Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

nieuwe kans voor het MSM-forumbaan-project ?

Gestart door Havoc, 29 oktober 2015, 21:35:33 PM

loebaske


Was dat zo niet altijd al geweest Luc, Links iets van een brug/gebouw of heuvel en Rechts een blackbox, denk dat het helemaal niet mooi zou
om aan beide zijde een blackbox te plaatsen, je heb dan minder ruimte in de bak om iets te presenteren??
en dan nog kan je rechts iet heel kort fabriceren, denk zo aan ingang loods en paar bomen die het geheel verduisteren.
Zijn trouwens al heel mooie voorbeelden van de bestaande bakken...

modelbouwpatrick

Was voor 14 dagen in Rijswijk en heb opstelling van BNLS gezien .
Was een mooie baan .Met mooi spoor verloop een hondenkop die door Newyork rijdt enz... .
Een mooie rechte voorkant en blackbox aan beide zijde .Was mooie om te zien.

Ik dacht dat er 4 voorwaarden zijn : hoogte van de rails ten opzichten van de grond ,hoogte van de Module diepte geen beperking , bij de blackbox = hart van de sporen gemeten t.o.v buitenkantbox en geen uitsprongen aan de voorkant.
Ongeveer zoals de MSM normen.

Edsko Hekman

Citaat van: loebaske op 23 januari 2018, 13:08:31 PM
Was dat zo niet altijd al geweest Luc, Links iets van een brug/gebouw of heuvel en Rechts een blackbox, denk dat het helemaal niet mooi zou
om aan beide zijde een blackbox te plaatsen,
Waarom niet? Gebeurd toch bij zoveel banen, de zijkant afschermen?

Citaat van: loebaske op 23 januari 2018, 13:08:31 PM
denk dat het helemaal niet mooi zou om aan beide zijde een blackbox te plaatsen, je heb dan minder ruimte in de bak om iets te presenteren??
Deze begrijp ik niet. Je plaatst een extra BB, dan krijg je toch juist meer ruimte om in je bak iets te presenteren? Dan kun je een evt terugloop naar 57 mm in de BB laten gebeuren, hoef je ook niet geforceerd te stoeien met een gebouw of bomen. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Gr.

Edsko

Dirky

Naar mijn mening is een echte BB rechts ook helemaal niet nodig.
Als de laatste 20cm sporen "vlottend" zijn, en de laatste 5cm code 100 op 57mm afstand, en je maskeert dit in aangepaste scenery... dan wordt een echte "box" toch overbodig? Voedingen en whatever kunnen onder de baan weg.

En wat dat "vlottend" betreft; we spreken hier van maximum enkele mm toch? Als de sporen rechts meer dan 2mm moeten verplaatst worden om aansluiting te hebben met de volgende bak, dan heeft de brave man rechts van mij toch wel een "slechte" linker kant gebouwd!

Nu, als ik meedoe komt er zowel rechts als links wel een box want een volle 2.4m kan ik in de motorhome niet meer transporteren...

raf

zonder BB aan beide kanten gaat het een rommeltje worden geloof mij
links zwitserland met een berg en mijn bakken een duikboot haven diorama en aan de andere kant een stads zicht .echt nie mooi zo dan een BB geeft een duidelijke aflijning van hier stopt het en daar begint het weer
BV mijn rechter BB die moet ik zetten want daar loopt namelijk het uithaal spoor in door .
zo kon ik een 30 cm spoor lengte winnen
en der staat nergens geschreven dat zoiets niet mag
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Die BB rechts is inderdaad een mooie visuele afscheiding tussen de bakken.
Die links moet zo veel als mogelijk vermeden worden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Rechts of links gezien van de toeschouwer af?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Citaat van: loebaske op 23 januari 2018, 13:08:31 PM

Was dat zo niet altijd al geweest Luc, Links iets van een brug/gebouw of heuvel en Rechts een blackbox, denk dat het helemaal niet mooi zou
om aan beide zijde een blackbox te plaatsen, je heb dan minder ruimte in de bak om iets te presenteren??
en dan nog kan je rechts iet heel kort fabriceren, denk zo aan ingang loods en paar bomen die het geheel verduisteren.
Zijn trouwens al heel mooie voorbeelden van de bestaande bakken...
De normen zijn aangepast, dus op zich kunnen 2 blackboxen geen kwaad.
Persoonlijk ben ik er ook voorstander van, zeker als je zoals Dirk andere sporen wilt gebruiken, de sporen naar eigen keuze die je bijvoorbeeld over je hele thuisbaan wil gebruiken.
De blackboxen langs beide kanten zijn ideaal om dan de overgang te maken naar de norm met de rails van de norm. Zo bestaat er altijd voldoende vrijheid om eventueel nog een bak bij te maken wat initieel niet gepland was.

Blackbox links is goed voor mensen die van plan zijn zowel links al rechts volgens de norm uit te komen op 1 of 2 bakken en die over de gehele lijn code 100 van Peco gebruiken.

Mijn 2 eurocenten;

Verder is er nog Paul van laserlabo die ook voor de H0 baan plexi winkelhaakjes wil maken zodat jullie koppen mooi uitkomen.

Komt er nog ergens een eerste rijdag? Want zonder eerste rijdag (iets om naartoe te werken om tegen dan te kunnen rijden) in het zicht zal het denk ik weer iets worden dat niet echt van de grond zal komen.

Groetjes.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

ik denk dat links en rechts van de toeschouwer uitgezien word niet ???
als  je aan de kant van een rivier staat en de boot vaart naar rechts is dat toch ook gezien van uit de kant van de toeschouwer
nooit vanuit de kant van de kapitein of eender wat voor bestuurder

@Luc
je gaat altijd aan elke kant een BB hebben hoe je het ook draait of keerd
zet de voorgestelde bakken tegen elkaar je je hebt reeds twee BB waar een module tussen zit
dubbele BB die moeten vermeden worden en dat kan dus alleen als iedereen die rechtse BB aan houd
als er dan een module komt met (zoals die van mij)drie delen dan zit tussen de BB een grote module maar nog steeds tussen 2 BB

gr raf en rijdagen moet je dit jaar voor mij geen rekening mee houden want ik heb geen tijd daar voor 2020 is een ander verhaal dan is er hopelijk terug tijd
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rgp

Hallo,

ik volg dit draadje met een zekere interesse en ik stel vast dat men toch niet veel geleerd heeft.

Ik heb de tekeningen gezien en in theorie is het perfect, MAAR in de praktijk ?

Laat 10 leden een zijkant bouwen en ik garandeer u dat geen enkel gat op dezelfde afstand zal staan, dus uitboren om te kunnen koppelen.

Spooraansluitingen: ik zie geen stelmogelijkheden en in geen enkele richting.  Hoe ga je twee sporen koppelen waarvan het ene spoor op 9,95 en het andere op 10,05 (in theorie moet het 10,00 zijn).

Men kan dit wegwuiven, maar 25 jaar ervaring in modulebanen kan men moeilijk wegwuiven.

Roland

Havoc

Ik geloof je 100% Roland, maar daar dienen de black boxen voor: het spoor daarin ligt "los".

Dat is de moeilijkheid van afstanden op te geven tot het center van de sporen. Je kan dat onmogelijk meten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Roland, lees het nog eens na en dan liefst als je uitgeslapen bent.  ;)

Dit heeft trouwens al gewerkt in 2008, 2010 en 2012!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Volgens mij leest er hier geen kat dat Paul Colson van C-traccs bereid is om winkelhaakjes te maken (deed hij reeds voor de N-forumbaan) om te gebruiken als spoormal, dan mag in principe zelf je spoor al vast liggen ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

winkel haakjes maken


maak er gewoon een stl file van en die een printer hebben kunnen ze dan zelf printen
kost geen bal en zeker de transport kosten van tegenwoordig kan je der reeds een paar voor printen

maak het dan zo dat je het vooraan de bak kan vast zetten en je meteen voor dubbel rail de rails er kan in leggen
niks midden lijn gewoon ineens de inkepingen waar de sporen moeten in komen te liggen
code van de rails maakt niet veel uit en gewoon een gat in het midden zodat je de rail kunt vast zetten
ongeveer zo iets als ditte maar dit is snel getekend en dus NIET op schaal


dan zitten alle rails meteen op de juiste afstand van de voorkant van de bakken
buiten dan het verschil van de dikte van de voorste plank
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Raf, 1) wie heeft er een printer? 2) hoe precies is dat?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *