nieuwe kans voor het MSM-forumbaan-project ?

Gestart door Havoc, 29 oktober 2015, 21:35:33 PM

SuSke

Is er in Leuven dan geen plekje voor te vinden ??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Vermits ik geregeld mijn buik moet intrekken om overal door te kunnen vrees ik ervoor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

just4fun

Citaat van: basmans op 03 juli 2017, 14:57:59 PM
Vraag een ik wil een bak gaan maken waar vind ik alle recente informatie .
Hier dus: http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/msm-tmm-modelbaan
Deze heb ik lange tijd geleden, onder sturing van Luc, een update gegeven.
En bij mijn weten zijn de normen sindsdien niet meer aangepast (verbeter me als dat toch moest zijn).
Groet,
Paul

OlivierV

Misschien is het verstandiger/interessanter om in te pikken op het Modul-H0-Rail principe, dus Fremo-achtig maar minder streng. ;)
Op deze manier lijkt het me interessant om 2 of meer banen die een +- gelijk tijdperk/situatie uitbeelden aan mekaar te koppelen op een expo zoals de msm-expo. Zo is het voor de bedieners van de baan ook een leuk spel. :)

Het vergt wel iets meer gepuzzel en voorbereiding in de opbouw uiteraard, maar bied dan weer meer vrijheid aan de bouwers om niet binnen een vaste bak van afmetingen te moeten werken, koppelen kan dan met "joker"modules die achter de schermen zitten, of eventueel nog aangekleed worden zodat er een natuurlijk overgang tussen de banen ontstaat.

't Principe bestaat wel al met de modulebaan van De Pijl en die van Belux.

't Is maar een ideetje.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sdz1976

Ook ik zit al een tijdje met een idee, maar kan er nog niks over kwijt voorlopig.

Het zou wel nuttig zijn om te weten wie een bak heeft, er mee naar buiten wil en kan.

En ook wie met 1 bezig is.

Dus is het misschien tijd om een inventaris te maken, van de bakken.
Als dat jullie een goed idee lijkt, start ik er een draadje over op waar enkel bakken worden aangemald, of wie er met 1 bezig is.

Bij ons op de club ( modelspoor Aalst (ovmv) )  zijn er in elk geval al een 10 tal + bochten en modules met opstelsporen die in het verleden al een paar keer zijn gebruikt in Mechelen en Genk.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

just4fun

Citaat van: OlivierV op 04 juli 2017, 13:22:32 PM
Misschien is het verstandiger/interessanter om in te pikken op het Modul-H0-Rail principe, dus Fremo-achtig maar minder streng. ;)
Dit was wat ik eigenlijk ook dacht.

Citaat van: OlivierV op 04 juli 2017, 13:22:32 PM
... binnen een vaste bak van afmetingen te moeten werken ...
Voor zover ik mer herinner, staat er in de normen nergens iets over de lengte en breedte van een "bak".
Alleen iets over de overgangen.
Wat ertussen de linker en rechter zijkant gebeurt, is eigenlijk vrij.
Think out of the box  ;)

Citaat van: OlivierV op 04 juli 2017, 13:22:32 PM
't Is maar een ideetje.
Maar een goed!
Paul

basmans

Misschien is het een idee om eens te gaan babbelen met de mannen van het BNLS forum ?
Die zijn erg actief en we hebben het over het Benelux forum dus daar hoort België ook bij .
Ik denk dat ik wel een bakje wil bouwen .
Zal de normen eens gaan bekijken .

Michiel

De forumbaan mist naar mijn mening een active moderator die het geheel coordineert. "Uit het oog, uit het hart" is een beetje wat de forumbaan is overkomen. 1 man kan niet alles doen, en de forumbaan heeft een leider nodig die zich kan concentreren op deze baan en alles wat eromheen draait. Waneer er iemand als coordinator opstaat, en het geheel actief leidt, dan komt de rest vanzelf, geen Benelux nodig want genoeg potentieel bij ons (zonder te willen uitsluiten, samenwerking,...).

Wanneer we hier wekelijks updates zouden zien van hoe het met de MSM-forumbaan vergaat (updates van bijdrages, calender info, technische gegevens, fotoverslagen, bouwvoorbeelden, stand van zaken, organisatie en afspraken volgende opstelling,...) , dan komt de rest vanzelf, lijkt me.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Van oorsprong was de forumbaan een initiatief van Tony Cabus, de man die ook het forum uit de grond stampte.
Toen Tony het te druk kreeg ben ik aan de kar gaan trekken en hebben we enkele leuke expo's gedaan.
Helaas ben ik nu ook veel te druk bezig met de expo zelf dat ik het graag aan een vrijwilliger overlaat.
Ik heb een module die stof staat te vergaren, maar nog steeds mee kan doen en ik heb zelfs nog het hout voor een bak liggen, netjes op maat gezaagd!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Citaat van: OlivierV op 04 juli 2017, 13:22:32 PM
Misschien is het verstandiger/interessanter om in te pikken op het Modul-H0-Rail principe, dus Fremo-achtig maar minder streng. ;)
Op deze manier lijkt het me interessant om 2 of meer banen die een +- gelijk tijdperk/situatie uitbeelden aan mekaar te koppelen op een expo zoals de msm-expo. Zo is het voor de bedieners van de baan ook een leuk spel.

Dat is juist wat de forumbaan niet wil/wou zijn. Hier kan je net je ding dien ipv te moeten meelopen in het gareel van wat iemands ideale visie is. Je kan doen wat JIJ wil. Het moet niet allemaal hetzelfde gras zijn en dezelfde kleur en hetzelfde landschap. Anders wordt het weer eens belgisch tp vi enkel diesel, etcetc. Zo zijn er al genoeg.

Bedienen van die baan is ook een moeilijk punt. De enkele keren dat ik die opgesteld gezien heb was dat gewoon een rij diorama's. Nooit een trein op zien rijden.

Enige wat ik de forumbaan verwijt is dat de bakken veel te onhandig zijn voor opslag en transport. Ook dat 1x om de 2 jaar ermee buiten komen geen motivatie geeft. En het ontbreken van andere schalen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

basmans

Gelukkig word er goed gereageerd en ik denk dat de reanimatie gaat lukken .
Het is inderdaad belangrijk dat er een paar mensen zijn die de zaak coördineren en dat er inderdaad bouwverslagen gepost worden .
En iedereen kan zijn ding maken en dan is het juist leuk om een paar maal per jaar bijeenkomsten te hebben waar je samen kunt bouwen en rijde
De black boxen hebben het voordeel dat je zo van het ene naar het andere landschap kunt gaan zonder dat het storend is .
Plannen heb ik genoeg op de plank liggen dus ik wil graag meedoen als het hart van de patiënt weer klopt .
Ben benieuwd
Groet Bas(mans) 

Ronald

Citaat van: Michiel op 04 juli 2017, 17:58:59 PM
De forumbaan mist naar mijn mening een active moderator die het geheel coordineert.

Precies. Het is heel simpel; gewoon beginnen. Bij BNLS (Benelux) was destijds ook een hele discussie gaande over de normering en wat wel en niet te doen en niemand nam het initiatief. Dat hebben toen 3 mannen wel gedaan (waaronder ikzelf) die niet actief deelgenomen hebben maar wel de normering vastgelegd hebben. Als die vaststaat komt het initiatief zeker op gang.
Hier heb je die normering al alleen is er niemand die het coördineert. Die zal er dan nu moeten komen, alleen denk ik persoonlijk dat het niet van 1 persoon alleen uit moet gaan. Ook dienen die mannen enige ervaring te hebben op gebied van onze hobby.

Mijn advies: 1)  starten met wat je hebt, stel een team samen en reanimeer de boel.
                   2)  laat 't voor wat het is en sluit je bv aan bij de BNLS bakken. Dat systeem is op dit moment kinderziekte-vrij en functioneert prima. Groot voordeel hierin; zij kunnen via Martin Welberg complete bouwpakketten leveren van een bak zodat de instap voor nieuwelingen veel gemakkelijker is (wat ook een beetje de insteek was).

3e optie; hou het bestaande systeem en stel een startpakket samen om te kunnen beginnen.

Grtz, Ronald.

Stedahult

Citaat van: Michiel op 04 juli 2017, 17:58:59 PM
.... geen Benelux nodig want genoeg potentieel bij ons (zonder te willen uitsluiten, samenwerking,...).

Ik heb de gehele draad door gelezen, en jullie zouden juist wel eens met
de drie heren van de BNLS forumbaan moeten gaan babbelen. Om de paar
reacties word er telkens over één evenement gerept. Heel leuk hoor, om eens
in de twee jaar je gezicht te laten zien. Maar dat is nu juist de sterfhuis
constructie. Samenwerken hoeft niet, maar vraag eens hoe zij het doen.

Het gaat namelijk niet om potentieel Michiel, maar leefbaarheid. En dat is bij
deze forumbaan geheel zoek. Los dat eerst op, en bouw daarna verder door.
Mvh. Steef

Michiel

#58
Citaat van: Stedahult op 05 juli 2017, 15:21:00 PM
Het gaat namelijk niet om potentieel Michiel, maar leefbaarheid. En dat is bij
deze forumbaan geheel zoek. Los dat eerst op, en bouw daarna verder door.
Precies wat ik bedoel: potentieel is er genoeg, daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Maar het ontbreekt aan active stimulans, organisatie en coordinatie. Er zijn tientallen expo's per jaar in België waar de forumbaan zou kunnen aanwezig zijn. Praten met de Beneluxmannen is prima, maar wie? Het kan niet steeds uit dezelfde "Luc"-hoek komen. Hij heeft z'n handen al vol. Wie wilt hier zijn schouders onder het MSM-forumbaanproject zetten? Dat is het punt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stedahult

Ik wil voor jullie best de afspraak maken, ken Edsko, Hendrik-Jan en Paul
persoonlijk al langer dan gisteren. En een delegatie van dit forum is zeker
weten altijd welkom op een bouwdag. Of eenvoudig tijdens een evenement.
Bijvoorbeeld, tijdens Eurospoor staan ze er allemaal. Ook de Britse variant.
Die jongens doen het net even anders, maar met dezelfde voorwaarden.

Maar inderdaad, Luc moet je er niet mee vermoeien. Die heeft hooi genoeg op zijn vork.
Mvh. Steef