Baantje om digitaal te rijden

Gestart door BC911, 03 november 2015, 20:31:14 PM

BC911

Een forumlid hier heeft mij op het idee gebracht om eventueel een klein baantje te maken (H0). Aangezien ik niet meteen plaats wil (versta mag  ;)) vrijmaken om een baan te maken met een volledige lus, denk ik eraan om digitaal te gaan rijden waardoor je op een kleine oppervlakte toch heel wat plezier kan hebben.

Hierbij een eerste idee van een ontwerp:



Wat zijn mijn uitgangsprincipes geweest:
-> combinatie van veel spoor + plaats om toch wat scenery te maken
-> onderaan een doorgaand spoor zodat we daar eventueel bovenleiding kunnen maken + eventueel station (mogelijkheid om ooit uit te breiden)
-> rechts bovenaan een rangeerstation
-> links bovenaan een plaats waar eventueel een loods zou kunnen staan of iets anders van activiteit kan plaatsvinden

Het is maar een eerste denkpiste, en alles staat nog open (en misschien komt het er nooit  ;)), dus graag jullie feedback. Als ik zoiets in elkaar begin te knutselen, dan wil ik er ook een tijdje mee verder kunnen en moet het mij kunnen blijven boeien. Ik ben in eerste instantie een rijder en hou van de technische kant van een baan (wissels, seinen, ...). Dus daar gaat het bij meer om dan het nabouwen van een bepaalde situatie.

Alvast bedankt voor jullie input.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

SuSke

Aan rangeerplezier zal het je net ontbreken op dit baantje. Druk, maar gezien de invulling die je er aan geeft, is dat niet direct een probleem.
Je zal je evenwel met korte treintjes en 2-assertjes tevreden moeten tellen in het beging, want veel meer dan een 8-tal wagonnetjes zal je er niet op kwijt kunnen samen met een 2-tal rangeerdiesels.

Het grote voordeel is wel dat je alle technieken kan uitproberen voor je aan een "grote" treintafel begint.

Succes met dit projectje.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

Inderdaad, idee is om geen lange treinen te gaan maken (dus rangeerstation is misschien een groot woord  ;)). Wagonnetje van hier naar daar en wisseltjes omzetten ... enz.

Ik moet ook nog even nagaan wat tussenafstanden tussen de sporen eigenlijk moeten zijn. Zowel in doorgaand spoor als in een rangeer situatie ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

SuSke

Daarvoor kan je de NEM-normen gebruiken. Je vindt die terug op de website van Morop:
in het Duits: http://www.morop.eu/de/normes/index.html
of in het Frans: http://www.morop.eu/fr/normes/index.html
En ergens moeten er ook Nederlandstalige versies van bestaan: http://www.nproject.org/nl/diversen/nem-normen-downloaden.html

Hier vindt je alle informatie of het "profiel vrije ruimte" en minimale afstanden tussen sporen en dergelijke meer.
Hou er wel rekening mee dat als je naar die minimale afstanden gaat, je aan je wissels zal moeten gaan sleutelen want de afstanden die de fabrikanten handhaven zijn meestal een heel stuk ruimer uit praktisch oogpunt om de wisselbedieningen makkelijker te kunnen plaatsen.
Hou dus ook rekening met het type wisselbediening dat je wil gebruiken en zorg er voor dat e die dingen ook vlot kan plaatsen. Je vingers, hoe fijn ook hebben spijtig genoeg ook plaats nodig wanneer je ergens met bezig bent en je soldeerbout tikt altijd tegen iets dat eigenlijk daar niet goed tegen kan  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

OK, bedankt voor de info. Zoals aangegeven moet het niet allemaal 100% zijn (soms moet je compromissen maken), maar als het kan waarom dan niet  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

reeves

Ziet er een leuk ontwerp uit met vele mogelijkheden
Ik volg!

Ivm compromissen daar kan ik over meespreken (zie m'n baantoppic)

Groet Tom

OlivierV

Goed idee maar ik heb bij dit ontwerp toch een beetje mijn bedenkingen.

Ik denk zelfs dat het met iets minder spoor minstens even leuk of zelfs leuker kan. Voor bakken met rangeertoestanden zou ik ook naar 60cm breedte gaan. ;)

is 2m40 je maximum? Anders wil ik gerust even naar mijn tekentafel (lees een blad papier nemen en wat voor je tekenen).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

BC911

2,50m is inderdaad de max. Dan kan ze net weggezet worden over mijn werkbank in de garage, anders blokkeert ze de deur naar de tuin en das niet handig  ;). Die 60cm breedte zou geen probleem zijn, maar als je maar 2,50m lang kan maken dan wordt het toch krap om van de voorzijde naar de achterzijde te kunnen rijden zonder al te scherpe bochten ...

Het doorgaande spoor onderaan is natuurlijk niet echt optimaal om veel te kunnen rijden, maar het geeft wel de mogelijkheid om daar wat andere zaken rond te bouwen zoals bovenleiding, ... enz. Het idee is dan ook om zo veel mogelijk verschillende situaties te hebben op een kleine oppervlakte, zonder dat het te druk wordt. (waar ik wel een beetje voor vrees ...  :-\)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

OlivierV

#8
Ik zou eigenlijk niet voor 1 stuk van 1m5 gaan, dat is lastig te hanteren.

In plaats daarvan zou ik eerder naar 2 modulebakken van 125cm*60cm gaan, eventueel voorzie je ook  1 of 2 extra bakken waar een fiddle yard (stuk of 8 sporen met de lengte van de fiddle yard bak) op ligt, die zeg maar kan aangesloten worden op het hoofdspooor, vanwaar je je treinen laat komen bij het rijden. Ofwel voorzie je iets waardoor je kan rondrijden, maar dat is eigenlijk allemaal maar voor later als je zinnig verkeer wil gaan hebben.

Je keuze om het geheel in te planten langs een hoofdlijn is zeker verstandig, al is het wel leuker wanneer deze niet evenwijdig met de voorgrond van je bak loopt, maar misschien wel praktischer.

- Indien mogelijk zou ik voor langere bakken gaan, => langere opstelsporen
- Links de perrons van de halte langs de hoofdlijn
- Rechts: overloopwissels + wissel om het emplacement op te rijden.
- 3 opstelsporen, een om de trein op binnen te laten rijden, nadien kan je de wagens er af halen met een rangeerloc, vervolgens kan de baanlocomotief weer vertrekken.
- Eventueel voeg je daar nog een 4e spoor aan toe met een goederenloods en plaats je de opstelsporen nog iets diagonaler, het stuk scenery erachter kan dan ook diagonaler, dan creëer je meer diepte.

- rechts, 2 loods-sporen en 1 uithaalspoor.



Let wel, er is geen enkele verplichting aan het plan. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

BC911

Olivier, bedankt voor het meedenken. Ik had inderdaad ook al aan bakken zitten denken, maar eigenlijk wil ik de baan volledig op tafelpoten met wieltjes hebben zodat ik ze in het midden van de ruimte kan zetten om eraan te werken of te rijden, en over de werkbank kan rollen om uit de weg te zetten. Moet ik even kijken of het dan nog nuttig is om het geheel op te splitsen in bakken en dat het me niet meer kopzorgen gaat bezorgen dan voordelen.

Je andere tips ga ik allemaal nog even goed laten bezinken en kijken wat ik ermee kan. Op het eerste zicht leek mij zoveel mogelijk evenwijdige sporen wel strak, maar op zich zou er inderdaad wel een stukje diagonaal kunnen ... En die fiddle yards is inderdaad iets waar ik niet meteen aan had gedacht, maar wel iets waar ik toch maar rekening mee moet gaan houden ....

Denk dat ik eens even wat sporen/wissels ga moet aanschaffen om eens iets uit te leggen en te kijken wat dat zegt.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

ERVIN

Citaat van: BC911 op 03 november 2015, 20:31:14 PM


Hierbij een eerste idee van een ontwerp:





Op het doorgaand spoor liggen er eigenlijk twee wissels teveel , links of rechts mag volgens mij weg. , als je links gaat rijden kan je vanuit het rangeerstation niet naar het juiste spoor links op je tekening. Sommigen zeggen , misschien wat te druk , ik vind van niet , maar ik hou van veel  treinbewegingen , dus voor mij is dit plan heel goed. ;)

BC911

Daar heb je inderdaad een goed punt van die wissels. Eigenlijk zou het beter zijn dat ze doorlopen vanuit de aansluitingen uit het bovenste gedeelte, maar met de breedte van 2,5m gaat dat niet lukken. Dan kunnen m'n loc's nooit met een wagon voorbij de wissel ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Snobby Crash

Hey Bert,

Ikzelf heb ook een baantje gemaakt van 2,4m op 40cm en daar kan leuk op gerangeerd
worden. Heb dit op 4 poten gezet met wieltjes eronder dus kan er de hele huiskamer mee
rondrijden. Mijn bedoeling was om iTrain te leren, en dit is me dan ook aardig gelukt.

Je sporenplan, faar heb je inderdaad wel enkele wissels liggen die totaal geen nut hebben.
Als je van het hoofdspoor naar je rangeersporen wil rijden kom je vanop je hoofdspoor
op een driewegwissel en dan ligt er een wissel die naar je rangeersporen gaat, ofwel terug naar
je hoofdspoor. Deze wissel heeft totaal geen nut. Je gaat nooit afwijken van je hoofdspoor om dan
direct de wissel te nemen terug naar je hoofdpoor.
Ik heb nu niet de mogelijkheid om dit even te schetsen en anders in te tekenen. Doe ik straks wel
even.

Hier heb je trouwens ook de link naar mijn rangeerbaantje... er kunnen maximaal 6 loks
automatisch op rijden via iTrain...

https://m.youtube.com/watch?v=r-7sOib9i54

Geert


BC911

Hé Geert, het is eigenlijk ook door jouw baan te zien in Sint-Niklaas en je filmpjes dat het idee is ontstaan om misschien zoiets in elkaar te steken  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Snobby Crash

ha leuk Bert !

Veel succes en je zal merken dat je toch heel veel plezier hebt aan zo een klein baantje !

Geert