Baantje om digitaal te rijden

Gestart door BC911, 03 november 2015, 20:31:14 PM

BC911

Bedankt voor je reactie Geert. Dan ga ik het aantal blokken toch maar beperken, want het heeft inderdaad weinig zin om op elke stuk spoor van 20cm een loc te kunnen zetten (zoveel heb ik er trouwens niet  ;) ) Scheelt ook weer een heel pak draadjes lassen en minder bezetmelders ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

#31
Ondertussen liggen er al een aantal sporen op de tafel en konden de eerste meters gereden worden  :D :D :D. Alle aandrijving van de wissels die momenteel liggen werken zoals het hoor. De Engelse wissels was even zoeken om dit juist werkend te krijgen op de ECoS ...





Filmpjes:

https://youtu.be/Rt4TxbmZYVA

https://youtu.be/W7sk6ZS9t2M
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Even een vraagje, in 1 hoekje wil ik een kleine containerkraan zetten en een betonvloer (of stelcondals) eronder. Ik heb daar nu een styreenplaatje van 1 mm voorzien, en moet de rails daar nu op vastmaken. Voor de containerkraan heb ik ook overschotten van rails gebruikt en deze vastgelijmd met secondenlijm, en dit blijkt redelijk goed te houden. Maar is dit ook aan te raden voor de rails waar de treinen op gaan rijden? De kraan zal maar sporadisch van positie wijzigen, terwijl er redelijk vaak treinen zullen op rijden ... Tips?

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

59erke

Rails zou ik nooit vastlijmen met secondenlijm.

als ik jou was zou ik de breedte van de rails uit de styreen frezen en de rails daarin lijmen met boekbinderslijm.
Hou wel rekening dat je iets breder freest dan de rails voor de wielflenzen van de loks en wagens.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

OlivierV

Waarom liggen die railstaven daar zo raar te zwieberen, ik zou dat styreen gewoon op je gewone flexrail plakken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

BC911

Omdat ze nog niet vast liggen  ;). Het is de bedoeling om de rails in "den beton" te gaan leggen, dus geen bilzen ...

Is eventueel een optie om de bilzen te behouden, maar dan gaat aanwerken iets moeilijker worden volgens mij ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

OlivierV

Ik zou de rails niet op den "beton" leggen hoor. Gewoon in de bielzen laten en straatspoor met beton maken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Citaat van: OlivierV op 21 februari 2016, 22:40:57 PM
Ik zou de rails niet op den "beton" leggen hoor. Gewoon in de bielzen laten en straatspoor met beton maken.
Helemaal mee eens. Met zo'n recht stuk rail is dat aanwerken trouwens niet zo moeilijk ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BC911

Ok, bedankt voor het meedenken. Straks even zien dat ik tijd kan vinden om een strook uit het styreen te snijden en dan de bielzen inkorten aan de zijkanten.

Ik was van plan om het beton met klei te maken. Nooit gedaan, dus ben benieuwd of me dat gaat lukken ...  :-\
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Freek

Als ik het goed begrepen heb moet je niets aan je bielzen veranderen, er gewoon bovenop werken. Of zie ik dat verkeerd?


philippe_007

inderdaad, dit heb ik zelf met 3-rails gedaan.
best wel een stukje styreen tegen de sporen plaatsen en dan opvullen. Nu het uitharden kan je gewoon het stukje  styreen verwijderen en kunnen de treinen probleemloos rijden.

SuSke

Styreen is te doen, maar je moet in "trapjes" werken om over het kleinijzer te geraken.
Klei als "opvulmiddel" is perfect te doen. Hebben daar zo'n slordige 4m mee gedaan op de club (met contra-rail)


(fotootje van een lokale aanpassing om een haakse verlenging te maken)


(afgewerkt stukje)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

Bedankt Frans voor de foto's. Ziet er mooi en strak uit  8). En die contrarail is misschien inderdaad geen slecht idee. Welke tussenafstand hebben jullie gehouden?

Ondertussen het stukje styreen eruit gesneden en de rail ertussen.

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

SuSke

Is aardig wat geknutsel geweest.
De rails zijn code 83 van Tillig, die werden eerst met secondenlijm gefixeerd op de dwarsliggers, ter hoogte van het kleinijzer.
Dan werd het kleinijzer aan de binnenkant van het spoor weggesneden zodat er een mooie gladde dwarsligger overbleef.
Dan werd naast de code 83 rail een railstaaf code 75 Peco gekleefd met secondenlijm, de railvoeten tegen elkaar op de rechte stukken en iets verder uit elkaar in de bochten.
Alles goed laten drogen en dan klei (Darwi, Das of dergelijke) rollen en schuren en dan schilderen.

Er werd ovor deze methode gekozen omdat alle pogingen om Styreen netjes tussen de rails te kleven op niets uitliepen.
Misschien mag het aan de lijm(en) of aan de kwaliteit van styreen, maar het geheel begon altijd te trekken en te blazen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Denk er aan dat je railkoppen iets boven het oppervlak moeten uitsteken.
Anders ga je bij het poetsen van de rails de verf van je "beton" verwijderen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw