Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Kraan Artitec

Gestart door 755philippe, 03 november 2015, 18:04:46 PM

apenkop

#90
Je kunt trots zijn op de boom, die ziet er mooi uit. Heel realistich ook in dit tafereel. En dan hoe de techniek er in zit. Het ziet er allemaal zo simpel uit zoals je het laat zien, maar ik geloof echt wel dat het ontzettend veel werk geweest moet zijn om dat allemaal zo in elkaar te steken. Je hebt mij in ieder geval geinspireerd om ook ooit eens een schommel boom op de baan te zetten.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Freek

Zeer geslaagd. Ben erg benieuwd om dit in beweging te zien, voor mij moet je niet wachten tot het op je baan staat  ;D.

Gerolf

Ferm gebouwd, man !  8)

Ik ben wel wat bezorgd over de aandrijving. Zulke servootjes lang aan het werk zetten hebben ze niet graag
Ze worden flink warm, en meer dan een halve minuut schommelen zou ik absoluut afraden.
Alternatief 1: motortje met ex-center voor de schommelbeweging, eventueel een servo om de uitzwaai te regelen
Alternatief 2: Stappenmotor
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Het interesseert ons wel om dat eens in werking te zien...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

755philippe

Zal eens een filmpje posten maar dan wel met een manuele servo-tester. Via de OC32 moet ik alles aan de baan aansluiten en dan zou je te lang op het filmpje moeten wachten. Trouwens alles moet dan ook nog eens in de OC32 geprogrammeerd worden.

@Gerolf : Voor wat betreft de servo ben ik vandaag een nieuwe en betere gaan halen. Volgens de verkoper zou die met gemak 5 min op en neer kunnen bewegen zonder problemen. Als dit lukt laat ik de alles zoals het is maar met de nieuwe servo. Met een servo kun je de slingerbeweging ook beter afstellen dan met een stappenmotor. Had het met een motor beter en betrouwbaarder gewerkt hadden ze dit waarschijnlijk niet in de Miba gepubliceerd. Je kent de duitsers hé... het beste is net niet goed genoeg (zeker geen verwijt naar hen) maar om aan te tonen dat kwaliteit primeert.
Mvg

755philippe

755philippe

Toch besloten om de servo er uit te gooien. Had nog enkele goede motortjes liggen (12V) die in de OC32 goed te programmeren zijn. Die heb ik trouwens ook in de spiegeltent gebruikt.
De gelijmde houten steunen om de motor te dragen ligt te drogen alsook de cyano-lijm waarmee de motor is gefixeerd op de houten balk. Dus nog maar even wachten.
Mvg

755philippe

Gerolf

Citaat van: 755philippe op 05 juni 2017, 14:53:59 PM
Toch besloten om de servo er uit te gooien.

allicht met pijn in het hart, maar wel een terechte keuze  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Na enkele technische problemen is de schommelboom toch door de technische kontrole geraakt. In het onderstaande filmpje zie je de boom in werking maar wel met een voeding van 12V. Dit wil zeggen dat de motor volle bak draait. Bij de OC32 kan ik dit wel veel fijner afstellen waardoor hij trager begint, vervolgens steeds sneller gaat om nadien geleidelijk af te remmen tot stilstand.

Motor is bijna onzichtbaar omdat hij zich achter het tandwiel bevindt. Het tandwiel heeft enkel de funktie om de stang te laten draaien.
 
     

     http://vid1381.photobucket.com/albums/ah205/Philippe_Koninckx/20170607_1347381_zpsuhqqvpo0.mp4
Mvg

755philippe

marctje

Ik vind dit al heel tof, maar ik zou toch proberen om te uitzwaai minder te maken en de snelheid aan te passen. Nu vliegt die kleine eraf zeker als hij achterwaarts gaat.
Maar wel goed gevonden en gedaan.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

755philippe

Hallo,

Ik had nochtans hierboven geschreven dat ik het voorlopig aan een gewone voeding heb gehangen en dit met de OC32 dit allemaal fijner kan regelen maar dit is voor wanneer ik wat meer tijd heb. Dus de fijnafstelling is er nog NIET.
Mvg

755philippe

apenkop

Ik vind het mechaniek waarmee je de draaiende beweging omzet naar de Z veer wel heel netjes uitgevoerd. Op die manier wordt straks de afregeling van de motor snelheid ook als zodanig overgebracht op de uitslag van de schommel. Dat wordt smullen als die straks mooi door de OC32 wordt aangestuurd. ::)
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

755philippe

Nog even een filmpje gemaakt na wat programmeren op de OC32. Er moet nog iets aangepast worden om de begin en eindpostie van de schommel juist in het midden te krijgen. In het filmje komt dit toevallig juist uit ongeveer maar soms is zijn eindstand wanneer de schommel wat hoger staat en dat is niet de bedoeling. Dus nog even zien hoe dit aan te passen.

     
   

Mvg

755philippe

755philippe

Ik ga nu een poging doen om een paar zaken te wijzigen. De motor komt op een soort tafel die door een servo wordt aangestuurd om de uitzwaai te regelen. Vervolgens wordt een magneet op de motor-arm geplaatst zodanig dat wanneer hij het reedkontakt passeert een relais wordt geaktiveerd om de schommel te doen stoppen op de juiste positie en dit enkel wanneer een stop-aktie wordt gegeven.
Ik kan niet garanderen dat dit gaat lukken maar ik ga toch een poging wagen. Voor de elektronika met relais en reed-kontakt zal ik wel hulp moeten inroepen.
Voila de eerste foto's van de tafel met servo. Dit werkt wel want heb dit al getest.

       
Kijk maar eens naar de stand vd tafel op beide foto's. Op de tafel komt de motor met het hele aandrijfwerk maar dit is voor de volgende keer.
Mvg

755philippe

apenkop

Philippe als ik het goed zie is de ophanging van de servo en de schuiftafel een geheel dat uit plasticard werd gebouwd. Mooi ontwerp lekker eenvoudig en functioneel. Is er een reden dat de plaat waarin de servo hangt zo hoog is?
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

755philippe

Op die plaat zou nog allerlei elektronika komen. Nu moet ik ook nog zien waar ik dat reed-kontakt kan plaatsen. Beter wat groter dan kan ik later desnoods nog een stuk afsnijden. Er komt achteraan nog een grote plaat op die tafel met de motor en beweegbare delen.
Mvg

755philippe