk niet aan, maar ik beleef bakken plezier aan deze bricolage. Een elektrieker speelt anders met treintjes dan een mechanieker hé  ;)

dani

Citaat van: efl045 op 06 november 2015, 13:48:52 PM
Een elektrieker speelt anders met treintjes dan een mechanieker hé  ;)

Oeps......  dan ben ik gejost !!! ik heb een opleiding electromechanica gedaan :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Dani,

gejost? Best of both worlds zeker  :)

bollen neus

Citaat van: efl045 op 06 november 2015, 13:48:52 PM
't Ja, veel detail waar jij zo mee bezig bent, en wat ik bewonder, twijfel daar niet aan, is er hier natuurlijk niet aan, maar ik beleef bakken plezier aan deze bricolage. Een elektrieker speelt anders met treintjes dan een mechanieker hé  ;)

Een geklopte nagel dus.

Den Eric (tussen haken boek is in de maak waar je belangstelling in hebt zijn er maar 3 van)

efl045

#11
Digitaliseren alleen was natuurlijk niet voldoende om de oude Gils locomotieven wat beter te doen rijden, eerst werden ze volledig gedemonteerd, grondig gereinigd, waar het asgat voor de collector te groot was uitgesleten in de bakelieten drager werden kleine kogellagers geplaatst, putten in de collectors werden opgevuld met soldeer en weer vlak gemaakt en alle koolborstels werden vervangen door exemplaren van oude Bernina naaimachines die ik gelukkig nog gevonden heb ergens in Duitsland:









En dit is al het omgebouwde materiaal dat nu van een mooie oude dag geniet:





Meer moet dat voor mij echt niet zijn...

Metpetergaathetbeter

fraaie verzameling en volgens mij had daar gerust mogen staan : " meer zou het in ieder geval mogen zijn !" ;D ;)

efl045

Meer 'in aantal' zou het zeker mogen zijn, maar ik bedoelde dat ik mij best kan amuseren met materiaal waar hier en daar een klinknageltje ontbreekt  ;)

Metpetergaathetbeter

dat had ik ook al begrepen, even plagen !  ;D ;)