Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Baantje om digitaal te rijden

Gestart door BC911, 03 november 2015, 20:31:14 PM

BC911

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 maart 2016, 13:47:08 PM
gekleurde soliconen ? Geeft wat mee bij het trekken van het materiaal (zowel onderbouw-rails)?

Had ik ook eerst aan gedacht, maar om dat proper te doen lijkt mij niet evident. Denk dus dat het eerder opvullen met klei zal worden en een klein spateltje en schuren ...

Citaat van: Stieven76 op 01 maart 2016, 13:48:11 PM
Ik vind zelfs de kleur van de klei al redelijk goed. Nog wat bij kleuren en weatheren om het minder egaal te maken, maar dat ga je sowieso nog wel doen vermoed ik.  ;D

Is inderdaad wel ok. Is klei met "stone look", maar ga het toch noch schilderen denk ik of vernissen. Anders gaat er denk ik stof van blijven afkomen ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Metpetergaathetbeter

met een natte vinger over gaan (silliconen) :-\

reeves

Citaat van: Snobby Crash op 29 februari 2016, 21:56:26 PM
Bert,


Gewoon even de spleet even opschuren, stofzuigen en opvullen met klei
en je probleem is opgelost !

Geert

Geweldig  ;D

BC911

Vandaag dacht ik even snel de 2 laatste wissels aan te sluiten met de basisset met servo's van Digikijes. De servomotors is geen probleem, maar ik kom er maar niet uit hoe ik de puntstuk interface moet aansluiten. Waarschijnlijk doe ik iets fout, maar het puntstuk komt niet onder spanning ...???

Hieronder een foto van hoe ik het aangesloten heb. Ik heb dus de + en - (rood en zwart) van de extra uitgang naar het relais verbonden. Uitgang na relais ook rood en zwart die naar de rails gaan, en dan in het midden een groene draad die naar het puntstuk gaat.



Zo zie ik het toch als ik de handleiding bekijk (al zouden kleurtjes daar wel kunnen helpen)



Maar het werkt dus niet. Ik heb de DR4024 in preset 1 gezet zodat de 2 poorten aan elkaar gekoppeld zijn. Dit is volgens mij goed, want als ik een ledje direct op de uitgang aansluit (dus voor het relais), dan gaat deze aan en uit bij het omzetten van de wissel. Dat wijst er volgens mij op dat de stroomrichting omgekeerd wordt. Achter het relais gebeurt er echter niets. Als ik daar een led aansluit, dan gaat die op geen enkele manier branden ...  :(

Heb het ook al met 2 relais getest, maar steeds hetzelfde. Ik krijg bij 1 van de 2 relais nu zelfs een kortsluiting als ik ze aansluit!

Iemand een idee wat ik fout doe?

Alvast bedankt.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

OlivierV

Moet je die uitgang niet op een of andere manier "actief" zetten? 't Is maar even luidop denken, heb zo geen wisseldecoder...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

BC911

Dat doet in principe die preset 1. Die koppelt de uitgang naar de servomotor met de uitgang naar het puntstuk. En volgens mij staat dit correct, want een ledje op deze uitgang gaat aan/uit bij omzetten wissel ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Ben

Als ik naar het plaatje met het schema kijk lijkt mij dat de zwarte draad aan het puntstuk moet en de rode en groene aan de resp. spoorstaven.

Oftewel: het Digikeijs plaatje klopt niet.

Gr, Ben.

Stieven76

ALs je idd naar het interne schema van het relais kijkt dan heeft Ben gelijk. Daar is de zwarte draad, volgens de manier hoe jij het aangesloten hebt, het vaste punt (naar puntstuk) dat altijd contact heeft met één van de 2 andere, afhankelijk van de stand van het relais.
Je kan dat ook gemakkelijk snel nameten, dan weet je het  ;)

BC911

Weer een uurtje of 2 later en wat frustraties rijker ...  ;). Ik denk echter dat ik nu doorheb hoe het in principe aangesloten moet worden. Als ik namelijk aan de zijde van de servodecoder een draadje er tegenaan duw, dan hoor je het relais klikken. Meet ik dan de weerstand over 2 uitgangen aan de andere zijde, dan gaan deze van 1 naar 0 of andersom. Dat blijkt dus te werken.

Het zijn blijkbaar de poorten op de servomodule die niet goed gekoppeld zijn. De poort die naar het relais gaat staat continu op 12V. Daar verandert niets aan als je de wissel omzet. Al een aantal keren geprobeerd om de module te resetten en dan opnieuw naar de preset 1, maar dat lukt me niet meteen ...  :(. Zal dus voor één van de komende dagen zijn ... Stapje per stapje komen we er wel  ;)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Aan de datum van de laatste post van dit draadje te zien heb ik deze ochtend de juiste beslissing genomen. De laatste maanden was de interesse in dit project echt op de achtergrond geraakt. De zoon kiest steeds vaker om met z'n Roco Geoline-set zelf een baan te leggen in de woonkamer, en ik merk dat ik zelf vaker met kleine projectjes bezig ben dan met dit baantje.

Deze ochtend dan ook maar komaf gemaakt met de baan die m'n oude werkbank onbruikbaar maakte. Onder het niet-begrijpende oog van de vrouw (ja zo gaat dat dan, als je eindelijk jezelf zover hebt kunnen krijgen de bijl in de tafel te zetten die steeds in de weg stond voor iedereen, dan komen plots de "dat begrijp ik niet", "toch zonde van al de tijd die je erin ...", "zou je dat echt wel doen, je zoon vindt het zo leuk ..."  :o) aan de demontage begonnen.

Nog een laatste foto nemen ...


En met de hulp van de zoon zag dat er na een uurtje zo uit ...


Hoewel ik er eigenlijk voor vreesde vond hij het helemaal niet erg. "We bouwen wel weer wat anders" zei hij leuk. Prachtig toch die onvoorspelbaarheid van kids!

Daarna de bak op z'n kant en alles eronderuit ...


Einde van een leuke leerschool voor mezelf. Nu lekker alles opruimen en de werkplek terug een beetje inrichten  ;).

Iedereen bedankt voor zijn hulp in dit draadje.

PS: het probleem met de aansluiting van het puntstuk zat blijkbaar in een defect relais. Dit zorgde voor een kortsluiting op de poort van de DR4024, waardoor deze vervolgens ook stuk ging.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

59erke

en nu ....  nieuwe baan of iets anders ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

BC911

Geen nieuwe baan wegens plaatsgebrek, maar kleine stukjes of een module zijn eventueel wel een optie. Ik merk dat mijn interesse meer naar scenery gaat dan echt alleen rijden. Ik denk dan ook dat wat prutsen met kleine diorama's me meer ligt. We zien wel welke kant het opgaat de komende maanden  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michael

Bert uit eigen ervaring, een diorama tot in detail afbouwen geeft heel veel voldoening en als je het een beetje slim aanpakt kan je op een diorama ongeveer alle technieken toepassen die je maar kan verzinnen, goede oefening voor later.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

BC911

Citaat van: evan op 13 februari 2017, 19:20:15 PM
:)
Yep, jullie hebben je werk goed gedaan tijdens de workshop ;). Nee, het was mij al iets langer duidelijk dat mijn interesse die kant opging, maar je hebt het vuurtje wel lekker opgestookt  ;D
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...