Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Baantje om digitaal te rijden

Gestart door BC911, 03 november 2015, 20:31:14 PM

59erke

Bert,

Als je nood hebt aan inspiratie kan je altijd hier eens kijken.
Staat vol met van die micro baantjes

http://www.carendt.com/micro-layout-design-gallery/
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Snobby Crash


BC911

Inderdaad, leuke link en veel leesvoer om inspiratie op te doen.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

efl045



BC911

M'n weekend gaat te kort zijn om dit allemaal gelezen te krijgen  ;). Bedankt voor de links.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Uiteindelijk gewoon begonnen aan de basis voor het kleine baantje. Multiplex 15mm laten zagen op 50x250cm en een "bak" van 10cm eronder voorzien.





Wieltjes en poten liggen klaar, maar eerst even nadenken over de basis van de bedrading, want dit werkt nu nog wel heel gemakkelijk aangezien ik de bak gewoon kan omdraaien op de werkbank ...

Ondertussen ook al wat Peco 100 sporen en wissels aangeschaft om even wat situaties uit te leggen om te kijken wat het geeft ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Ondertussen aan het nadenken hoe de bedrading aan te pakken. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar verdeelstekkers die ik op de "ringleiding" zou willen zetten, maar ik kan maar nergens iets vinden ... Ik zou er graag hebben met schroefjes zodat ik zonder al te veel solderen dingen erop kan vastzetten om even te testen.

Ik kan natuurlijk ook klassieke kroonstekkers doorlussen langs 1 zijde, maar zou liever iets zoals dit vinden:



Iemand tips of een idee waar ik zoiets kan vinden?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BC911

#24
Ik vond hier niet meteen zoiets in de lokale bouwmarkt, zal nog eens even bij een andere kijken.

Deze was ik ondertussen al tegengekomen op ebay, maar is eigenlijk ook overkill (wel proper natuurlijk):



Maar eigenlijk zo zoiets volstaan:

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Ondertussen was ik me ook al een beetje aan het inlezen over het indelen van de baan in blokken voor de terugmelders. Vaak wordt er gesproken over 3 zones in 1 blok. Is dit echt nodig? Want als je korte stukken spoor hebt (50cm), dan is dat niet haalbaar. Je kan er dan max 2 maken lijkt mij. Is dit voldoende of zijn hier nadelen aan verbonden?

Hieronder hoe ik in gedachten had om de baan op te delen. (op het doorgaand spoor onderaan in het midden zou ik wel eventueel 3 delen kunnen maken) Gele en rood gestreepte stukken zijn van elkaar geïsoleerd:



Ik hoor het graag of ik hier fouten maak en/of er zaken beter kunnen.

Alvast bedankt.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

OlivierV

Die korte stukken spoor zou ik gewoon als 1 blok aanmaken tenzij bij de loods, maar dan neem je beter 2 aparte blokken, dan kan er een loc in de loods staan en er ook eentje voor. 3 meldpunten per blok (dus elk blok bestaat uit 3 secties) wordt gebruikt om mooi rijgedrag te verkrijgen zodat de trein niet abrupt stopt maar mooi afremt etc...

Echter bij rangeersporen zou ik alles niet gedetecteerd houden. Het hoofdspoor en het stuk de wissel die die voor de aftakking zorgt die zou ik wel detecteren, dan rij je niet plotseling op het rangeerterrein wanneer je dat eigenlijk niet wilt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

BC911

Bedankt voor je reactie Olivier. Het gaat mij er nu vooral om dat ik zeker niet te weinig secties ga maken. Dus eigenlijk liever te veel dan te weinig. Het lijkt mij dus ook geen probleem dat ik bepaalde delen ga opsplitsen maar dan achteraf toch als 1 deel ga gebruiken.

Voor mij is ook belangrijk dat een blok slechts 1 deel kan hebben. Ik begrijp dan dat je minder opties hebt, maar ik zit met 1 stuk dat korter is dan 50cm, dus dan opsplitsen is geen noodzaak als ik het nu goed begrijp.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Ondertussen als wat kabels getrokken en de nodige aftakkingen. Toch maar de verdeelprintjes besteld en op zich zijn dat mooie dingen met een ledje erop waardoor je onmiddellijk ziet of dat stukje voeding krijgt.



Volgende stap wordt draadjes solderen aan de sporen en de wissels.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Snobby Crash

Bert, op korte opstelsporen is 1 bezetmelder genoeg hoor,
Maar op sporen langer dan vb 1 meter zou ik er twee zetten, omdat je dan
ook daadwerkelijk twee locs kan opstellen.

Het gaat hier namelijk om een H&W baantje he !

Geert