Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Kraan Artitec

Gestart door 755philippe, 03 november 2015, 18:04:46 PM

755philippe

Naar aanleiding van msm 152 & railmagazine nr 16 heb ik besloten om Atelier Tombroek na te bouwen. Wellicht niet als bouwpakket van Aumo maar volledige zelfbouw in plasticard. Misschien ook te wijten door inspiratietekort op het moment maar ik wou een nieuw projekt beginnen. Ik vond de foto's mooi en op deze basis schatting gemaakt van de afmetingen. Ik ben gisteren begonnen met alles na te tekenen op plasticard en uit te snijden. Ik ga proberen het bouwwerk na te maken mits wat aanpassingen en wat meer details + voorzien van verlichting en affiches op de gevel.
Hier de eerste foto.
                                                       

Mvg

755philippe
                                 

loebaske


BC911

Dit ga ik volgen! Veel foto's graag zodat ik kan bijleren  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Steam.N

Veel succes en knutselplezier, Philippe!
Ik kijk natuurlijk mee, dus graag veel foto's  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976

cool projectje!! 8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Zoveel "scheve" stukken Philippe, als dat maar goed komt  ;)

Succes gewenst met dit mooie projectje.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

755philippe

Hallo,
Nog wat verder gedaan aan het Tombroek. Openingen gemaakt voor ramen en deuren. Ook een fout ontdekt aan de dakspitsen en dit aangepast en hermaakt. Hierdoor zullen de nokken wat hoger liggen wat beter is.

                                   



Mvg

755philippe

Gerolf

Ik ben benieuwd naar je bouwverhaal, Philippe. Succes !!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Betonnen balken boven ramen en deuren ingelijmd. Vervolgens ramen en deuren gemaakt in plasticard. Deze zullen eerst worden geschilderd. Dan balken schilderen boven ramen en deuren en vervolgens ramen en deuren schilderen en dan inlijmen langs de achterzijde. Zo kan de verf aan de voorkant niet oplossen.
Even een foto.
                                   
                                           

Mvg

755philippe

                                 

                             
                               

755philippe

Ik overweeg om de dubbele deur van de atelier te kunnen openen en sluiten dmv één servo. Zou hierbij de OC32 voor gebruiken alsook verschillende soorten verlichting gebruiken.


Mvg

755philippe

755philippe

Ga de ramen niet afzonderlijk inbouwen maar ineens profielen inlijmen in de raamopeningen tot ze de vorm van een raam hebben. Had eerst ramen afzonderlijk gemaakt maar bleken toch spleetjes aanwezig te zijn tussen de openingen en raamkozijnen. Wou het eens op een andere manier aanpakken maar ben er van afgestapt. Ook wat tijdverlies maar in modelbouw is dit niet zo van belang. Ondertussen zijn de deuren voorzien van dunne messingprofielen om deze te laten openen door een servo. Gaatjes geboord waar deze messing profieltjes inkomen. Foto's volgen nog.
Mvg

755philippe

Chrisrail

#11
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

755philippe


Even een update van de werkzaamheden. De gevels zijn aan elkaar gelijmd. Zo krijg je een visueel zicht van hoe het gaat worden. De dakpannen aan de achterzijde zijn er voorlopig opgelegd. Zo kan ik er nog aan om de binnenzijde te schilderen en de stangen te plaatsen voor de servo. Er is een schouw aangebracht die dwars door de pannen zal gaan. Aan de voorzijde wordt het grootste deel een glaspartij. De vertikale profielen zijn al aangebracht. Nu nog de horizontale maar dat vraagt wel wat vijl- en prutswerk. Het glas is ook al gesneden maar enkel voor het eerste dak.
Voila, hieronder een foto van het voorlopige atelier. Het zal ook niet een exakte kopie zijn van het bouwpakket. Ik heb er bewust wat aanpassingen en wat kreativiteit aangebracht.

                                           

Mvg

755philippe



                   

755philippe

Het 2de glazen dak gemaakt en lijkt mij goed. Zou alleen het eerste moeten hermaken want ben niet zo tevreden over het resultaat. Het glas is volgens mij ook wat te dik. 0,75 mm als dikte voor glas in Ho komt overeen met een dikte van ongeveer 9cm. Is eerder veiligheidsglas voor een gevangenis. Morgen naar Antwerpen om wat dakprofielen te gaan bijhalen en verf.
Werkzaamheden hebben wat stilgelegen aangezien ik mijn zolderbaan wat heb uitgebreid.   Kan ook niet alles tegelijkertijd doen.

Mvg

755philippe

755philippe

Na even een rustpauze genomen te hebben (was het even beu) vandaag de volgende werkzaamheden hervat :
- muren gedrybrushed met flat fletsch
- daken voorzien van golfplaten en dakranden
- daken geschilderd
- solderen van smd-leds voor interieurverlichting
Morgen nog wat verf en ontbrekende profielen halen voor de dakgoten.
Er komt in het dak met nieuwe beglazing aangezien ik  een styreenplaat heb gevonden met wat struktuur erin zodat het geheel niet volledig doorzichtig wordt wat ik persoonlijk beter vind dan volledig doorzichtig. Is ook een persoonlijke keuze.
De deuren zullen elk met 1 servo aangestuurd worden wat ook beter zal zijn. 2 deuren openen met 1 servo gaf ook heel wat problemen om de stangen juist te positioneren.
Mvg

755philippe