Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Baantje om digitaal te rijden

Gestart door BC911, 03 november 2015, 20:31:14 PM

BC911

Ik had er eerst niet veel zin in vandaag, maar toch maar aan de contrarail begonnen. Heb alleen Peco code 100 liggen, dus was nog even een prutswerkje om het goed te krijgen.

Eerst de binnenzijde van de dwarsliggers gelijk gemaakt door het wegsnijden van de bevestigingen. Daardoor kwam natuurlijk ook de oorspronkelijke rail los te liggen. Daarom eerst maar de dwarsliggers met contactlijm op de juiste plaats vastgelijmd op de kurklaag. Daarna de rail en de contrarail met secondenlijm op de dwarsliggers gelijmd.



Eerste test met een aantal wagons leek ok. Morgen even kijken of de locs het allemaal leuk vinden ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

SuSke

Voor je het kleinijzer aan de binnenkant wegsnijdt, moet je eerst de rail vastlijmen aan de dwarsliggers vanaf de buitenzijde.
Dat je het spoor dan al hebt vastgelegd maakt het alleen veel gemakkelijker, anders durft een en ander wel eens verschuiven en door de bijkomende rail wordt het geheel veel moeilijker te vervormen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

Inderdaad Frans, alleen kom je daar meestal pas achter als het te laat is  ;). Nu viel het nogal mee dat het geen te lang stuk was. Dus gewoon de rail tegen de buitenzijde van het klein ijzer geduwd met de lange meetlat er tegen, zodat het terug mooi recht zat.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

SuSke

Citaat van: BC911 op 24 februari 2016, 08:21:40 AM
Inderdaad Frans, alleen kom je daar meestal pas achter als het te laat is  ;).

Ik dacht toch dat ik je dat had gezegd  ;) :o

Citaat van: SuSke op 22 februari 2016, 23:22:43 PM
Is aardig wat geknutsel geweest.
De rails zijn code 83 van Tillig, die werden eerst met secondenlijm gefixeerd op de dwarsliggers, ter hoogte van het kleinijzer.
Dan werd het kleinijzer aan de binnenkant van het spoor weggesneden zodat er een mooie gladde dwarsligger overbleef.
...

Wens je nog veel success met deze operatie.
Ik doe het ondertussen bijan met de ogen dicht  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

 :-[  :-[  :-[

Ik betrap me erop dat ik soms dingen anders lees dan dat ze er staan. Moet straks m'n vrouw nog gelijk gaan geven. Ze zegt altijd dat ik de dingen hoor zoals ik ze wil en niet zoals zij het heeft gezegd. Nu blijkbaar ook het lezen al ...  ;)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

SuSke

Citaat van: BC911 op 24 februari 2016, 16:15:59 PM
...Moet straks m'n vrouw nog gelijk gaan geven. Ze zegt altijd dat ik de dingen hoor zoals ik ze wil en niet zoals zij het heeft gezegd. ...

Een veel gehoorde commentaar  ::) :-[  ;) ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

Aangezien ik helemaal mee ben nu met de contrarail, ook de rail van de kraan maar voorzien van een contrarail  ;). Leek me sneller dan daar een stukje styreen of wat anders te voorzien om de klei tegenaan te werken.



Daarna styreen profiel op de zijkanten gekleefd, dat net iets minder hoog is dan bovenzijde rails. Ook de rail maar voorzien van wat tape zodat er niet teveel klei tussenkomt. (misschien krijg ik daar achteraf spijt van, maar dat zien we dan weer wel  ;))



En daarna m'n eerste keer spelen met de klei  :D



Ligt wel redelijk hoog, dus zal wat schuren worden ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Ondertussen is de klei gedroogd en serieus gekrompen op sommige plaatsen  :(. Vooral langs de spoorstaven is er nu gewoon een mm spleet terwijl dit allemaal mooi aangewerkt werd bij het leggen. Daar moet ik dus nog iets op vinden ...

Ook was ik eerst niet echt tevreden over de gladheid, maar na opschuren is het toch al iets beter ...

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Snobby Crash

Bert,

Klei, plaaster enz... krimt steeds een beetje bij het drogen, uitharden...
Gewoon even de spleet even opschuren, stofzuigen en opvullen met klei
en je probleem is opgelost !

Geert

Gerolf

Op de foto lijkt het nochtans niet slecht  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Ziet er toch lekker strak uit.

Met welke "klei" heb je gewerkt?
Bij MTD hebben we Darwi-klei van bij Lucas Creative gebruikt en daar viel de krimp echt wel mee.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

Met kunstlicht vanboven erop valt het inderdaad mee. Het is vooral als het dachtlicht via het venster binnenvalt dat je elk putje en scheurtje ziet. Maar met wat opvullen, schuren en schilderen zal het wel goed komen vermoed ik.

De klei die ik gebruikt heb is de klei van de Action. Ben niet zo'n Action-man, maar m'n vrouw zegt altijd dat je daar altijd goedkoop spullen kan vinden, dus deze keer maar eens geluisterd. Denk dat het iets van 1,5euro was voor een pakje. Was ook bij Lucas Creative gaan kijken, maar was allemaal toch duurder. Dus voor een eerste test leek mij de Action-klei wel ok  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Metpetergaathetbeter

gekleurde soliconen ? Geeft wat mee bij het trekken van het materiaal (zowel onderbouw-rails)?

Stieven76

Ik vind zelfs de kleur van de klei al redelijk goed. Nog wat bij kleuren en weatheren om het minder egaal te maken, maar dat ga je sowieso nog wel doen vermoed ik.  ;D

SuSke

Citaat van: BC911 op 01 maart 2016, 12:41:05 PM
Met kunstlicht vanboven erop valt het inderdaad mee. Het is vooral als het dachtlicht via het venster binnenvalt dat je elk putje en scheurtje ziet.

Tja, scheerlicht is gewoon desastreus voor dit sort dingen, je ziet inderdaad elk putje en bultje.
Inderdaad wat je zegt: plamuren, schuren, plamuren, schuren,... Het enige "probleem" dat we bij MTD zijn tegengekomen is de compatibiliteit tussen de Darwi-klei en plamuur. Je moet al met de synthetische spullen aan de slag gaan om een geode hechting te krijgen.
Een stukje uitkrassen en lichtjes opwerken met water wil ook wel helpen om een nieuw laagje klei te plaatsen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.