Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

nieuwe kans voor het MSM-forumbaan-project ?

Gestart door Havoc, 29 oktober 2015, 21:35:33 PM

marc goovaerts

Ik snap eigenlijk niet - behalve 'zie eens wat we kunnen' - de bedoeling ervan kan geweest zijn.
Als je naar de constructie van die rail kijkt kan het bezwaarlijk goedkoper geweest zijn.
En een 'over'weg moet wel heel speciaal geweest zijn  ;D

Michiel

Het is een periode van ongeremde inventiviteit. De industriële revolutie bracht ongekende omgelijkheden. Men probeerde vanalles om hoger, sneller, dieper, groter... te gaan. En het was niet altijd de meest efficiente variant dat het haalde. Zet een ingenieur en een zakenman samen in één persoon, en je had een sterke formule om iets populair te maken. Traventrick (of hoe heette die man) was ook op een kermis begonnen met een vreselijk vreemd contraption, het ontspoorde, en de man stierf in armoede. 25 jaar later ging Stephenson met de pluimen lopen, de zakenman als hij was.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

Hierbij een link naar een filmpje gemaakt door Dirk(Ardoenja) van zijn monorail.

https://www.youtube.com/watch?v=cupFTIsFl4o&feature=youtu.be

groeten eddy

Havoc

Citaat van: Gerolf op 09 februari 2016, 01:01:16 AM
Schitterende foto, Michiel. Benieuwd wie de handschoen opneemt om dat (werkend !!!) na te bouwen   ;D

Dat is al gedaan, zelfs in Live Steam: http://www.sidestreet.info/locos/loco96.html
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik dacht aan kleinere schalen ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

MonoRail:

Een modelbaan van een  versie/variant  van die laatste monorail  (loc & rijtuigjes   "te paard"   op één verhoogd middenspoor) stond recent toch nog in ModelSpoorMagazine ?   ( een Franse modelbouwer )

marc goovaerts

Citaat van: Michiel op 09 februari 2016, 07:32:47 AM
Het is een periode van ongeremde inventiviteit. De industriële revolutie bracht ongekende omgelijkheden. Men probeerde vanalles om hoger, sneller, dieper, groter... te gaan. En het was niet altijd de meest efficiente variant dat het haalde. Zet een ingenieur en een zakenman samen in één persoon, en je had een sterke formule om iets populair te maken. Traventrick (of hoe heette die man) was ook op een kermis begonnen met een vreselijk vreemd contraption, het ontspoorde, en de man stierf in armoede. 25 jaar later ging Stephenson met de pluimen lopen, de zakenman als hij was.
Efkes gegoogeld... Geen Traventrick gevonden. Vreemd misschien, maar de persoon in kwestie zou een toffe link vormen tijdens het gidsen in het Speelgoedmuseum. Vandaar...

PeterC

Citaat van: marc goovaerts op 09 februari 2016, 10:03:13 AM
Citaat van: Michiel op 09 februari 2016, 07:32:47 AM
Het is een periode van ongeremde inventiviteit. De industriële revolutie bracht ongekende omgelijkheden. Men probeerde vanalles om hoger, sneller, dieper, groter... te gaan. En het was niet altijd de meest efficiente variant dat het haalde. Zet een ingenieur en een zakenman samen in één persoon, en je had een sterke formule om iets populair te maken. Traventrick (of hoe heette die man) was ook op een kermis begonnen met een vreselijk vreemd contraption, het ontspoorde, en de man stierf in armoede. 25 jaar later ging Stephenson met de pluimen lopen, de zakenman als hij was.
Efkes gegoogeld... Geen Traventrick gevonden. Vreemd misschien, maar de persoon in kwestie zou een toffe link vormen tijdens het gidsen in het Speelgoedmuseum. Vandaar...

Richard Trevithick
Groetjes, Peter


Herwig

gevonden ....
Le MonoRail Lartigue:     0-schaal modelbaantje door Bernard Junk:   ModelSpoorMagazine     mei '14     nr. 136     blz. 44 > 47

marc goovaerts

Bedankt Peter ! Daar wist ik nu eens niks van, maar het is wel bijzonder interessant.

basmans

Goedendag .

Ik zit nu een tijdje op het forum en zit regelmatig in dit draadje te kijken en heb nu toch een vraag .
Is de Forumbaan inderdaad hier Dood en Begraven ??
Het is toch ontzettend leuk om samen iets te ondernemen !!
Ben benieuwd naar reacties van jullie .
Hopelijk is de Forumbaan nog niet overleden .

Groet Bas(mans)

doomslu

Zeker niet begraven.
Dood wellicht ook niet echt (hoop ik), maar eerlijk gezegd is er niet veel leven te bespeuren...  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

basmans

Dan moet er toch een manier te vinden zijn om te gaan reanimeren .
Ooit heb ik daar een training in gehad dus ik wil eventueel wel een poging wagen !!
Laat maar horen .

basmans

Goedemiddag samen .

We zullen zo te zien moeten gaan reanimeren dus !!
Vraag een ik wil een bak gaan maken waar vind ik alle recente informatie .
Vraag twee het wordt een bak met tweerail systeem .
Vraag drie zijn er nog mensen die al een bak hebben en die er wel weer mee de boer op willen ?
Vraag vier zijn er nog mensen die ooit met een bak begonnen zijn en die nu ergens onder het stof staat en die denken JA die haal ik weer te voorschijn .
Zo graag jullie reactie dan kunnen we beginnen met de reanimatie .

Groet Bas

Havoc

Probleem is ook dat sinds de expo niet meer doorgaat in de Nekkerhal de forumbaan niet meer aan bod gekomen is. Dat is nu 3 jaar dat die niet meer opgesteld is. Vermits de Nekkerhal niet meer op het programma staat zal de forumbaan ook niet meer buitenkomen.

Tenzij iemand een aparte samenkomst ervoor organiseert. Je hebt er de Nekkerhal niet voor nodig, een parochiezaal is genoeg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.